Har nu fått inlagt badrums mattan på badrummet. Skall därför ge mig på att få upp tätskiktet på väggarna.

Några frågor,

1. Hur mycket skall mattan och tätskiktet överlappa varandra?
2. Antar att skarven skall remsas?
 
Ja den ska remsas, kolla här, sid 12 figur 12.
http://www.bkr.se/branschregler/branschregler2007.pdf
Dock inga mått men det ser ut som halva remsans bredd.
Gärna lite input från jon_h mfl.

Jag har ytterligare en fråga om jag får låna din tråd.
Hur högt ska man släppa upp kaklet på väggen så det ser bra ut?
Man vill väll ha dom så nära golvet som möjligt eller?
Vi ska ha en duschvägg mm.

/Ola
 
Brannmark, det brukar stå i tätskiktets monteringsanvisning precis hur du ska göra. Men minimum brukar vara 20 mm, även om det såklart inte skadar med mer överlapp. Spackla ut övergången mellan matta och vägg med cement- eller gipsbundet spackel, slipa mattan lite lätt med sandpapper och tvätta av med T-röd.

Ola: Man vill ju ha hel platta längst ner, så hur högt man sätter den beror lite på hur stor platta man får mot tak. Men normalt tycker jag att man ska ha ungefär 50 mm mot golvet om man har matta.
 
Tack jon_h!
Fortsätter på denna länk då det inte är så vanligt med kakel på vägg samt matta på golv.

Nu är det så att vi (mest min sambo) vill ha en halvhög vägg mellan badkaret och toan.
Frågan är hur man gör mot den, vi har tänkt använda en LUX-element skiva eller liknande i "rätt" tjocklek som limmas i golv och vägg när badrummet är kaklat.
Det blir ju problem om man vill ha samma kakel på sidorna som på väggen om man vill att fogen ska följa runt innerhörnen och det vill man väll.
Kan man måla LUX-skivan dom 5 cm längst ner som blir synliga så den ser ut som mattan eller ska man satsa på annat kakel på sidorna och kakla hela vägen ner?
Det blir väll en mjukfog mot golvet oavsett?

/Ola
 
Knepig situation. Jag hade nog velat föreslå att ni kör en annan platta på halvväggen, och sedan sätter plattor hela vägen. Eller att ni bygger halvväggen innan mattan och plattorna, och drar upp mattan på den också.

Mjukfog ska man inte ha mellan kakel och matta, men om ni kör Luxskivevarianten så kan ni dra mjukfog just där.
 
Tack jon_h för din åsikt!
Visst blir det knepigt. Nu är det så att mattan är på plats så det får nog bli andra plattor isåfall.
Vi har tänkt att ha en annan sorts platta på gaveln samt uppe på denna vägg så då kanske det blir bra om man kör det på alla sidor istället.

Ja, jag menar mjukfog endast vi denna vägg.

/Ola
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.