E eeuukkaa skrev:
Jag behöver T-kopplingar. 32-15-32 alternativt 25-15-25. Hittar inga såna.
Jag drog alupex (press) i golv/krypgrund och sedan 15mm koppar synligt. Skulle inte det passa bra i ditt gamla hus? Jag har en del kopplingar och t-rör du kan få köpa billigt.
 
E eeuukkaa skrev:
Är det inte svårt att få alupex helt rakt? Tänker att det är lätt att den ormar sig något.

Vad tror du om att använda elförzinkat hela vägen istället för alupex?
Nej inte med 16 mm som man får försöka hålla sig till sista sträckan till 1-2 radiatorer. Det blir lika bra som andra rör i häradet 15 mm och man vinner lite i mindre flödesmotstånd om man ser till sånt. Själv har jag gjort ett enkelt riktverk av hjul typ Biltema och utgår från raka längder 3 eller 5 m och bockar allt som ryms med de längderna och slipper dyra och ibland "fula" kopplingar när jag rörhempular lite.

Du kan givetvis välja vilka rör som helst men det blir gärna mer kopplingar vid tex elförzinkat eller koppar hela vägen. Ligger det så till att du kan löda utan större bök på de grövre sträckorna är det bra med koppar hela vägen för även om rören kan vara dyra är olika löddelar riktigt billiga och om du tar dig tiden som blir lite längre med den metoden.
 
Hur stort är ditt hus/uppvärmningsgebov? Klarar du dig med 22 mm i stammarna och sedan 15 till varje radiator så kommer du hitta billigare klämringskopplingar. 22-22-22 och sedan en förminskning till 15. När jag gjorde detta hade bauhaus de billigaste, tror det var deras eget märke admiral.
 
I InsidersUnited skrev:
Hur stort är ditt hus/uppvärmningsgebov? Klarar du dig med 22 mm i stammarna och sedan 15 till varje radiator så kommer du hitta billigare klämringskopplingar. 22-22-22 och sedan en förminskning till 15. När jag gjorde detta hade bauhaus de billigaste, tror det var deras eget märke admiral.
22 mm är gränsfall, men klarar det säkert. Men vet inte om jag vill ligga på gränsen.
 
  • Gilla
InsidersUnited
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jag drog alupex (press) i golv/krypgrund och sedan 15mm koppar synligt. Skulle inte det passa bra i ditt gamla hus? Jag har en del kopplingar och t-rör du kan få köpa billigt.
Ja det låter ju såklart som ett alternativ!

Jag får undersöka torpargrundslösningen mera, men jag tror att det blir kallare i min torpargrund än på min vind.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jag drog alupex (press) i golv/krypgrund och sedan 15mm koppar synligt. Skulle inte det passa bra i ditt gamla hus? Jag har en del kopplingar och t-rör du kan få köpa billigt.
Vad är det för kopplingar du har? Har du länk?
 
Jag har två 22 mm stammar till ca 120 m2, resten värms av separat golvvärme. Äldre hus men extraisolerat. Värmebehov ca 8 kw vid -10c. Och då har jag pex i stammarna vilket har ännu mindre innerdiameter än cu tror det är ca 18mm(?).
 
E eeuukkaa skrev:
Vad är det för kopplingar du har? Har du länk?
Bl.a PEX 20 till C20, sen C20-C15 för radiatorrör.
Annknytningar, kopplingar, och rördelar för PEX 20 till C20 samt C20 till C15 för radiatorrör i en plastlåda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Olika VVS-kopplingar i en plastpåse, inklusive mässingskopplingar och metallrör med blå och vita detaljer. Används för radiatorrörsinstallationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Olika typer av kopplingar och rördelar, inklusive en böjd metallkoppling, för VVS- och radiatorinstallation, uppställda i ett fack.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
I InsidersUnited skrev:
Jag har två 22 mm stammar till ca 120 m2, resten värms av separat golvvärme. Äldre hus men extraisolerat. Värmebehov ca 8 kw vid -10c. Och då har jag pex i stammarna vilket har ännu mindre innerdiameter än cu tror det är ca 18mm(?).
Har ca 148 m2 som ska värmas på två stammar. Gammalt timmerhus, så drar en hel del.
 
  • Gilla
InsidersUnited
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.