J JohanLun skrev:
det är nog lågt... om huset är rejält eftersatt...

:) Jag bor i Sollentuna. Jo. Billiga sekelskifteshus är väl inte enkla att hitta... De kommer dock ut ibland...

Oftast, gamla hus som inte är ändrade är rätt bra byggda...

Om man köper tjänsten så är etablering och materialspill dyrt. Materialspill är nog dyrt även om man gör det själv. Har man plats så kan man ju köpa material (nytt eller begagnat) när det är billigt och renovera efter hand - det blir nog billigast av allt...

Njae, gör du enligt de regler som gäller så är det väl inget konstigt med det. Att man inte skulle få göra badrum eller dra rör själv är ett missförstånd. Bara el är olagligt att GÖRA själv, men det är inte olagligt när det väl är klart, om det är korrekt gjort. Så, jag skulle säga att du kan göra allt själv och ändå sälja huset. Ansvar i 10 år har du även om du lejt bort det...

Ja, tiden är begränsande. Men, det som är av massivt trä, spegeldörrar, fönster, foder osv är av oslagbar kvalitet som är dumt att byta ut. Det tar tid att renovera, men är inte dyrt...
Har du några tips för en händig som letar i sollentuna rent generellt? Vad borde jag hålla utkik efter? Nu har jag mestadels snöat in mig på töjnan, för det verkar vara ett bra område. Helenelund verkar vara dyrare generellt.

Jag har sett billigare hus som är positionerade bredvid tåget, men jag vet inte riktigt om man vill det?

Husen bredvid motorvägen känns väldigt jobbigt. Jag har varit där och lyssnat, och jag bor hellre kvar på annan ort än att bo nära motorvägen där...
 
Jag bor nära tåget och det är enligt mig mkt bättre än nära motorvägen.

Generellt är Sollentuna väldigt trafikstört; pendeltåg, regionaltåg, godståg, flyg och motorväg. Men också bra kommunikationer.

Danderyd nära spår och väg (=bra kommunikationer) är mycket dyrare, iofs närmare stan och närmare kusten, finare hus... Vi hade inte haft råd med det vi ville ha...

Vi kollade i Spånga/Solhem som har många sekelskiftesvillor och helt rätt karaktär. Spånga ligger nära Sundbyberg och Duvbo och har mer stadskänsla, men också mer inklämt mellan inte lika trevliga områden och mindre naturområden i närheten. Det är närmare stan.

På norra sidan var norra Sollentuna vår sweetspot. Priser som vi hade möjlighet att betala, bra kommunikationer trots långt bort... Och mer känsla av "landet" än "förorten".
 
J JohanLun skrev:
Jag bor nära tåget och det är enligt mig mkt bättre än nära motorvägen.

Generellt är Sollentuna väldigt trafikstört; pendeltåg, regionaltåg, godståg, flyg och motorväg. Men också bra kommunikationer.

Danderyd nära spår och väg (=bra kommunikationer) är mycket dyrare, iofs närmare stan och närmare kusten, finare hus... Vi hade inte haft råd med det vi ville ha...

Vi kollade i Spånga/Solhem som har många sekelskiftesvillor och helt rätt karaktär. Spånga ligger nära Sundbyberg och Duvbo och har mer stadskänsla, men också mer inklämt mellan inte lika trevliga områden och mindre naturområden i närheten. Det är närmare stan.

På norra sidan var norra Sollentuna vår sweetspot. Priser som vi hade möjlighet att betala, bra kommunikationer trots långt bort... Och mer känsla av "landet" än "förorten".
Okej. Jag har sett någon villa ute nu som ligger mittemot tågrälsen. Det är förstås bullerplank. Men det går att leva med enligt dig? Känns det ok?

På motorväg så låter det ju alltid massor, och så på kvällarna så är det alltid någon med blyfot ute och åker.
 
I Sollentuna kan du lägga på några tusen till på jobben. Hantverkarna har koll på de socioekonomiska faktorerna i stort.


Som referens kan jag slänga in ungefär vad de större jobb jag gjort de senaste tre åren hade gått loss på om jag köpt alla tjänster:
Fönster 275' (trä, laserade, solskydd o inbrottsklassade, kopparbleck, fönsterbrädor, smygar osv)
Kök 400' (totalt, ytskikt, kök, vitvaror, rör, el osv)
Ventilation 115 000 (ftx med frikyla)

Man hade kunnat göra alla jobb billigare om man ville. Eller dyrare. Men så är det alltid.
 
