Har problem hur jag ska planera för min robotklippare. Någon som har förslag ?
3 områden.
1: Area med laddstation, enda praktiskt möjliga platsen för laddstation.
2: Area som ansluter med en passage begränsad av husvägg och vedförråd bredd 1 m som smalast.
Belagd med betongplattor. Hur lägga kablarna så att dom inte blir söndertrampade. En kan jag lägga vid husväggen ?
Hur hantera dom andra 2 kablarna ?
Vad händer om man lägger guidkabeln intill ena begränsningskabeln i passagen ?
3 Area som begränsas av husvägg och spaljé och buskage.

Och hur ska jag lägga guidkabeln ?
 
  • Handritad karta över tre områden för robotgräsklippare med etiketter för laddstation, hus, vedförråd och en passage med betongplattor som kopplar områdena.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du skriver inte vilken modell av klippare du har men antar att det är en HQ eller gardena.

Avstånd mellan guide och begränsningskabel är angett i manualen, min. ca 30 cm.
Om guide ligger direkt intill beg.kabel så kommer inte klipparen att kunna nyttja guiden i detta område.

Kabel kan läggas under betongplattor.

Din tänkta placering av laddstation är inte bra, du bör försöka placera den i någon av den runda områdena i norr eller söder och därifrån dra guiden till slutet av tomten.
 
  • Gilla
Kustvägen
  • Laddar…
Håller med ovan, laddstation i en av de runda och guidekabeln går till andra sidan. Om du inte är nöjd med att hämta den manuellt och ställa på laddning för den inte hittar ut.
De kan köra på sten utan problem för att korsa områden.
 
C
Annars är det inget problem att dra guiden ut i den ena rundeln och sedan tillbaka och ut i den andra.
Sen konfigurerar du två olika startpunkter på guiden.

Nackdelen är att det kan bli en rejäl svängom när klipparen följer guiden "hem", men det är inte direkt något praktiskt problem.
 
  • Gilla
Magrand
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Annars är det inget problem att dra guiden ut i den ena rundeln och sedan tillbaka och ut i den andra.
Sen konfigurerar du två olika startpunkter på guiden.
Då kommer guiden passera 2 ggr i ena trånga passagen. Kan det funka ? Vad behövs för avstånd mellan guiderna .
Jag har en Greenworks, Optimow 10.
 
C
R rehn skrev:
Då kommer guiden passera 2 ggr i ena trånga passagen. Kan det funka ? Vad behövs för avstånd mellan guiderna .
Jag har en Greenworks, Optimow 10.
Du får kolla upp vad som gäller för Optimow, men som @etompau skriver här ovanför så är det 30 cm för Automower, och då blir det ju:

begränsningskabel <- 30 cm -> guide <- 30 cm -> guide <- 30 cm -> begränsningskabel

= 90 cm.
Så det funkar bra om du har 1 m utrymme. Sen blir det ju bara dubbla guidekablar i den ena passagen, så det är bara att välja.
 
  • Gilla
Larmal och 1 till
  • Laddar…
Oavsett modell, att köpa en robot med begränsningskabel känns lite förlegat. Med en klippare utan markslinga kan du prova dig fram och ändra vid behov utan allt grävande.
 
Kolla även på:
- Dreame A1, utan begränsningskabel och RTK.
- Mammotion Luba 2, utan begränsningskabel men med RTK.
 
Efter att funderat ett varv till öppnar jag ytterligare en väg genom det som anges som "buskar spaljé".
Då kan jag dra guiden in genom ena öppning, i en liten sväng, och ut genom den andra öppningen Det blir lite smalt men jag prövar.
Det andra jag har upptäckt är att man kan ange att klipparen kan använda både guiden och begränsningskabeln för hemgång. Det verkar som den tar det första den hittar och om den kan välja tar den guiden( antar jag )
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.