Hejsan svejsan,

jag har flyttat in i en ny lägenhet (bostadsrätt). Där finner jag detta övertäckta lamputtag.

Får jag (lagligt) lov att täcka över det genom att:
- Fimpa täcklocket
- Isolera ledarna (om jag inte kan dra ut sladdarna) med eltejp
- Täcka med glasfiberväv och spackla över (som jag gjort med telefonjack med Great Success)

Tack på förhand. ☺️
 
  • Övertäckt lamputtag i taket på lägenhet, med täcklock och synliga delar av ledningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har svårt att tro att du begår ett lagbrott, ur den bemärkelsen. Dock strider det mot elsäkerhetsreglerna. Jag misstänker vidare att det råder delade meningar om man kan göra så ändå. Jag skulle dock inte rekommendera det.
 
Tyvärr inte, det är behörighetskrävande såsom föreskriften idag är formulerad. Det är själva handlingen som är behörighetskrävande, så om någon ser på och helst filmar förloppet så kan du bli polisanmäld ;)

Du är dock rätt ute med hur det ska utföras. Skulle ledarna sitta fast så visst kan man isolera dem i bägge ändar. Det är utförandet som gäller i längden.

Jag skulle också notera var denna dosa finns på en ritning ifall nästa ägare vill öppna den igen.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
D
O oppelainen skrev:
Hejsan svejsan,

jag har flyttat in i en ny lägenhet (bostadsrätt). Där finner jag detta övertäckta lamputtag.

Får jag (lagligt) lov att täcka över det genom att:
- Fimpa täcklocket
- Isolera ledarna (om jag inte kan dra ut sladdarna) med eltejp
- Täcka med glasfiberväv och spackla över (som jag gjort med telefonjack med Great Success)

Tack på förhand. ☺️
Nej, inte lagligt. Dessutom fel. Eller menar du att du skulle isolera ledarna i matande ände, vilket vore bättre.
 
O oppelainen skrev:
Hejsan svejsan,

jag har flyttat in i en ny lägenhet (bostadsrätt). Där finner jag detta övertäckta lamputtag.

Får jag (lagligt) lov att täcka över det genom att:
- Fimpa täcklocket
- Isolera ledarna (om jag inte kan dra ut sladdarna) med eltejp
- Täcka med glasfiberväv och spackla över (som jag gjort med telefonjack med Great Success)

Tack på förhand. ☺️
För ev framtida önskemål så sätt dit ett skruvat lock.
 
  • Gilla
Willmanh och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.