  • Gilla
Clarken37 och 2 till
  • Laddar…
Vi har lagt dryga 3 mille på totalrenovering. Lite kvar förstås. Kommer alltid vara nåt. Arbete pågått i snart 3 år. 75% utlagt på byggare. Dränering, källare, entréplan och övervåning. 100 år gammalt.

Jag och frugan pratade om allt nyss på balkongen. Att vi borde gjort det billigare. Men då hade det behövt varit under längre tid. Man kan inte ta fler beslut/h. Vi hade väl inte heller velat göra snålare lösningar.

Två kids. Heltidsjobb. —> Nu är jag sjukskriven. Jag har gått in i nån form av vägg/utmattning.

Tänk tre extra gånger om ni är ok med att bo på en byggarbetsplats. Om ni är ok med att saker tar tid. Att det blir dyrare. Att ni tar bort en bräda och saker dyker upp som inte var med i beräkningen. Risig vvs. Undermålig vent. Olaglig el. Börjar man dra i ena ändan så får man lägga nivån på rimlig nivå.

Är ni 40+ Jag hade köpt en renoverad 100årig kåk el billigare/yngre i ok skick. Man lever bara en gång. Är ni under 40, kör för fan! Det är härliga hus som är lätta att sälja. De står lätt i 200 år till om ni inte slarvar. 👍
 
  • Wow
  • Gilla
Clarken37 och 1 till
  • Laddar…
B Byggahusfan skrev:
Okej. Jag har sett någon villa ute nu som ligger mittemot tågrälsen. Det är förstås bullerplank. Men det går att leva med enligt dig? Känns det ok?

På motorväg så låter det ju alltid massor, och så på kvällarna så är det alltid någon med blyfot ute och åker.
Ja, allt är ju relativt.
Enligt de som bott här "alltid" så är tågen mkt tystare "nu". Pendeltåg stannar och låter rätt lite, inte mer än tex om man bor vid en gata där det går en buss.
Arlandatåget går fort men relativt tyst, framförallt låter det ett par sekunder sen är det över.
Gamla SJ tåg låter mest, de går halvfort och låter.
Godståg kör de bara vissa tider och de "kryper förbi", tror inte de får köra dem snabbt.

Avstånd från rälsen och topografi / andra byggnader påverkar givetvis.

Vi har några rum med "ljudfönster" och där hörs inte tåget alls. Vi sover ofta med öppet fönster och störs inte, men det är ju individuellt och åxå beror på läget på huset och var fönstret vätter. Det jobbigaste är om man tittar på TV med fönstret öppet, då missar man 5 sekunder av vad som sägs när (SJ) tåget går förbi.

Ta en lång promenad i närheten när tågen går på högtrafik. Vi stod och lyssnade säkert en timme och pratade med folk vi mötte då vi var oroliga. Nu säger vi som de vi pratade med, efter ett par veckor tänker man inte på det. Är jag på "andra sidan" vid motorvägen så är det (beroende på vindriktning) ett konstant brus. Hellre då tåget.

Och, något som låter lika mkt som tågen är faktiskt flygen, och de drabbar ju vad jag förstår stora delar av norra sthlm. Beroende på vindriktning har de olika inflygning, och då låter de en hel del. Är endel helikoptrar åxå som åker runt, vet faktiskt inte varför de gör det...
 
Z Zeke_Varg skrev:
Vi har lagt dryga 3 mille på totalrenovering. Lite kvar förstås. Kommer alltid vara nåt. Arbete pågått i snart 3 år. 75% utlagt på byggare. Dränering, källare, entréplan och övervåning. 100 år gammalt.
3 miljoner och 25 % arbete själv lät svettigt. Det är ett sekelskifteshus så vi pratar om?
Z Zeke_Varg skrev:
Jag och frugan pratade om allt nyss på balkongen. Att vi borde gjort det billigare. Men då hade det behövt varit under längre tid. Man kan inte ta fler beslut/h. Vi hade väl inte heller velat göra snålare lösningar.
Nej det är så. På mitt jobb just nu har jag tagit många beslut i timmen och jag är väldans trött.
Renoveringsbeslut är jobbiga de med.
Z Zeke_Varg skrev:
Två kids. Heltidsjobb. —> Nu är jag sjukskriven. Jag har gått in i nån form av vägg/utmattning.
Gick du in i väggen för att du också renoverade? Var det vad som gjorde att det rann över?
Z Zeke_Varg skrev:
Tänk tre extra gånger om ni är ok med att bo på en byggarbetsplats. Om ni är ok med att saker tar tid. Att det blir dyrare. Att ni tar bort en bräda och saker dyker upp som inte var med i beräkningen. Risig vvs. Undermålig vent. Olaglig el. Börjar man dra i ena ändan så får man lägga nivån på rimlig nivå.
Det här är vi vana med… jobbigt för att man måste planera om och skjuta på saker. Att det tar 2-3 ggr längre tid.
Z Zeke_Varg skrev:
Är ni 40+ Jag hade köpt en renoverad 100årig kåk el billigare/yngre i ok skick. Man lever bara en gång. Är ni under 40, kör för fan! Det är härliga hus som är lätta att sälja. De står lätt i 200 år till om ni inte slarvar. 👍
Vi är inte 40+ än .

