Hej.
Vi har blivit grundlurade av vår bank under tiden vi byggt vårat hus. Alla kontrakt tecknades i god tro eftersom vi hade varit nöjda kunder hos banken tidigare. Vi kommer nu att dra detta inför domstol och begära tillbaka en del av de ränteutgifter vi haft under byggtiden.

Vi har nu en kreditivränta på 7,65%, 2% kontraktsränta. Vi är i stort sett klara med bygget sedan årsskiftet 06-07 men banken vägrar lägga om våra lån. Vi har nu bestämt oss för att lämna in en polisanmälan samt att ta detta till domstol eftersom vår jurist ser att vi har goda möjligheter att få tillbaka stora delar av våra räntekostnader.

Till saken hör att vi har betalat 500 000:- själva samt att huset är värderat till 2,9 miljoner kr med förbehåll om att värdet kommer att hamna kring 3,5 när tomt och altan är klara. Vi har ett lån på 1970 000:-.


Jag skulle vilja veta vad ni betalar:
1. Vilket kontor gäller det
2. Kontraktsränta
3. Uppläggningsavgifter
4. Dispositionsränta
5. Har ni förhandlat?
6. När tecknades kontraktet?

Tacksam för alla svar!
 
På vad har ni blivit lurade?
Har dom inte följt avtalen?

Hur stor är procentchansen att ni vinner enligt er jurist?
Är det värt det?
Vad händer om ni förlorar, hur stora blir rättegångskostnaderna?

Har själv ingen erfarenhet av byggnadskredetiv.
 
Vi har betalat en kontraktsränta som är 4 ggr mot standardavgiften. En ränta på kreditivet som ligger på 1,55% över standard. Det tvisten handlar om är att banken vägrar binda lånen eftersom undervåningen inte är helt klar vilket vi var väldigt tydliga med från början.

Till saken är att banken vägrat att låna ut mer pengar trots att vi haft en inkomst på över 650 000:- samt att vi lagt in en insats på 500 000:- under bygget.

Observera att vi aldrig varit sena med betalningar. Vi förstår ärligt talat inte varför vi har blivit behandlade på det här sättet. Att vi hamnade på en så pass hög räntenivå beror dels på att vi inte hade kontrollerat vad man betalade normalt men det berodde till stor del på att vi varit kund där sedan tidigare med ränterabatter och goda relationer till de anställda. Vi litade helt enkelt på att de gav oss rimliga villkor. Vilket jag tyvärr upptäcktes i efterhand att de inte gett oss.

Vi kräver 85000:- i räntekostnader och kommer även begära ett skadestånd som i nuläget inte är bestämt. Det ligger mycket bakom våran tvist som gör att vi är beredda att ta det här steget. Jag orkar inte berätta allt här.

Jag vill även berätta att detta troligtvis endast gäller detta kontor. Vi har kontakt med att annat kontor inom handelsbanken som kommer att ge oss helt andra villkor när alla lån är överskrivna till bolån.

Pengarna är inte det vi är ute efter. Vi vill ha upprättelse för det vi gått igenom och hur banken behandlat oss.
 
Byt bank säger jag. Vinna mot bankens jurister är som att vinna mot staten. Få gör det. Det är sällan domstolar ändrar på bankers beslut rent generellt.

De har alla resurser att ge er ett rent helvette medans ni (trots god inkomst) knappast har mycket att sätta emot. Det är David mot Goliat och det vill till att ni har superrätt för att det ska gå. Har ni otur kostar det mycket mer än det smakar.

Testa med plsu/konsumentvägledare/ARN osv innan ni går till domstol i vart fall.
 
Banken har tydligen blåst er, men har de verkligen gjort något kriminellt? Omoraliskt ja, men olagligt, tja, det kan man inte bedöma utifrån de givna uppgifterna, men jag tvivlar.

Man kan i alla fall jämför hur bankerna arbetar. Jag har LF, och det var ungefär så här: kontraktsränta 0%, ränta (ungefär, minns inte rikktigt) 4,5%, lånen fick jag binda när jag bad om det. Huset var inte helt klart, men det värderades i det skick det var vid tillfället.
En sak är jag dock sur på LF för. De som band sina lån i januari fick en räntarabatt, har för mig att det var en eller ett par ränteftria månader. Jag band lånet i december, och tycker då att de kunde berättat om den kommande rabatten, så hade jag väntat en månad.
 
Snailman
handelsbankens anställda är väl delägare i sin bank, och får bonusar och sånt, så ju mer de lyckas dupera och blåsa sina kunder ju mer får den anställde i sin plånbok.(Edit Jag antar att de har ett fåtal hederliga anställda oxå, annars hade väl banken kursat redan)

Var nån tråd här på forumet nyligen där en gammal HB kund inte fick bra villkor utan bytte till annan bank (detta var innan bygget startat)

Edit den här tråden http://forum.byggahus.se/priser-kalkyler-fastighetsskatt-m-m/80626-byggnads-kreditiv.html
 
lassemajja skrev:
...Det tvisten handlar om är att banken vägrar binda lånen eftersom undervåningen inte är helt klar vilket vi var väldigt tydliga med från början.

Till saken är att banken vägrat att låna ut mer pengar trots att vi haft en inkomst på över 650 000:- samt att vi lagt in en insats på 500 000:- under bygget.

