C cpalm skrev:
En gång i tiden kunde man tjäna en hel del på ett gemensamt avtal. Räknade på det för länge sedan, men då fanns det ingen ekonomiskt vinning i det direkt. Någon som sitter inne med aktuella kalkyler?
Vår förening införde det och det gav ca 1000+kr / år och lägenhet ca 2018. Men vår förening är stor och vi har solceller så det är med väldigt stor sannolikhet lönsamt för oss. Vi fick även större frihet med vårt interna nät och andra synergieffekter.

Dock så är debiteringsmodellen lite besvärlig. Men iom att en lägenhet har liknande förbrukningsprofil som en annan så hamnar man ganska rätt ändå genom att bara det pris man får betala per kWh mot elbolaget och skicka det till medlemmarna. Någonstans kostar det mer att mäta och räkna på effektkostnader över vissa timmar än att ha en rak modell. Men om man även lägger till elbilsladdning så blir det ju snett då dess förbrukningsprofil är annorlunda från en lägenhet.

Om det kostar mer i administration för att uppnå absolut rättvisa så anser jag att man inte skall göra det då det inte främjar medlemmarna ekonomiskt. Då kan en medlem bli lite förfördelad på bekostnad av en annan.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
D Daniel 109 skrev:
Det snurrade runt på många ställen.
Men här finns resultatet.
[länk]
Ah, du tänker på byggnadskraven. Jo, de kraven väl gäller dock endast att de tekniska förutsättningarna för IMD skall finnas i nya byggnader?
Sen tar t.ex. bostadsrättslagen vid vad gäller själva kostnadsfördelningen.

LIte lustigt för övrigt med byggnadskraven. Redan på 80- (70-?) talet var det krav på att förbereda för mätning av varmvatten. Men det har aldrig blivit någon grej i praktiken. Och nuvarande regelverk känns ju som en ordentlig pudling med alla efterkonstruerade undantag som i praktiken gör det helt frivilligt.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
L Levon0111 skrev:
Har någon träffat på ett liknande scenario eller har förslag på hur man enkelt skulle kunna lösa detta?
Det mest hållbara är att installera ett system för automatisk avläsning. Det finns flera företag som kan erbjuda lösningar men man kan även bygga ett eget.

Att lägga det på de boende att läsa av är en dålig lösning. Med automatisk avläsning kan man möta framtida krav och faktiskt avläsa förbrukning per timme (eller kvart som i framtiden).
 
Nej, det gör jag inte. Det är i grunden ett EU krav på att all energiförbrukning ska mätas och definieras per konsument och det inte är orimligt.

I Sverige har man konstaterat att värme i allmänhet är svårt att mäta och inte ger en rättvis fördelning. Varmvatten är ofta svårt att införa i äldre byggnader. Men i nya är det inget problem. El är inte problem i äldre byggnader heller. Så i praktiken gäller krav på individuell debitering av el.
 
C
D Daniel 109 skrev:
Nej, det gör jag inte. Det är i grunden ett EU krav på att all energiförbrukning ska mätas och definieras per konsument och det inte är orimligt.
Jo, men det är ju det kravet som ligger bakom tillkomsten av nämnda paragraf bostadsrättslagen. Samt motsvarande 19 § i hyreslagen.

Men Boverkets tolkningar och rättspraxis vad gäller undantag från byggnadskraven är väl inte vägledande i frågan om hur en förening skall tillämpa bostadsrättslagen?
 
Nej, det stämmer. Jag var på en högre nivå i resonemanget.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Här i mitt nätområde är det relativt vanligt med så kallad "kollektivmätning".
Det vill säga att BRF eller hyresvärden har ett nätabonnemang, och sedan delar alla hyresgästerna på det.
Vinsten är en lägre nätavgift per kund.
Förlusten är att göra alla nöjda.
Du kan till exempel som enskild hyresgäst inte välja elleverantör/elavtal, utan får acceptera det som tecknas av fastighetsägaren.
Kostnadsfördelningen är en annan punkt som brukar diskuteras, och där är nog det enklaste att varje lägenhet får en egen mätning, det är vanligast här.
Oftast läses den av varje månad (det är relativt enkelt nu med de moderna tekniska lösningar som finns), och så skapas det en faktura utifrån det.
Vissa lägenheter som är anslutna via fjärrvärme har även individuell mätning på det, på samma sätt som elen, ett kollektivabonnemang som sedan fastighetsägaren mäter individuellt.
Så kolla om era mätare har stöd för fjärravläsning, annars är det ingen stor kostnad att byta.
Själva mätaren kostar ca 1000kr, och sedan ska den monteras, samt ett system för avläsning ska även implementeras, men det är ingen stor kostnad.
Så hade jag löst det.
Alternativet är att gå över till att var och en får överta sin egen anslutning, så ni kanske ska rösta om det i föreningen, eftersom även det troligvis innebär en viss kostnad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.