S
Hej!

Jag har köpt en ny toalett, och planerar nu för hur jag ska koppla in vattnet.
Toaletten är "bredare" där bak, så den nuvarande rördragningen fungerar inte då den sitter för tätt. Jag tänkte därför byta ut den sista biten av röret till en "slang" som jag kopplar in istället.

Eventuellt med något sorts vattenavstängning emellan så man kan byta ut toaletten utan att stänga av allt vatten i framtiden.

Bild på typen av slang jag tänkte använda:
Flexibel VVS-slang med anslutningskopplingar på beige matta, planerad att användas för anslutning av ny toalett.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Just denna har mått R10xR15, där R15 är det som kopplas in i toaletten. Men jag kan fixa andra mått ifall det behövs.


Bild på hur det ser ut just nu:
Bild på nuvarande rördragning vid en toalett med vitt kakel i bakgrunden. Röret är fastmonterat i väggen och kopplas in i toaletten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag tror nuvarande rör kopplas in med en "R15" storlek i toaletten.



Som jag förstått det så behöver jag helt enkelt såga av röret på lämplig plats, sen koppla in slangen med röret - et voilà?

Såga av känns väl relativt straight-forward. Man tar en bågfil och sågar tänker jag.

Men sedan blir det lite knepigare för en som aldrig hållt på med VVS innan.

Behöver jag köpa en så kallad "klämringsnippel"? Och isåfall vilken (finns en uppsjö). Nuvarande märke på rören som är dragna är "System Vatette" ifall det säger något. Eller är det något annat jag använder för att kunna koppla ihop slangen med röret?
 
Du köper en klämringskoppling med klämring för rördiametern (10, 12 eller 15 mm) i ena änden. Och rörgänga R10 (Kallas även G 3/8) åt andra hållet. Om du inte hittar rätt kombination får du köpa en "nippel" med R10 utvändig gänga åt ena hållet och kopplingens typ åt andra hållet.

Nippeln behöver då gängtätning med antingen gängtejp (lätt att lägga på, svårt att få tätt), eller Lin med pasta (finns påsar med lite lin och en tub pasta, lite svårare att lägga på så att det inte åker av när man skruvar ihop, men blir ALLTID tätt). Klmringskopplingen skall inte ha någon tätning. Den tätar netall mot metall. Rörkopplingen där du skruvar på slangen tätas med en s.k "planpackning", som sitter inne i kopplinmgen när du köper den (finns att köpa lösa om den kommer bort). Så lin behöver du bara till tätning av nippelnom du behöver en sådan.

Vissa köper en klämringskoppling med klämring åt båda hållen, tar bort klämringsmuttern och skruvar dit slangen. Detta blir inte rätt. Klämringskopplingen må ha gängor som fungerar, men kanten på en klämringskoppling är för vass, planpackningen skärs sönder.
 
  • Gilla
Spleak
  • Laddar…
S
H hempularen skrev:
Du köper en klämringskoppling med klämring för rördiametern (10, 12 eller 15 mm) i ena änden. Och rörgänga R10 (Kallas även G 3/8) åt andra hållet. Om du inte hittar rätt kombination får du köpa en "nippel" med R10 utvändig gänga åt ena hållet och kopplingens typ åt andra hållet.

Nippeln behöver då gängtätning med antingen gängtejp (lätt att lägga på, svårt att få tätt), eller Lin med pasta (finns påsar med lite lin och en tub pasta, lite svårare att lägga på så att det inte åker av när man skruvar ihop, men blir ALLTID tätt). Klmringskopplingen skall inte ha någon tätning. Den tätar netall mot metall. Rörkopplingen där du skruvar på slangen tätas med en s.k "planpackning", som sitter inne i kopplinmgen när du köper den (finns att köpa lösa om den kommer bort). Så lin behöver du bara till tätning av nippelnom du behöver en sådan.

Vissa köper en klämringskoppling med klämring åt båda hållen, tar bort klämringsmuttern och skruvar dit slangen. Detta blir inte rätt. Klämringskopplingen må ha gängor som fungerar, men kanten på en klämringskoppling är för vass, planpackningen skärs sönder.
Tack för snabbt och bra svar!

Jag hittade denna: https://www.bauhaus.se/klamringskoppling-vatette-rak-krom-utvandig-dy10xg1-2 - var det en sådan du menade?
Om jag byter ut min slang till en med mått R15xR15 istället (exempelvis denna: https://www.bauhaus.se/anslutningsslang-r15xr15-30-cm), bör den kombinationen fungera?

Så kapa röret på lämplig plats. Sätt fast klämringskopplingen genom att trycka in röret så långt det gå på ena sidan (dy 10 - vi antar här att jag har rördiameter 10 mm), sen dra åt muttern.
Sen kan jag dra fast slangen på den gängade sidan (g1/2)?
Och här behövs ingen pasta/lin/tejp alls, utan allt tätas när man drar åt?

Har jag förstått det korrekt? :)
 

Bästa svaret

S Spleak skrev:
Jag hittade denna: [länk] - var det en sådan du menade?
Ja, som princip. Den du länkar till är för 10mm kopparrör. Och har R10 gängor åt andra hållet.

Utgå ifrån diametern på röret, köp koppling som passar till det, välj slangtyp efter vilken dimension det är på den gängade änden av kopplingen. Försök undvik att behöva använda gängad nippel för att passa ihop dimensionerna. Den är den svåra delen.

Till röränden bör du även ha en stödhylsa. Det finns risk att röret sakta "krymper" av trycket från klämkopplingen om man inte har en stödhylsa i röret.

När du mäter diametern på röret, så var noggrann. Det kan vara svårt att mäta skillnden mellan 10 och 12 mm om du inte mäter med skjutmått.