Observera att vi aldrig varit sena med betalningar. Vi förstår ärligt talat inte varför vi har blivit behandlade på det här sättet.
Det är jättesynd att ni inte har blivit nöjda men ni måste trots allt se på er situation lite mer objektivt för att kunna vinna framgång i domstol. Banken är faktiskt inte skyldig att göra mer än vad som är avtalat. Banken är inte skyldig att låna ut pengar till er och detta oavsett om ni är hur goda betalare som helst.

Ett gott råd är att ta en "second opinion" från någon annan jurist innan ni börjar en process som både kan kosta er pengar (rättegångskostnader om ni förlorar) och prickar i bankernas register (ger er sämre villkor även hos andra banker).
 
lassemajja skrev:
Vi har betalat en kontraktsränta som är 4 ggr mot standardavgiften. En ränta på kreditivet som ligger på 1,55% över standard. Det tvisten handlar om är att banken vägrar binda lånen eftersom undervåningen inte är helt klar vilket vi var väldigt tydliga med från början.
Jag måste säga att jag inte riktigt förstår vad tvisten handlar om ändå. Har ni ett avtal om placering av hypotekslån hos Handelsbanken, som de vägrar fullfölja? Eller har de gett ett muntligt löfte att göra det? Isåfall, kan ni bevisa att de har avgett ett sådant löfte?

Berätta gärna mer om vad exakt deras avtalsbrott handlar om. Om det hade varit solklart att de brutit mot ett skriftligt avtal med er så skulle väl inte diskussionen vara uppe nu, så jag gissar att det är ett muntligt löfte ni har fått, men de inte vill kännas vid?
 
Det skulle gå eventuellt att hävda någon form av ocker beroende på hur de informerat er..
 
med tanke på telefonlånens räntesatser så har i princip lagstiftningen om ocker slutat ha någon verkan.
Ursprungs frågan är ju vad ni och banken har kommit överens om från början i avtalet mellan er. Har ni skriftligt på åtaganden samt räntesatser från bankens sida?
Hurs ser det avtalet ut mellan er är ni bundna till dem? om inte så så är mitt råd BYT bank även om ni skulle förlora några kronor ist f att ta en rättstvist med osäker utgång. Dessutom så tar en rättegång mycket energi och kraft som behövs i husbyggeriet.

"Det gäller att välja sina krig..." ibland är det bättre att bita i det sura äpplet och gå vidare och lämna negativa saker bakom sig (även om man tycker att man har rätt) och fokusera på framtiden och det positiva (i det har fallet) som ett husbygge innebär.
lycka till
.
Inte så positiva tankar kanske
 
Fast det bäste är nog att se till att de förlorar massa goodwill om de inte backar. Pressens makt är stor!
 
Hej
Vi har Handelsbanken med dom har vart kanonbra .
När vi sökte byggnadskedivtiv så stog det solklart i alla papper vad räntan var så jag fårstår inte hur man kan bli lurad på räntan.
Att banken inte lånar ut mer pengar beror nog på att manrknadsvärdet på huset är lägre än byggkostnaden ett väldigt vanligt fenomen här i gbg trakten .
 
Snailman skrev:
handelsbankens anställda är väl delägare i sin bank, och får bonusar och sånt, så ju mer de lyckas dupera och blåsa sina kunder ju mer får den anställde i sin plånbok.
Handelsbanksanställda är inte direkt ägare i sin egen bank. Alla anställda omfattas av en pensionsstiftelse som i sin tur är en stor delägare i Handelsbanken, äger en stor andel av aktierna. Avsättningarna till pensionsstiftelsen baserar sig på hur bra HB har gått mot de andra storbankerna i genomsnitt och inte på enskiljd affär som du verkar syfta till.

Frågan är om Lassemaja har blivit utsatt för bedrägligt beteende eller om det är eget slarv. Vad är skrivet i de avtal som är påskrivna? Vad är det du har skrivit under? Att strunta i att läsa det finstilta är inget som man kan lasta någon bank för, det är kundens eget slarv som är orsaken.
 
Snailman
Jag struntar i hur de äger den, när jag pratade med sparbanken och sa att robur var deras bolag så nekade de till det, det kvittar ju hur de äger det, ägare är de ju ändå, det är ju bättre de är ärliga, de kan ju inte vara så bakom så de inte fattar vad man vill säga?

Jag har läst att ju bättre handelsbanken går ju mer bonus får de anställda, då är ju varje affär viktig eller hur, och lyckas de inbilla någon att den normala räntan är några procent högre än vad den brukar vara, så lär de ju tjäna på den affären, åtminstone tills kunden genomskådar dem eller hur.

Som tur är behöver jag inte blanda in någon bank i kommande bygge, vilket jag är glad för.
 
Jag tycker att det är långt ifrån klargjort vad det är som faktiskt hänt. Vad banken har gjort eller inte gjort och vad kunden har gjort eller inte är vesäntligt i frågor likt denna. Vem vet om detta är en förtalskampanj, sökande efter bekräftelese eller är det bara en 'tyck synd om mig, jag fick inga bra villkor' tråd. Det är bättre att lyfta upp hela sanningen på bordet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.