Du får nog utveckla det sista resonemanget för jag förstår inte ;)
 
B Byggahusfan skrev:
3 miljoner och 25 % arbete själv lät svettigt. Det är ett sekelskifteshus så vi pratar om?

Nej det är så. På mitt jobb just nu har jag tagit många beslut i timmen och jag är väldans trött.
Renoveringsbeslut är jobbiga de med.

Gick du in i väggen för att du också renoverade? Var det vad som gjorde att det rann över?

Det här är vi vana med… jobbigt för att man måste planera om och skjuta på saker. Att det tar 2-3 ggr längre tid.

Vi är inte 40+ än .

Du får nog utveckla det sista resonemanget för jag förstår inte ;)
Är man yngre orkar man mer. Glöm dock inte att ta hand om er själva, tid för barnen och relationen.

Vårt bygge var definitivt en orsak till att hjärnan sa ifrån. Dags att varva ner.

Huset är från 1926 så inte riktigt starten av 1900talet. I dessa pengar är också renovering av garage och fixande på tomten. Men, ja, det är ett jävla jätteprojekt. Det var ett ledset hus som vi tog över.

Jag är ingenjör. Frun ingenjör. Svärfar byggnadsingenjör. Allt har blivit svinbra men jag försökte under bygget att vi skulle dela upp besluten att inte allt skulle bearbetas av alla innan vi gick vidare. Men frun vågade inte. Bara färgmatchningen hall/matrum/kök/vardagsrum är orlimlig. Likväl den dålda ftx-dragningen i murstocken 😀


Men de äldre husen har fantastisk karaktär. Roligt om ni finner någon med fina gamla fönster. Något härligt golv. Matkällare. Uppväxt tomt. Mansardtak. Något som inte är sönderrenoverat.
 
  • Älska
Hans G2
  • Laddar…
B Byggahusfan skrev:
Jag letar i Sollentuna stockholm just nu. Men jag har snöat in mig på att inte bo för långt från stationen, för att kunna bo 2 km från pendeln skulle potentiellt spara massor av tid... Det skulle även öppna upp för cykling till jobbet.

Jag måste läsa på mer, men brukar det inte vara virke innanför betongen som kan murkna om det inte dränerats ordentligt?

Faktiskt så är det tjejen som är mest dragande. Allt som jag kan låta henne göra, kommer jag nog göra. Det finns släktingar som kan stötta på vissa moment. Dock så är jag mycket händigare generellt, och tyvärr skulle jag säga. Ofta hjälper det att vara längre och starkare, så då blir det att man gör det.

På vilket sätt tänker du att det blir dyrare? De renoveringar jag gjort, brukar vara att tjejen spanar in ett bra pris någonstans. I vår nuvarande bostad köpte vi ljud/brand dörrar som isolerar ljud ordentligt för en tusenlapp styck. Till vårt kök gick det att beställa luckor från ikea, så det blev billigt det med. Men inget av dessa passar tyvärr i sekelskifteshus ;)

Om man gör det själv, t.ex. rörmokeri, kommer jag då inte för alltid vara ansvarig för alla skador som potentiellt skulle kunna uppstå om jag säljer huset i framtiden? Försäkringsbolag kräver väl att man har vvs utbildning plus 2 års praktik för att få göra sådant?

Dock så har jag inget tvivel på att jag inte skulle klara att koppla rör osv. Men det kanske är dumt att chansa, och om jag tyvärr måste sälja huset (om jag köper hus nu så är målet att bo där för alltid), så är väl jag personligen yttest ansvarig för skador som kan uppkomma 10 år efter köpet?

