Rimligt?

  • Billigt! Kör bara!

  • Nej för tusan, du blir blåst!

Logga in och rösta för att se resultatet.
Hej forumet!

Är i stånd med att renovera ett badrum med intilliggande toalett.
Badrummet är 5,5 kvm och toaletten 1,5 kvadratmeter.
Badrummet har ingen WC utan Wcn ligger i separat rum vägg i vägg.

Jag river allt själv, gör el-installationerna själv (eftersom jag har jobbar som elektriker i 20år, dock inte längre), köper in kakel, klinkers, all inredning inklusive porslin och blandare.

Fick denna offert på arbetet.
Jag tycker den är lite saftig, dock var det tio år sedan jag gjorde ett badrum och allt blir ju dyrare.
Vad tycker forumet? Är det rimligt med 267 600.- för arbetstiden innan rotavdrag?
 
  • Offert för badrums- och toalett-renovering, specificerat arbete och materialkostnader för etablering, bygg, VVS, plattsättning, måleri, övriga kostnader och rivning. Totalbelopp 267 600 SEK.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Offert på badrumsrenovering, specificerar kostnader för arbete, material, övriga kostnader och förtydliganden. Totalpris inklusive moms och ROT-avdrag är 255 570 kr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
När vi lejde in totalrenovering av badrum inklusive toalett för ett knappt decennium sedan gick det på ca 100k. 180% inflation på tio år låter lite väl mastigt. Röstar för Linje 3, dvs Ta in fler offerter.

Å andra sidan är just våtrum sådant som man gärna lejer bort, så att det görs enligt konstens alla regler, för att inte försäkringsbolaget ska börja konstra om man får en skada i framtiden. Fast det är ju min privata åsikt.
 
R
UPS-tekniker UPS-tekniker skrev:
Hej forumet!

Är i stånd med att renovera ett badrum med intilliggande toalett.
Badrummet är 5,5 kvm och toaletten 1,5 kvadratmeter.
Badrummet har ingen WC utan Wcn ligger i separat rum vägg i vägg.

Jag river allt själv, gör el-installationerna själv (eftersom jag har jobbar som elektriker i 20år, dock inte längre), köper in kakel, klinkers, all inredning inklusive porslin och blandare.

Fick denna offert på arbetet.
Jag tycker den är lite saftig, dock var det tio år sedan jag gjorde ett badrum och allt blir ju dyrare.
Vad tycker forumet? Är det rimligt med 267 600.- för arbetstiden innan rotavdrag?
Ta in tre till fyra offerter till..
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Ta in tre till fyra offerter till..
Jag ska ta in tre till men jag tyckte denna var exceptionellt dyr
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Tycker det låter fullständigt orimligt i min värld men alltid svårt när man inte vet alla förutsättningar. 😱

Dessutom utan rivning och bortforsling som annars är en ganska stor del.

Slår man ner det utan moms landar arbetet på 214080kr vilket om man räknar på en timpeng av 600kr ger 357 arbetstimmar vilket är fullständigt orimligt om man anlitar folk som jobbar och inte bara står och tittar på skiten. 😉

Sen är ju frågan om det ska göras samtidigt för då är det garanterat i rejäl överkant tycker jag.
 
  • Gilla
Krille4 och 4 till
  • Laddar…
Ser dyrt ut..
Betalade i höstas 37000kr efter rot, för plattsättning/tätskikt/flytspackel, badrum 5kvm. I priset ingick flytspackel, fix & tätskikt.
 
  • Wow
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
R RiKr skrev:
Ser dyrt ut..
Betalade i höstas 37000kr efter rot, för plattsättning/tätskikt/flytspackel, badrum 5kvm. I priset ingick flytspackel, fix & tätskikt.
...och det låter ju fullständigt orimligt billigt... men grattis då. :)
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
MrJay
R RiKr skrev:
Ser dyrt ut..
Betalade i höstas 37000kr efter rot, för plattsättning/tätskikt/flytspackel, badrum 5kvm. I priset ingick flytspackel, fix & tätskikt.
Totalt orimligt pris, svartjobb?
Som föregående talare sa, grattis.
 
  • Gilla
Globetrot och 1 till
  • Laddar…
MrJay MrJay skrev:
Totalt orimligt pris, svartjobb?
Som föregående talare sa, grattis.
Nej inte svart, sällan man får rot på det.. :) men nästan så jag tvivlar på priset när ni säger så. Men möjlighet för plattsättaren att komma och gå som han önskade under en 2v period. Blev effektivt då de hade fler små projekt i området. Löpande pris. Var tätat, armerat & gv på plats när han kom, allt enl. överenskommelse.
 
  • Gilla
Frunihuset20
  • Laddar…
J
Kan du ge oss lite förutsättningar. Till exempel får jag intrycket att det är betonggolv där nuvarande avlopp ska bytas och flyttas.
 
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Tycker det låter fullständigt orimligt i min värld men alltid svårt när man inte vet alla förutsättningar. 😱

Dessutom utan rivning och bortforsling som annars är en ganska stor del.

Slår man ner det utan moms landar arbetet på 214080kr vilket om man räknar på en timpeng av 600kr ger 357 arbetstimmar vilket är fullständigt orimligt om man anlitar folk som jobbar och inte bara står och tittar på skiten. 😉

Sen är ju frågan om det ska göras samtidigt för då är det garanterat i rejäl överkant tycker jag.
Båda utrymmena görs samtidigt. De delar stam så WCn åker med trots att den egentligen inte har ett så stort renoveringsbehov.
 
J Jönas skrev:
Kan du ge oss lite förutsättningar. Till exempel får jag intrycket att det är betonggolv där nuvarande avlopp ska bytas och flyttas.
Väggar i blåbetong och betonggolv
 
Punkt 1 motsvarar ju ju 44h arbete vid 700 kr/h + moms

Hur mycket möbler ska du ha i badrums delen egentligen ?😎..
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
G Greger_08 skrev:
Punkt 1 motsvarar ju ju 44h arbete vid 700 kr/h + moms

Hur mycket möbler ska du ha i badrums delen egentligen ?😎..
Ja jag kanske har svävat ut lite extra men det är en duschhörna med fast vägg och dörr, badkar, enkelt tvättställ med underskåp och ett högskåp :)
 
Ca. 38.200:- per kvm låter dyrt.
Ingår rör och kranar i guld?
 
  • Haha
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.