Hej!

Jag bor i ett gammalt timmerhus som blir lite för kallt på vintern, jag måste därför installera ett vattenburet system. Jag tänker göra det själv, för att få ekonomin att gå ihop. Jag skapar den här tråden för att få lite tips och råd längs vägen, då jag inte har någon erfarenhet av såna här jobb.

Huset är på ett plan med kallvind. Det finns dock två "sommarrum" som är inredda på vinden. Jag tänker att jag ska göra rördragningen uppe på kallvinden med stick ned till respektive element på nedervåningen. Jag ska även installera element i sommarrummen, och luftningen av systemet tänker jag kan ske genom dessa radiatorer. Det blir två slingor totalt, så ena slingan luftas i ena sommarrummet på vinden och den andra slingan i den andra.

Jag hade tänkt dra dessa isolerade alupex-rör på vinden och sedan dra ned elförzinkat 15 mm ned till respektive radiator.

https://golvvarmebutiken.se/vvs/ror...9VR1DvZfLyf5hqMcGQW_5MDSiL_Qhz3hoCe-YQAvD_BwE

Och nu tänker ni att det finns risk att det kommer att frysa om rördragningen sker på kallvind, men jag har tankar att ha cirkpumpen med stickkontakt, och om det sker något långvarigt elavbrott så har jag ett batteri laddat som man kan plugga in i cirkpumpen för att få flöde i ledningarna.

Vad tycker ni om mina tankar hittills? Tips mottages tacksamt rörande diverse. Var kan man få tag på billiga med ändå tillräckligt bra element? Hur fäster man isolerade alupex-rör i väggen?

Tack så länge!

/Simon
 
Om du har krypgrund skulle jag fundera på att dra det mesta där nere.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Om du har krypgrund skulle jag fundera på att dra det mesta där nere.
Det hade såklart varit bättre. Men det är alldeles för besvärligt i min krypgrund, kommer inte att klara av det projektet då.
 
Jag hade alltid föredragit Cu-rör som kan isoleras med billiga isolerskål.
Sedan hade jag lärt mig att löda Cu-rör så slipper du många dyra kopplingar.
 
  • Gilla
eeuukkaa och 1 till
  • Laddar…
Varför hade du föredragit cu-rör? Det är dyrare och blir fler skarvar.

Kommer inte löda, blir för komplicerat.
 
Nu har jag inte räknat på det. Att löda är skitenkelt men tar lite mer tid per koppling än att pressa/klämkoppling. Cu-rör kan även bockas och kan bli riktigt snyggt i bostadsutrymme. Finns ju även kromat.
Elförzinkat har jag ingen erfarenhet med men jag antar att det krävs en helvetes många dyra kopplingar att pressa.
Men det är en smaksak. Ett snyggt bockat kopparrör är alltid mer tilltalande än en vinkelskarv i annat material.
 
Några reflektioner… Vad kostar de och hur mycket plats tar övergångarna från plast/aluminium-komposit till elförzinkat?
Spelar det någon roll egentligen…om rören går horisontellt eller vertikalt i rummen…?
Känns som lite slöseri med energi att dra rören i ouppvärmt utrymme?

Lödda rörkopplingar kan monteras dolt.

Hur lång tid går cirkulationspumpen på batteriet?
Kommer det alltid att vara någon som kan flytta cirkulationspumpssladden till backupströmförsörjningen om eller när det blir strömavbrott på vintern?

Sen ska du väl ha någon värmekälla också?
 
blackarrow blackarrow skrev:
Några reflektioner… Vad kostar de och hur mycket plats tar övergångarna från plast/aluminium-komposit till elförzinkat?
Jag har inte hittat några T-kopplingar som funkar, är det nån som vet vad för T-kopplingar som finns som funkar för 32-15-32 alternativt 25-15-25?
blackarrow blackarrow skrev:
Spelar det någon roll egentligen…om rören går horisontellt eller vertikalt i rummen…?
Känns som lite slöseri med energi att dra rören i ouppvärmt utrymme?
Såklart bäst att dra rören i uppvärmt utrymme, men om det ska blir gjort så finns inte den möjligheten, blir alldeles för omständligt här hemma.
blackarrow blackarrow skrev:
Lödda rörkopplingar kan monteras dolt.

