För ett år sedan byggde jag en 14 kvm extrahus på min tomt, på 4x3 egengjutna plintar med grävhål på ca 70-80 cm. På ena långsidan, ca 5 meter, vill jag nu lägga marktegel eller marksten som en uteplats. Då har jag läst att man också måste lägga kantsten för att stabilisera. Min fråga: borde man inte, på den sidan av uteplatsen som vätter mot huskroppen och 4 av plintarna, kunna utnyttja stödet från dessa plintar på något smart sätt istället för att behöva gräva ett dike på nästan 50x50 cm djup (som iaf Stenbolaget rekommenderar för kantsten) närmast huskroppen? Och istället, på denna sida, bara behöva gräva det som krävs för själva markstenen? Vad skulle detta stöd kunna vara i så fall? Skulle man kunna gjuta nån lång kant här i betong med massa armeringsjärn. En kant som alltså skulle ligga längs med alla 4 husplintarna och blockera markstenen från att röra sig åt husets håll?
 
  • Extrahus med en altandörr, egengjutna plintar och markområde med grus, stenar och ogräs; högar med trasigt tegel syns på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
wildeside
Är det inte enklast/snyggast att lägga marksten en bit in under friggeboden?
 
wildeside wildeside skrev:
Är det inte enklast/snyggast att lägga marksten en bit in under friggeboden?
Jo, snyggast, men låter inte så enkelt. Men menar du att flera markstenar därunder skulle kunna ersätta en eventuell kantsten eller som jag föreslog, en gjuten kant? Det skulle kanske inte göra så mycket om dessa markstenar under friggeboden börjar ge med sig och glida iväg. Kantstenens uppgift är ju just att hålla ihop markstenspaketet om jag förstått allt rätt.
 
wildeside
Jag har lagt in markstenen under bastun och ett uthus så att man slipper bygga kjol för att slipa se marken under husen.
Under husen så lär inte markstenen flytta på sig eftersom det inte blir någon belastning på dom.
Har du så dålig mark under dina byggnader att du är rädd för att den ska glida iväg?
 
wildeside
vill bara lägga till att jag har inte kantsten någonstans mot min marksten.
Har inte upplevt något behov av det.
 
wildeside wildeside skrev:
Jag har lagt in markstenen under bastun och ett uthus så att man slipper bygga kjol för att slipa se marken under husen.
Under husen så lär inte markstenen flytta på sig eftersom det inte blir någon belastning på dom.
Har du så dålig mark under dina byggnader att du är rädd för att den ska glida iväg?
Som novis förlitar jag mig ofta helt på vad andra med erfarenhet säger vilket ibland gör att jag säkert ofta komplicerar onödigt mycket. Svårt också att veta när ett företag är mest ute efter att få sälja, i det här fallet kantsten, och när de faktiskt säger saker som är fakta. Det kanske är som du säger, kanske behövs det inte. Det hade ju varit superskönt att slippa…
 
wildeside
M Mgns L skrev:
Som novis förlitar jag mig ofta helt på vad andra med erfarenhet säger vilket ibland gör att jag säkert ofta komplicerar onödigt mycket. Svårt också att veta när ett företag är mest ute efter att få sälja, i det här fallet kantsten, och när de faktiskt säger saker som är fakta. Det kanske är som du säger, kanske behövs det inte. Det hade ju varit superskönt att slippa…
Har lagt 10000 tals kvm marksten, kantsten brukar vi bara sätta på allmänna ytor.
Jag tycker inte du behöver kantsten om du inte vet att kanten får stor belastning av tex att man skjuter upp vagn eller cyklar upp på markstenen ofta eller liknande. Ibland har vi lagt ett 4-5 mm tjockt 40x40 vinkeljärn i kanten för att hålla stenen på plats tills tex gräset etablerat sig.
 
wildeside wildeside skrev:
Har lagt 10000 tals kvm marksten, kantsten brukar vi bara sätta på allmänna ytor.
Jag tycker inte du behöver kantsten om du inte vet att kanten får stor belastning av tex att man skjuter upp vagn eller cyklar upp på markstenen ofta eller liknande. Ibland har vi lagt ett 4-5 mm tjockt 40x40 vinkeljärn i kanten för att hålla stenen på plats tills tex gräset etablerat sig.
Ok, det låter ju väldigt bra. Intressant med vinkeljärnet. Såna får man tag på på en byggmarknad? Som svar på din fråga så används boden frekvent både som dagligt rum för min tonårsdotter varannan vecka o som arbetsrum för mig. Det är ett väldans spring fram o tillbaka. Och tanken är att det ska vara utebord o stolar, några tunga krukor på mm. Så den kommer absolut vara på under mycket användning. Har du som lagt mycket sten någon åsikt om marktegel istället för marksten? Det lutar nämligen åt tegel.
 

