Ska bygga ett nytt badrum enligt skiss. Gissar att det hamnar en glasdörr in till duschen men det är oklart.

Som synes en sned vägg, börjar ca 1 meter från golv. Badrummet skall följa branchreglerna.

Tanken är att köra med VT målning i den vänstra delen (den med toastol och snedväggen) samt foliesystem och kakel i duschdelen.

Vad bör man tänka på här för att göra det på bästa sätt?
 
  • Skiss över badrum med snedvägg, toalettstol till vänster, och dusch i mitten med duschhandtag monterat på väggen. Till höger syns en dubbelhandfat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tätskikt upp till lutning , sen våtrumsfärg på den lutande delen , kommer aldrig hamna vatten där ändå
 
Med tanke på att du skriver det är oklart med glasvägg och oavsett det egentligen så kan det ju spolas vatten över den mot snedtaket och då skulle jag gjort följande för att vara helt hemma vad gäller regler och slippa eventuella framtida problem med försäkringsbolag.

Fuktskydda alla ytor där det ska sättas kakel/klinker samt 10cm utanför detta.
(alltså även då ut på snedtaket)
Sen spacklar du ut den kanten som folien skapar och behandlar allt utanför plattsättningen enligt MVK.

Det kan låta överkurs och i många fall räcker det med våtrumsfärg rakt av men ska man vara helt hundra så är det MVK som gäller i min värld.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Med tanke på att du skriver det är oklart med glasvägg och oavsett det egentligen så kan det ju spolas vatten över den mot snedtaket och då skulle jag gjort följande för att vara helt hemma vad gäller regler och slippa eventuella framtida problem med försäkringsbolag.

Fuktskydda alla ytor där det ska sättas kakel/klinker samt 10cm utanför detta.
(alltså även då ut på snedtaket)
Sen spacklar du ut den kanten som folien skapar och behandlar allt utanför plattsättningen enligt MVK.

Det kan låta överkurs och i många fall räcker det med våtrumsfärg rakt av men ska man vara helt hundra så är det MVK som gäller i min värld.
Tack Paul. Jag har liknande tankar redan. En detalj kanske är att avluta folie i kant med kakel och istället låta VT-skiktet (målningen) gå ner några cm över folien? Förutom att slippa spackla fint så känns det mer rätt att det som kommer ovanifrån går ovanpå det som ligger under.
 
M martinradbo skrev:
Tack Paul. Jag har liknande tankar redan. En detalj kanske är att avluta folie i kant med kakel och istället låta VT-skiktet (målningen) gå ner några cm över folien? Förutom att slippa spackla fint så känns det mer rätt att det som kommer ovanifrån går ovanpå det som ligger under.
Förstår ditt tänk men det ska överlappas minst 30mm utanför kaklet enligt BBV 😉
Över/under spelar ingen roll i överlappning så sett.
 
  • Gilla
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Förstår ditt tänk men det ska överlappas minst 30mm utanför kaklet enligt BBV 😉
Över/under spelar ingen roll i överlappning så sett.
Då får det bli så ;-)

Såg en annan tråd kring problemet att få två olika tillverkare (foliesystem + VT-färg) att lova tillsammans att dessa skarvar är godkända 🤔
Gissar att man bara får släppa den frågan och göra enligt BBV så blir alla tillräckligt nöjda.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
BirgitS
Det brukar väl också stå en del i anvisningarna för tätskikten. T.ex. gällande Jotuns målade system:
Anslutning till keramiska material på väggar
Målningsbehandlingen ska överlappa det kera- miska materialets tätskikt så att fukt inte tränger in bakom tätskikten. När ett målat våtrumssystem möter keramiska material på väggar, både horisontellt och vertikalt, ska överlappningen mellan målad yta och det ke- ramiska materialets tätskikt vara minst 30 mm. Överlappningen säkerställer att inte fukt träng- er in bakom tätskikten.
https://www.jotun.com/siteassetsjot...dy-aqua/utforandeanvisning-lady-aqua-2022.pdf
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.