Hej!

Bor inom detaljplanerat område.
Har läst igenom de gamla detaljplanen där det endast står med max byggyta, att det bara får vara 1 plans, 4m från tomtgräns, och egentligen inte så mycket mer.

I mitt tyckte så säger inte detta så mycket om vilka ändringar man INTE får göra, lik ett område utanför detaljplan.
Så ang måla om huset, byta fasad, osv verkar mer vara en tolkningsfråga hos den man får kontakt med hos kommunen?

Vi behöver måla om vårat hus som består av träfasad på den övre halvan och tegel på den nedre. Många hus har byggt ut helt med träfasad och detta då med bygglov, men bara där ser jag att man ”ändrar områdets karaktär”, då alla hus vart hälften trä och hälften tegel vilket jag ser som en områdes karaktär.

Husen när de byggdes och detaljplanen kom till så vart alla hus mörkbruna, nu är 2 av 53 hus mörkbruna.
När jag pratade med kommunen om att måla om fasaden så gick hon in på Google Maps och sa ”jag ser här på Google Maps att huset är grönt, så skall du måla det i någon annan nyans än grön så får du söka bygglov”. Huset byggdes -75, bilden togs 2011 och det finns inget bygglov om att måla huset denna färg. Så där förstod jag att hon inte hade någon koll på vilken färg som är ”original” och varför ska jag söka bygglov för en färg för ett hus inom detaljplan som knappt någon annan har? Många är vita, gula, annan nyans grön, blåa och svarta.

Grannar jag har pratat med som bott här alla år vet inget om att det skulle vara bygglov för de så dom tycker det bara att måla.

Damen jag pratade med från kommunen kändes mer hon rabbla upp lite hur det brukar vara med detaljplan och kändes inte direkt säker på sin sak då när hon klicka på vårt område så finns det inte så mycket.

Läser jag på boverket så står det ”vid fasadändring som måla om eller byta fasad krävs bygglov” men nån punkt längre ner ”har området ingen särkilt bestämmelse på fasadbeklädnad eller färg krävs inget bygglov”. Då bör jag kunna tolka detta som att eftersom det är gammal detaljplan och då det inte står någon särkilt bestämt så är det antingen bara för mig att måla om (om jag målar i en vettig färg såklart) eller upp till någon på kommunen få tolka bestämmelsen beroende på humör?

jag behöver inget svar med ”ring kommunen” för ringer jag 3 olika personer hos kommunen så kommer jag få 3 olika svar på frågan 😊
 
Men måla och underhåll du din kåk, jag tror inte det spelar nån roll vem du pratar med på kommunen. Byråkraterna kommer knappast hjälpa dej varken med färgval eller det praktiska arbetet så de ska du inte fråga i onödan, bättre att be om ursäkt efteråt om nått skulle bli fel än att be om bygglov.
 
  • Gilla
vcx och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Men måla och underhåll du din kåk, jag tror inte det spelar nån roll vem du pratar med på kommunen. Byråkraterna kommer knappast hjälpa dej varken med färgval eller det praktiska arbetet så de ska du inte fråga i onödan, bättre att be om ursäkt efteråt om nått skulle bli fel än att be om bygglov.
Bra svar och vettigt!

Ställer även min fråga för flera kommande projekt såsom fasadbyte inom kanske 3 år, jag ser det med som du säger, underhåll. Får säga att teglet spruckit och lossnat så vart tvungen byta men ändå nyfiken på hur det egentligen fungerar.

Tittar man logiskt på bestämmelserna så ser jag bara max höjd, max storlek, vart det inte får bebyggas och avstånd från grannar. Men står det inget mer så känns det som att det lämnas en jäkla möjlighet för kommunen att kamma in massa pengar på något som kanske inte ens är bestämt i området. Så skulle detaljplanen vara fast med vilken färg osv så skall det stå även om det är gammalt, annars är det fritt fram sålänge man inte kör något riktigt skrikande
 
Claes Sörmland
I korthet så krävs inte bygglov för att underhålla en byggnad men om du ändrar byggnadens utseende, s. k. fasadförändringar så krävs bygglov för ändringen (inom detaljplan). Om detaljplanen är detaljerad eller inte styr inte bygglovskravet.

Till detta kommer en särreglering av en- och tvåbostadshus och tillhörande komplementbyggnader avseende kulörändring. Här får du byta kulör utan bygglov om du inte väsentligt ändrar byggnadens eller områdets karaktär.

Sen ska detta med väsentligt ändrar tolkas. En tolkning fick du av kommunmedarbetaren du pratade med, ditt gröna småhus kan målas i gröna nyanser utan att det väsentligt ändrar byggnadens eller områdets karaktär. Jag skulle nog generellt gå längre, att i ett modernt villaområde med blandade katalogsmåhus med olika färger så är de flesta kulörbyten på fasaden OK utan bygglov. Bor man i ett område med homogen färgsättning så gäller inte detta, t ex något miljonprogram där alla hus är bruna.
 
  • Gilla
MetteKson och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
ett modernt villaområde med blandade katalogsmåhus med olika färger
🤣😂🤣
Olika nyanser av grått är inte olika färger.

***

Med det sagt skulle jag lägga mer energi på att måla och mindre på att be om lov, på samma vis som grannar och flertalet här också verkar tycka.

Som nämnts finns det också lagstöd för den inställningen i 9 kap. 5 § plan- och bygglagen.
 
  • Haha
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Med det sagt skulle jag lägga mer energi på att måla och mindre på att be om lov, på samma vis som grannar och flertalet här också verkar tycka.

Som nämnts finns det också lagstöd för den inställningen i 9 kap. 5 § plan- och bygglagen.
Ja den som inte har naturen att oroa sig över att göra fel tar en snabb titt i detaljplanen att fasadkulörförändringen inte omfattas av utökade bygglovskrav och funderar på om ändringen väsentligt ändrar byggnadens eller områdets karaktär. Kan dessa två kriterier avföras så är det ju bara att måla med gott lagstöd.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.