Blev lite sugen på att ha tv4 nu via antenn och kunna se fotbollen. På huset sitter sen tidigare en sån här antenn. Vi köpte huset 2018 och har aldrig använt den. Är det ngt som går att använda eller ska jag köpa en inomhus/bordsantenn? TV-antenn monterad på taket av ett hus mot en klarblå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
R
Inte hundra men är det inte bara digitalt det sänds idag? Är inte det gamla analoga nedsläckt??
 
R Rejäl skrev:
Inte hundra men är det inte bara digitalt det sänds idag? Är inte det gamla analoga nedsläckt??
Jo gissar det. Så antennen är analog då? Ja du märker ju min kunskapsnivå på det området 😂
 
R
O olofh skrev:
Jo gissar det. Så antennen är analog då? Ja du märker ju min kunskapsnivå på det området 😂
Kan inte svara på det till 100 men dom ser inte digitala ut.. googla på digitala tv antenner så ser du..
 
Analoga signalerna försvann för många år sedan (typ 15 år sedan) men det går alldeles utmärkt att ta emot dagens digitala signaler via samma antenner.

Men det kräver en DVB-T/DVB-T2 mottagare med MPEG4 komprimering.
 
  • Gilla
tergo och 2 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
Analoga signalerna försvann för många år sedan (typ 15 år sedan) men det går alldeles utmärkt att ta emot dagens digitala signaler via samma antenner.
Ja tänkte lite så för annars hade väl antennen inte varit kvar. Men behöver jag någon ”box” då innan antennkabeln går in i tv’n?
 
R
J Josth skrev:
Analoga signalerna försvann för många år sedan (typ 15 år sedan) men det går alldeles utmärkt att ta emot dagens digitala signaler via samma antenner.
Ok vad behöver TS för att se TV4 genom sina antenner?
 
N
O olofh skrev:
Jo gissar det. Så antennen är analog då? Ja du märker ju min kunskapsnivå på det området 😂
Antennerna är avsedda för UHF och det är det bandet som på de allra flesta ställen används för de digitala sändningarna.
Om du inte har alltför svåra mottagningsförhållanden fungerar de fint att ta emot digitala sändningar med.
 
N
R Rejäl skrev:
Ok vad behöver TS för att se TV4 genom sina antenner?
En TV som klarar det alternativt en digitalbox som ansluts till TV:n.
Alla moderna TV-apparater klarar de digitala sändningarna.
TV4 sänds i DVB-T så det underlättar (eftersom alla apparater inte klarar DVB-T2).
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Inga problem att se tv4 via marksända, har själv antenner från förra århundradet och det funkar fint. Du behöver däremot en tv (eller box) som kan ta emot DVB-T MPEG4 (https://www.bredbandsval.se/tv/marksand-tv).

Så om du har testat med att koppla in antennen i nuvarande tv, och inte hittar tv4 så skulle jag gissa att den inte stödjer ovanstående
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
C
Finns inga digitala vs. analoga antenner. Radiovågor är radiovågor vare sig de förmedlar digital eller analog information.

TS antenner är "vanliga" TV-antenner för UHF-bandet, vilket är precis vad som behövs för att ta emot marksänd digital-TV.
 
  • Gilla
Alfredo och 2 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
[länk]
Oj det var dyrt. Tittade på bordsantenn för några hundralappar
 
R
Då har man lärt sig något nytt ikväll😊
 
Vet du var antennkabeln är?
Då pluggar du bara in den i tvn så funkar det med stor sannolikhet...
 
  • Gilla
JSten
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.