Tråden kom upp i en annan diskussion, så jag frågar jag med ytterligare ett år senare: blev det något rättsligt efterspel @QueenOfManyThings och hur slutade det i så fall (i den mån det är slut)?
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Puh det var en tuff resa. Det slutade med en överklagan till byggnadsnämnden (mitt underlag var omfattande…) som fattade beslut till min fördel. Jag fick betala ett vite men huset står kvar.
 
  • Gilla
  • Älska
mikethebik och 18 till
  • Laddar…
Så skönt höra ❤️
 
Claes Sörmland
QueenOfManyThings QueenOfManyThings skrev:
Puh det var en tuff resa. Det slutade med en överklagan till byggnadsnämnden (mitt underlag var omfattande…) som fattade beslut till min fördel. Jag fick betala ett vite men huset står kvar.
Skönt att det löste sig! Blev det en byggsanktionsavgift som du kallar vite och sen bygglov beviljat i efterhand?
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Skönt att det löste sig! Blev det en byggsanktionsavgift som du kallar vite och sen bygglov beviljat i efterhand?
Resan tog några omvägar innan, men ja byggsanktionsavgift(er) och bygglov beviljat i efterhand. Handläggare sa nej, byggnadsnämnden sa Ja. (Jag hade väldigt bra argument i mitt underlag, bla likabehandlingsprincipen då övriga byggnader i byn har i stora drag samma upplägg - ca 20 sidor…)
 
  • Gilla
Appendix och 8 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Tack, tänkte att det var bra info för andra som råkar illa ut vad man kan vänta sig. Och det är ju lite standardupplägget när bygglov kan beviljas i efterhand som du har gått igenom.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Tack, tänkte att det var bra info för andra som råkar illa ut vad man kan vänta sig. Och det är ju lite standardupplägget när bygglov kan beviljas i efterhand som du har gått igenom.
Är dessutom dej evigt tacksam för ditt engagemang och insikter i frågan. Guld!
 
  • Gilla
Appendix och 10 till
  • Laddar…
QueenOfManyThings QueenOfManyThings skrev:
Resan tog några omvägar innan, men ja byggsanktionsavgift(er) och bygglov beviljat i efterhand. Handläggare sa nej, byggnadsnämnden sa Ja. (Jag hade väldigt bra argument i mitt underlag, bla likabehandlingsprincipen då övriga byggnader i byn har i stora drag samma upplägg - ca 20 sidor…)
Intressant att höra, tack!

Det lämnar tyvärr rättsfrågan helt obehandlad, alltså hur man får byta delar utan att det räknas som rivning. Jag förstår att man som enskild nöjer sig med smäll på fingrarna, accepterar sanktionsavgiften och går vidare i livet med ett nytt bygglov för ett (såsom man själv upplever det) befintligt hus, men det är synd för rättsläget.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.