Hur lång tid går cirkulationspumpen på batteriet?
Kommer det alltid att vara någon som kan flytta cirkulationspumpssladden till backupströmförsörjningen om eller när det blir strömavbrott på vintern?
För att det ska vara risk för frysning uppe på vinden så behöver det vara rejält kallt ute. Säg att framledningstempen är 50 grader när det är rejält kallt, för att få det att sjunka till minusgrader i välisolerade rör krävs ett väldigt långt strömavbrott. Det sker extremt sällan, jag har aldrig varit med om att ett strömavbrott har varit så långt att det skulle varit ett problem.
blackarrow blackarrow skrev:
Sen ska du väl ha någon värmekälla också?
Ja precis. Har inte bestämt mig helt ännu om det blir värmepump eller vedpanna.
 
Jag funderar på om det är bättre att dra elförzinkat på kallvinden också och sen dra på rörisolering i efterhand. Har svårt att hitta kopplingar som funkar mellan alupex och elförzinkat, men om man kör elförzinkat hela vägen verkar det finnas anpassade kopplingar som man behöver utan problem.
 
Jag hade dragit vanlig pex på vinden, alupex är styv och svårare att jobba med.

Fungerar inte vattete plast + rak koppling för 15mm?
 
E eeuukkaa skrev:
Varför hade du föredragit cu-rör? Det är dyrare och blir fler skarvar.

Kommer inte löda, blir för komplicerat.
Om du är inne på alupex håll dig till det hela vägen. Håll dimensionerna få tex 16 och 25 mm. Skaffa bockverktyg till 16 mm och använd de rören för koppling mot elementen sä får du minimalt med rördelar och enkelt att jobba prydligt med precis lika bra resultat om du övar lite som koppar eller förzinkat stål.

Det är ofta man ser otroliga mängder kopplingar oavsett om proffs eller hempulare jobbar och oberoende rörtyp med klämringskopplingar och olika presstyper. Där kan du spara mycket om du tänker efter lite och skaffar bockverktyg för klenaste dimensionen du använder som kopplingsledning. Det gäller oavsett vilken rörtyp du nu väljer.
 
Har du tätat och isolerat innan du bekostar en dyr rördragning? Vad har du för uppvärmningssystem i nuläget? Hur ska du koppla ihop rören med den?
 
E Einh skrev:
Har du tätat och isolerat innan du bekostar en dyr rördragning? Vad har du för uppvärmningssystem i nuläget? Hur ska du koppla ihop rören med den?
Har inte isolerat vinden. Det kan behövas göras, men helst efter att rördragningen är på plats för smidighetens skull.

Det drog mycket från ett golv, så jag renoverade det bjälklaget och isolera.

Vi har en luft/luft, några elradiatorer och en vedspis. Huset behöver ett ordentligt värmesystem för att det ska bli bra innerklimat på vintern.
 
GK100 GK100 skrev:
Om du är inne på alupex håll dig till det hela vägen. Håll dimensionerna få tex 16 och 25 mm. Skaffa bockverktyg till 16 mm och använd de rören för koppling mot elementen sä får du minimalt med rördelar och enkelt att jobba prydligt med precis lika bra resultat om du övar lite som koppar eller förzinkat stål.

Det är ofta man ser otroliga mängder kopplingar oavsett om proffs eller hempulare jobbar och oberoende rörtyp med klämringskopplingar och olika presstyper. Där kan du spara mycket om du tänker efter lite och skaffar bockverktyg för klenaste dimensionen du använder som kopplingsledning. Det gäller oavsett vilken rörtyp du nu väljer.
Är det inte svårt att få alupex helt rakt? Tänker att det är lätt att den ormar sig något.

Vad tror du om att använda elförzinkat hela vägen istället för alupex?
 
R RiKr skrev:
Jag hade dragit vanlig pex på vinden, alupex är styv och svårare att jobba med.

Fungerar inte vattete plast + rak koppling för 15mm?
Jag behöver T-kopplingar. 32-15-32 alternativt 25-15-25. Hittar inga såna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.