D
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
D Den ofrivillige klåparen skrev:
Kanske denna lille jävel bara pga nedsatt?

[länk]

Jag har Makitas ditto. Inte supernöjd, plastig och lite ranglig och skulle gärna haft en större klinga. Men nog fan duger den som byggsåg inkl för att lista invändigt. Får ha lite feeling bara.
Kör på den!
 
D Den ofrivillige klåparen skrev:
Kanske denna lille jävel bara pga nedsatt?

[länk]

Jag har Makitas ditto. Inte supernöjd, plastig och lite ranglig och skulle gärna haft en större klinga. Men nog fan duger den som byggsåg inkl för att lista invändigt. Får ha lite feeling bara.
Bra pris, på en bra såg!
Visst SDE har dubbel-lutning men SJL har fått goda vitsord genom åren.

Till TS, det blir oftast roligare att snickra med bra verktyg och maskiner. 👍
Jag har kört Bosch Pro sedan 17 år som husägare.
 
I senaste "Gör det själv" har de gjort ett rätt så omfattande test av sågar. Kan ju vara värt att kika på?
 
M mnils skrev:
Köp precis vad som helst.

Altaner kommer röra sig så oavsett hur fint och noga du sågar så kommer det bli springor mellan delarna inom några veckor.

Staket är inte heller något under av passform, bara det sitter ihop och ser någorlunda rakt och jämnt ut på några meters håll så är det bra.
Så är det naturligtvis inte. Du ska köpa en såg med kvalite. Ska den flyttas ofta köp en lätt, ska du ha den mer stationär med stativ kan du ha en större. Klart det inte blir springor som blir flr stora, bara du läser på. Staket är ett under av passform och ska vara stabila, gärna gå från plintarna eller skruvas med genomgående skruv och stora brickor så de kan efterdras. Snåla inte med dimensionerna. Lycka till med köp av maskin och altanbygge :)
/Workingclasshero
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Paddannn Paddannn skrev:
Har letat och läst nu i flera dagar men har sådan beslutsångest.
De flesta trådar rinner ut i fyndtips eller att man ska köpa en Bosch GCM 8 SDE istället.

Jag ska bygga 3 altaner á 35m2 och bygga ett staket på 120m.
Det kommer antagligen aldrig användas till finsnickeri.
Eventuellt behövs den till att bygga klart insidan på ett garage i framtiden.

Alla lovprisar Bosch men säger att Metabo är väldigt prisvärda.
Metabo kanske, för att jag förmodligen aldrig beöver såga i detaljnivå
Behöver jag isf 254mm? Den sägs vara väldigt vinglig, men jag ska ju som sagt bara såga stora bitar och inte jättenoga 45°.
Så hade kanske varit nice att kunna såga upp 95x95 utan att vrida styckena..

Dewalt för att jag bara ska "bygga" med sågen?
Dewalt verkar vara favorit men samtidigt så är den usel i andras ögon.


GCM 8 SJL +GTA 2600 -- 5.690:-
DWS774 +DE7033 -- 4.000:-
KGSV 216 M +KSU 251 -- 4.861:-
KGS 254 +KSU 251 -- 5.200:-
eller
begagnad DW777-QS +DE7033 -- 3.600:-
Utan att gå in på specifikationerna så känner igen frågeställningen och tankarna runtomkring. Man läser gärna på först och sedan fattar beslut. Jag gjorde samma innan inköp..

Valde mellan metabo, bosch och makita då jag inte ville ha det billigaste men inte heller det dyraste. Mest bang for the bucks helt enkelt. Landade slutligen i att köra samma märke som tidigare, dvs makita, men det är absolut inget krav såklart. Både Metabo och Bosch var länge med i loopen.

Så jag skulle råda till samma sak, vilken är mest bang for the bucks och/eller vill du betala lite mer för att köra med en annan såg.
(Förutsatt att sågarna har de funktioner och specifikationer som krävs förstås)

Huvudsaken är att du är nöjd med sågen, inte vad andra tycker. Kläm och känn innan köp så blir det nog bra.

Lycka till!
 
Redigerat:
Paddannn Paddannn skrev:
Har letat och läst nu i flera dagar men har sådan beslutsångest.
De flesta trådar rinner ut i fyndtips eller att man ska köpa en Bosch GCM 8 SDE istället.

Jag ska bygga 3 altaner á 35m2 och bygga ett staket på 120m.
Det kommer antagligen aldrig användas till finsnickeri.
Eventuellt behövs den till att bygga klart insidan på ett garage i framtiden.

Alla lovprisar Bosch men säger att Metabo är väldigt prisvärda.
Metabo kanske, för att jag förmodligen aldrig beöver såga i detaljnivå
Behöver jag isf 254mm? Den sägs vara väldigt vinglig, men jag ska ju som sagt bara såga stora bitar och inte jättenoga 45°.
Så hade kanske varit nice att kunna såga upp 95x95 utan att vrida styckena..

Dewalt för att jag bara ska "bygga" med sågen?
Dewalt verkar vara favorit men samtidigt så är den usel i andras ögon.


GCM 8 SJL +GTA 2600 -- 5.690:-
DWS774 +DE7033 -- 4.000:-
KGSV 216 M +KSU 251 -- 4.861:-
KGS 254 +KSU 251 -- 5.200:-
eller
begagnad DW777-QS +DE7033 -- 3.600:-
Jag har kört Bosch, Makita och DeWalt. Jag gillar kvalite. Min kompis köpte en Biltema.
Vi har byggt lika mycket. Stora verandor, staket, frugor m.m. Hans Biltema glappar men funkat utmärkt.
Min Bosch och Makita har börjat glappa i ”elen”, startar inte vid alla knapptryckningar.
Så min dom är att märkesgrejer behöver inte vara bättre 😃
 
P Pierre F skrev:
Jag har kört Bosch, Makita och DeWalt. Jag gillar kvalite. Min kompis köpte en Biltema.
Vi har byggt lika mycket. Stora verandor, staket, frugor m.m. Hans Biltema glappar men funkat utmärkt.
Min Bosch och Makita har börjat glappa i ”elen”, startar inte vid alla knapptryckningar.
Så min dom är att märkesgrejer behöver inte vara bättre 😃
Frugor? 🤔
 
Jag har en sådan här mycket enkel Meec sedan typ 16 år då den köptes då jag byggde om köket.
https://tovek.se/auktionsarkiv/rop?itemId=443643

Fördel att den är vändbar så man kan enkelt såga till passbitar mm och annat som behöver längssågas, har självklart bytt klinga då det behövts, det är ju elementärt. Har använts mycket genom åren, kapat nästan 2000 staketspjälor, reglar mm och nu senast i år vid ombygge av ett nytt kök - igen

Duger för hobbyprojekt mer än väl - men självklart inget för en yrkessnickare
 
Har ägt både Biltema, Bosch och DeWalt. Alla fungerar men jag tycker att DeWalt är mest rejäl. Bra kvalitet. En av anledningarna till att jag bytte från Bosch var att klingan var större. Vill kunna komma igenom stolpar utan att vrida.

Bra saker kostar vanligtvis lite mer så är det ju med det mesta. Men en riktigt bra såg kommer du som ”hobby-snickare” att kunna ha under kanske hela ditt villa-liv 😎
 
  • Gilla
krambriw
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.