Skär gärna av röret med en röravskärare ex:
https://www.jula.se/catalog/verktyg...tallverktyg/roravskarare/roravskarare-012741/

De finns i massor av varianter. Men om man ser hur det ser ut hos dig, så behöver du en som inte tar så mycket plats när man snurrar den runt röret. Man spänner den alltså på röret, snurrar ett eller två varv, skärtrissan äter sig in, spänner skruven lite till, snurrar osv.

När det gäller rördimensioner kan det vara bra att veta att kopparrör som på bilden är antingen 10mm, 12mm eller 15mm. MEN fram till ngn gång i slutet av 70- talet var 15mm istället 16mm. Knappast aktuellt här, men kan vara bra att veta. Det finns kopplingar och adaptrar för 16mm.
 
  • Gilla
Spleak
  • Laddar…
S Spleak skrev:
Sen kan jag dra fast slangen på den gängade sidan (g1/2)?
Och här behövs ingen pasta/lin/tejp alls, utan allt tätas när man drar åt?
Korrekt, man SKALL inte använda tejp/ lin osv. till klämkopplingar, eller till kopplingar med "lekande mutter" som du har på slangen.

Klämringskopplingen har ju en koniskt klämring inne i sig. När man drar åt muttern, så trycks klämringen ihop mellan det koniska sätet i kopplingen, och motsvarande koniska yta inne i muttern. Klämringen/brickan kramar då om röret så att det blir tätt (röret trycks även ihop lite), så inget vatten kan komma förbi mellan ringen och rörets yta. Inget vatten kan heller komma förbi de koniska ytorna som kramar ihop ringen.
 
  • Gilla
Spleak
  • Laddar…
S
H hempularen skrev:
Korrekt, man SKALL inte använda tejp/ lin osv. till klämkopplingar, eller till kopplingar med "lekande mutter" som du har på slangen.

Klämringskopplingen har ju en koniskt klämring inne i sig. När man drar åt muttern, så trycks klämringen ihop mellan det koniska sätet i kopplingen, och motsvarande koniska yta inne i muttern. Klämringen/brickan kramar då om röret så att det blir tätt (röret trycks även ihop lite), så inget vatten kan komma förbi mellan ringen och rörets yta. Inget vatten kan heller komma förbi de koniska ytorna som kramar ihop ringen.
Tack så mycket för alla svar - väldigt hjälpsamt! Tror jag har tillräckligt för att ge detta ett försök nu. :)
 
Att observera med dessa slangar är att det skiljer väldigt mycket i kvalité på dem och jag har hört från en handfull rörläggare att de har en livslängd på max 5år och de rek. absolut inte att använda dem som någon permanent lösning i alla fall.
 
S
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Att observera med dessa slangar är att det skiljer väldigt mycket i kvalité på dem och jag har hört från en handfull rörläggare att de har en livslängd på max 5år och de rek. absolut inte att använda dem som någon permanent lösning i alla fall.
Jaså? Det var dessa jag fick rekommenderat på byggvaruhuset. Känns som ett relativt vanligt sätt att installera toaletter idag - men du menar att de troligen kommer börja läcka med tiden?
 
S Spleak skrev:
Jaså? Det var dessa jag fick rekommenderat på byggvaruhuset. Känns som ett relativt vanligt sätt att installera toaletter idag - men du menar att de troligen kommer börja läcka med tiden?
Personalen på de flesta byggvaruhus är ju handplockade från gatan utan någon direkt branschvana så deras uttalande hade jag aldrig litat på.
Hornbach har försökt och anställa folk som varit i yrket som tillhör avdelningen de sen arbetar på men på Bauhaus har jag bara stött på väldigt okunnig personal de ggr jag tvingats besöka dem.

Jag litar på mina rörläggare iaf. 🙈🙏🏼
 
S
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Kolla vad Krilleman skriver i inlägg #4 här...
(Han är dessutom rörläggare)

[länk]
Hmm okej. Känns spontant som att det borde vara en väldans massa vattenläckor ifall det finns något fundamentalt fel på dessa slangar då de i princip låg som ”detta behöver du till din nya WC” i varuhuset.
Men jag har ingen VVS-utbildning så tänker inte säga emot dig. :)

Men ifall det är säkrare att köra en vanlig ”plastslang” (som denna: https://www.byggmax.se/anslutningsslang-p31654?store=1203) kanske det är bättre, är ju rätt enkelt att byta som tur är. Tycker de stålomspunna är snyggare dock.
 
S Spleak skrev:
Hmm okej. Känns spontant som att det borde vara en väldans massa vattenläckor ifall det finns något fundamentalt fel på dessa slangar då de i princip låg som ”detta behöver du till din nya WC” i varuhuset.
Men jag har ingen VVS-utbildning så tänker inte säga emot dig. :)

Men ifall det är säkrare att köra en vanlig ”plastslang” (som denna: [länk]) kanske det är bättre, är ju rätt enkelt att byta som tur är. Tycker de stålomspunna är snyggare dock.
Jag är inte heller rörläggare utan nämner bara vad en handfull sådana sagt till mig men jag har ingen källa där det går och läsa... 🙏🏼
 
S
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Jag är inte heller rörläggare utan nämner bara vad en handfull sådana sagt till mig men jag har ingen källa där det går och läsa... 🙏🏼
Uppskattar inputen!

Googlade runt själv nu och hittade ett annat inlägg av samme @Krilleman https://www.byggahus.se/forum/threads/spraengd-slang.213944/post-1743599

Verkar som det viktiga är att det är ”PEX”, oavsett om stålomspunnen eller inte. Ska försöka reda ut om min slang är det, isåfall verkar den ”safe”. Tänker lika bra att försöka göra helt rätt från början nu när man ändå håller på. :)
 
  • Gilla
hempularen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.