Jag har köpt en tub med linoljespackel för att renovera ett gammalt fönster
https://ernstp.se/butik/spackel-reparation/spackel/linoljespackel/spackel-ek100-g-rubinol/

Trät i fönstret är torrt och jag har bara lagt på ett tunt lager med spackel. Spacklet sjunker väldigt mycket och har, trots att fönstret har varit inomhus i flera dagar, inte torkat och blivit hårt. Spacklet är liksom segt och smulas sönder när jag petar lite på det.

Är detta normalt eller är produkten jag använt dålig? Eller kanske för gammal? Det står "Hållbarhet 1 år" på tuben, men det är helt nyköpt från en seriös affär så jag TROR inte att tiden har överskridits.

Ge mig gärna lite goda råd! Ska jag använda något annat slags spackel? Jag planerar att måla fönstret med linoljefärg.
 
Välkommen till forumet @Skägglöse!

Jag har inte provat det spacklet, jag kör Dana 683 till både kittning och ev spackling. Det är viktigt att halvolja eller grunda ytan innan man lägger på linoljekitt/ linoljespackel så inte trät suger ur oljan ut kittet och det släpper.
 
MultiMan
Generellt: Torrt trä måste alltid oljas ordentligt först, annars suger det ur oljorna ur både kitt och spackel, som en svamp. Man ska varken täckmåla, kitta eller göra annat med uttorkat trä innan oljning.

I övrigt kan jag inte uttala mig om vad det är för produkt och orsaken. Normalt sett tar det relativt lång tid för linoljeprodukter att torka, mycket längre än andra typer.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Tack för synounkter @fribygg och @MuliMan.

Hmm... jag oljade inte med linolja innan jag spacklade. Det kan kanske förklarar att det har sjunkit mycket men jag undrar om det förklarar att kittet inte torkar, inte ens efter flera dagar, och inte blir hårt utan snarare mjukt och smuligt. Jag låter fönstret stå ett par dagar till så får vi se hur det verkar.

Jag har Dana 683 som har köpt för att använda som kitt runt glasrutan. Jag ska prova lite med det även som spackel.
 
MultiMan
Tänk på att även kittfalsen ska oljas och grundmålas innan kittning. Annars håller det inte.
 
Som alternativ till linolja kan falsen shellackeras.
 
Jag har aldrig använt linoljespackel men gissar att det är snarlikt linoljekitt. Då är ju "torktiden" flera veckor och minst två veckor innan man målar över om man inte gör det direkt med linoljefärg.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
MultiMan
Oldboy Oldboy skrev:
Som alternativ till linolja kan falsen shellackeras.
Hur skyddar det uttorkat trä från att inte vatten tränger in, sväller och ruttnar? Annars förstår jag självklart syftet om allt är fräscht och fint.

TS säger "Trät i fönstret är torrt".
 
MultiMan MultiMan skrev:
Hur skyddar det uttorkat trä från att inte vatten tränger in, sväller och ruttnar? Annars förstår jag självklart syftet om allt är fräscht och fint.

TS säger "Trät i fönstret är torrt".
Shellacken hindrar linolja från kittet att sugas in i träet.
På utsidan av bågen kan man olja.
Sedan om träet i falsen är dåligt djupt in i virket så kan oljning måhända vara bättre.
Huruvida oljning och ev grundning är bättre eller sämre än shellackering vet jag inte. Har inte stött på några uppgifter om det. Shellackering av kittfalsarna är en klassisk metod iaf. Om inte annat så torkar shellacken väsentligt snabbare än linoljan. Det kanske är en bidragande orsak till att man använt shellack? Det gäller ju vartenda moment inom byggsvängen, och har gjort länge.
För mig är det hugget som stucket vilken metod jag använder.
Men om hela bågen är i dåligt skick och behöver oljas så är det klart att det är enklast och smidigast att även olja kittfalsen när man ändå håller på.

Shellack används ju för att hindra träets kåda/hartser från att vandra ut och beblanda sig med linoljan i träpaneler så jag utgår därför från att shellack är effektivare på att stoppa linolja från att röra sig åt något håll och trävirket från att torka ut. (Jmfrt med härdad/torkad linolja.)
 
Vad är det du spacklar?!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.