Hallojsan,

jag har flyttat in i en lägenhet där varmvattnet är alldeles för varmt i kranen (52 grader celcius) - det är lätt att bränna sig.

Jag skulle vilja få ner tempen till en varm nog nivå där en inte bränner sig.

Hur funkar blandare - kan jag eller fackman skruva på något för att justera just blandningen?

Tack på förhand. ☺️
 
Vilken kran, hur ser den/dom ut?
Alla enhandsblandare ger dig steglös temperatur ..
Hyresrätt eller bostadsrätt?
 
52 grader är inte för varmt enligt reglementet.

Många engreppsblandare kan justera maximal inblandning av varmt med en skruv eller en stoppklack. Du måste veta modell för att vi skall kunna hjälpa dig, om det går. Tvågreppsblandare går inte justera.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
O oppelainen skrev:
varmvattnet är alldeles för varmt i kranen (52 grader celcius)
Nej det är inte för varmt. Lägre temperatur än så börjar det bli risk för legionella.
 
  • Gilla
stugan_i_skogen
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
52 grader är inte för varmt enligt reglementet.

Många engreppsblandare kan justera maximal inblandning av varmt med en skruv eller en stoppklack. Du måste veta modell för att vi skall kunna hjälpa dig, om det går. Tvågreppsblandare går inte justera.
Det är just en sådan skruvmekanisk jag är intresserad av.

Vattnet i ledningarna får gärna vara kokhett, men när det rinner ut i händerna föredrar jag det blandat. :D
 
D Dilato skrev:
Vilken kran, hur ser den/dom ut?
Alla enhandsblandare ger dig steglös temperatur ..
Hyresrätt eller bostadsrätt?
Såhär ser blandaren ut. Enhandsblandare, som det låter på namnet?
Bostadsrätt.

Vad exakt betyder steglös temp? Eller snarare, i vilka blandare finns icke-steglös temp?

Vad jag önskar är att maxvärmen vore kallare än vad den är nu.
 
  • Enhandsblandare i mässing installerad vid en köksbänk, med en svart kaffemaskin till vänster och en träskärbräda till höger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
O oppelainen skrev:
Vad exakt betyder steglös temp? Eller snarare, i vilka blandare finns icke-steglös temp?
Typ en sån här som kräver att man manuellt sköter blandningen och det finns ingen temperaturbegränsning.
Ditt problem är enkelt löst, lär dig att öppna kranen från kallt till varmt..

Du ska vara glad att du kan få riktigt varmt ur kranen.
 
  • Tvågreppsblandare i krom med en kran för varmvatten och en för kallvatten, båda med svarta vred markerade med rött och blått.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Typ en sån här som kräver att man manuellt sköter blandningen och det finns ingen temperaturbegränsning.
Ditt problem är enkelt löst, lär dig att öppna kranen från kallt till varmt..

Du ska vara glad att du kan få riktigt varmt ur kranen.
Tack, men jag blir lika oglad varje gång jag bränner mig. :D Jag föredrar att lösa problemet istället för att anpassa mig.
 
  • Wow
Dilato
  • Laddar…
Inom den kemiska processindustrin brukar man anse att exponering för ytor med temperaturer på 60°C och över kan ge risk för skållning/brännskador. 52°C låter lite beige...
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Löste det med att öppna handtaget i blandaren och justerade en ring som stoppar snurrvidden av handtaget. ☺️
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.