Bästa svaret

Såhär utför man inspänning av plattytor om man inte använder sig av kantstöd. Detta är från AMA anläggning.
Principritning DCG som visar inspänning av sten eller plattor utan kantstöd enligt AMA Anläggning, med detaljerade mått och beskrivningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
H Henrikkkkkk skrev:
Såhär utför man inspänning av plattytor om man inte använder sig av kantstöd. Detta är från AMA anläggning.
[bild]
Sånt här gillar man. Tack! Jag vill supergärna göra en lösning som håller 80 år eller nåt. Och det här påminner ju om den lösning som jag föreslog själv i första inlägget. Skillnaden vad jag kan se är det lilla ”trappsteget” där plattan ligger. Någon aning om varför inte första stenen lika väl kunde ligga direkt på ett bärlager (stenflis/mjöl) som övriga plattor?
 
M Mgns L skrev:
Sånt här gillar man. Tack! Jag vill supergärna göra en lösning som håller 80 år eller nåt. Och det här påminner ju om den lösning som jag föreslog själv i första inlägget. Skillnaden vad jag kan se är det lilla ”trappsteget” där plattan ligger. Någon aning om varför inte första stenen lika väl kunde ligga direkt på ett bärlager (stenflis/mjöl) som övriga plattor?
Menar du betongen? Alltså det är ju den som ger den stabila kanten/inspänningen. Att man sätter yttersta raden i jordfuktad betong. Ansluts ytan mot annan hårdgjorda yta, typ asfalt, kantstöd, fasad så behöver den inte spännas in utan har redan mothåll.
 
Inte bra med kantsten om man har robotklippare då vill man att den skall gå över kanten
 
wildeside
M Mgns L skrev:
Ok, det låter ju väldigt bra. Intressant med vinkeljärnet. Såna får man tag på på en byggmarknad? Som svar på din fråga så används boden frekvent både som dagligt rum för min tonårsdotter varannan vecka o som arbetsrum för mig. Det är ett väldans spring fram o tillbaka. Och tanken är att det ska vara utebord o stolar, några tunga krukor på mm. Så den kommer absolut vara på under mycket användning. Har du som lagt mycket sten någon åsikt om marktegel istället för marksten? Det lutar nämligen åt tegel.
Marktegel eller marksten är väl bara vad man tycker o tänker så länge man väljer tegel/sten som tål trycket från den trafiks som ska färdas uppe på.
Gångtrafik räknas inte som tung belastning.
Ser att du fåt olika lösningar på kantförstärkning och du är bered att lägga det merarbetet och kostnaden som det innebär så jag avslutar mitt engagemang i den här tråden om du inte har specifika frågor till mej.
Lycka till....
 
  • Gilla
Mgns L
  • Laddar…
H Henrikkkkkk skrev:
Menar du betongen? Alltså det är ju den som ger den stabila kanten/inspänningen. Att man sätter yttersta raden i jordfuktad betong. Ansluts ytan mot annan hårdgjorda yta, typ asfalt, kantstöd, fasad så behöver den inte spännas in utan har redan mothåll.
Nej jag menade att första plattan liksom vilar på en hylla som är gjuten i den jordfuktade betongen. Tänkte bara att i just mitt fall skulle stödet vertikalt lika gärna kunna komma från bärlagret. Eftersom jag bara behöver en vägg. Stödet i horisontell ledd skulle säkras upp av att min vägg skulle luta mot friggebodens plintar. Se mitt första inlägg o bild.
 
M Mgns L skrev:
Nej jag menade att första plattan liksom vilar på en hylla som är gjuten i den jordfuktade betongen. Tänkte bara att i just mitt fall skulle stödet vertikalt lika gärna kunna komma från bärlagret. Eftersom jag bara behöver en vägg. Stödet i horisontell ledd skulle säkras upp av att min vägg skulle luta mot friggebodens plintar. Se mitt första inlägg o bild.
Fast finns mest troligt en anledning till att typritningen i AMA anläggning ser ut som den gör. Plattan ska ju alltså sättas i betongen, dvs man gjuter inte en klack sen sätter plattan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.