Av kostnadsskäl så har jag valt att själv installera en grundfos sqe3 djupbrunnspump. Jag köpte ett pump paket.Till min förvåning så är det inte någon innerhylsa att använda mellan pemslangen och pumpen. Verkar inte ingå hylsor till dessa kopplingar. Någon vvsare som kan stilla mina funderingar kring hur kraftfullt dessa håller pemslangen. Pumpen ska ju trots allt bäras av pemslangen
 
  • Närbild på en djupbrunnspump med kopplingar och en blå kabel, ingen innerhylsa mellan pemslangen och pumpen synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en hand som håller en vit plastdel och en mässingskoppling, troligen för en Grundfos SQE3 djupbrunnspump utan innerhylsor för PEM-slangen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B
Vill minnas att det nuförtiden ska vara hylsor till pem. Men det finns bra många pem-kopplingar som sitter utan stödhylsa. Jag har flera. Har även en grundfos sqe-pump.

Jag tror man ska betrakta hylsan som en billig försäkring. Men har man installerat en pump för 4-5 år sedan skulle jag nog inte ta isär och göra om....

Vvs monteringsanvisningen ska man följa, speciellt om man är i fuktkänsliga utrymmen
 
G gwandir skrev:
Av kostnadsskäl så har jag valt att själv installera en grundfos sqe3 djupbrunnspump. Jag köpte ett pump paket.Till min förvåning så är det inte någon innerhylsa att använda mellan pemslangen och pumpen. Verkar inte ingå hylsor till dessa kopplingar. Någon vvsare som kan stilla mina funderingar kring hur kraftfullt dessa håller pemslangen. Pumpen ska ju trots allt bäras av pemslangen
Nu ska du skaffa hylsa till den men om du någon annan gång gör ett sånt montage välj en Beulco koppling.
 
Det beror på vilken kopplingstyp det gäller. En av de allra vanligaste kopplingarna för PEM, PRK-koppling ska ha stödhylsa (heter egentligen kompensationshylsa) idag. Men det där är ingen PRK. Så du får kolla monteringsanvisningen för just den kopplingen.
 
PNO PNO skrev:
Det beror på vilken kopplingstyp det gäller. En av de allra vanligaste kopplingarna för PEM, PRK-koppling ska ha stödhylsa (heter egentligen kompensationshylsa) idag. Men det där är ingen PRK. Så du får kolla monteringsanvisningen för just den kopplingen.
Pumppaketet är detta https://www.vvsbutiken.nu/product.html/sq2-100-100-m-komplett-paket-for-nyborrad-brunn
Det medföljer inte någon monteringsanvisning för kopplingarna. Jag vet inte vad jag ska söka på för att hitta monteringsanvisningar =/

Alla kopplingar stämmer när jag fått ihop paketet men som sagt den som sitter i pumpen har inte ens någon bakklack att stödja en hylsa emot. Skulle jag mot förmodan sätta en stödhylsa i PEM och den lossnar så far den ner in i pumpen :p
 
Det beror väl även på vilken klassning slangen har? PRK exempelvis skall väl bara ha stödhylsa vid PE80 och PE100.

Enligt tillverkaren av PRK (TA) skall alltid stödhylsa användas med PRK kopplingar om PEM-Slang är i materialen PE80 och PE100.
 
jonas_da jonas_da skrev:
Det beror väl även på vilken klassning slangen har? PRK exempelvis skall väl bara ha stödhylsa vid PE80 och PE100.

Enligt tillverkaren av PRK (TA) skall alltid stödhylsa användas med PRK kopplingar om PEM-Slang är i materialen PE80 och PE100.
hmm det är PR100RC. Jag tycker det är konstigt att det medföljer hylsor endast till 2 av plastkopplingarna.Dvs de som går från R25 till 32. Men det ser ut så i varje grundfos pumppaket jag sett
 
Eklanda6 Eklanda6 skrev:
I anvisningen står det följande:
Vatette PE:s stödhylsa krävs endast vid koppling av brineledning samt vid mycket höga
hållfasthetskrav, t.ex. vid montering mot djupbrunnspum.
[länk]
Klacken för innerhylsan är i plast kopplingen. Tack alla för era svar som ledde fram till lösningen. Hoppas andra hemmafixare kan ta del av tråden i framtiden 🙃
 
  • Två händer håller en plastklack och en innerhylsa framför en koppling, som troligen används i ett byggprojekt för hemmafixare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Eklanda6
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.