Ja du... Om det går att återanvända blir det billigt. Men jag tror för min del så kommer tiden vara den begränsande faktorn.
Ett tips är att också titta i Täby, vi flyttade från Sollentuna till Täby på grund av att huspriserna var bättre (många fler olika typer av objekt ute)
 
B Byggahusfan skrev:
Jag letar i Sollentuna stockholm just nu.
Här har vi då ett exempel på ett 5 rum radhus. https://www.hemnet.se/bostad/radhus-5rum-sollentuna-sollentuna-kommun-porsvagen-28-21311319
Står tom renoveringsbehov.
Tittar jag på bilderna verkar det mest vara äldre standard. Och det kan man ju ta pö om pö själv. Att det är lite äldre standard hindrar ju inte en att bo där. Det har ju folk klarat av i många år.

Kan ju finnas något allvarligare. Man får väl titta i besiktningsprotokollet.

Borde gå bra att cykla till pendeltåg därifrån.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
B Byggahusfan skrev:
Okej. Jag har sett någon villa ute nu som ligger mittemot tågrälsen. Det är förstås bullerplank. Men det går att leva med enligt dig? Känns det ok?
Det går bra. Jag har bott 3 hus ifrån norra stambanan. Gick flera tåg i timmen där. Det var för ca 35 år sedan.
Efter en tid "hör" man inte tågen längre. Däremot de som är där på besök "hör" ju, och menar att det är oacceptabelt.
 
Clarken37
B Byggahusfan skrev:
Hej!

Vi spanar på ett hus i stockholms trakterna som ligger lägre i pris än andra, men som förstås har mycket högre renoveringsbehov än andra.
Mitt mål är att uppskatta vad kostnaden för alla moment är om man hyr in någon. Vissa moment tror jag att jag kan klara av själv, men jag skulle behöva hjälp att få en vanlig bild på vad det kostar.

Jag försökte googla och söka på forumet, och den som jag kunde hitta hade en sammanställning på vad olika saker kostnader är ca 4 år gammal.
[länk]

Där fanns följande poster:

Tak (200k)
Fasad (50-300k)
Källare invändigt (50k, enklast möjliga)
Källare utvändigt (120k)
Fönster och dörrar (200k)
Ventilation och isolering (20k-100k)
Värmesystem (framgår inte om behov finns, annars 50k-150k)
Badrum (300k)
Kök (200k)
Ytskikt (150k)
Garage (50k-300k)
Tomt (50k- beroende på vad man vill, dräneringen bökar ju upp en del)
Oförutsett +15% på ovan

Tråden förutsatte att huset fanns i göteborgstrakten, men nu är det så att jag tittar på hus i stockholmstrakten.
Det har både varit inflation de senaste 4 åren, samt så är väl hantverkare dyrare i stockholm. Jag såg någon byggahus artikel, men det verkade vara priser som är för småorter och bakåt i tiden.

Ni får gärna länka mig någonstans där det finns liknande sammanställningar, för jag vet helt klart inte hur jag ska söka på forumet ordentligt.

Personligen har jag inga krav på att det ska vara dyra materialval, utan är rätt så nöjd med enklast möjliga, där jag kan förhoppningsvis göra lite arbete själv.
Även om du tar enklast möjliga så ligger alla dina uppskattningar från underkant till rejält i underkant. Mina uppskattningar från att renoverat en kåk i Stockholm precis (och jag prutar på allt jag kan)

Detta är om du snickar på material utan att gå över till galet snik (pvc-fönster, plastmattor i våtrum) Hantverkarpriser ink material;

Tak 300k+ OM sponten är ok annars dyrare.

Fasad 100k basic målning. Upp till +1000k

Källare invändigt omöjligt att säga men 50k ger knappt färg.

Ytskikt 150k - Möjligen om underlaget är bra. Behövs renoveringsgips etc mkt dyrare

Garage omöjligt att säga. 50k möjligen om du ska måla lite.

Tomt 50k ger ingenting.

Vent+isolering omöjligt att säga. Ska det göras om helt 150-250k

Värmesystem. Vattenburet och en bra pump 200k

Badrum. Antar att du menar 2? För 300k får du enkom plastmattor. Ska det åtminstone vara kakel så räkna med 400k+ minst.

Kök 200k är ok om det inte är för stort och du snikar med allt. Tex masonitskiva etc.

Sen på med 30-40% för oförutsett.

Totalrenoverade en lägenhet 2020 med liknande material och entreprenör. Skulle säga att priserna var runt 40% upp mot 2020
 
Redigerat:
Clarken37
B Byggahusfan skrev:
3 miljoner och 25 % arbete själv lät svettigt. Det är ett sekelskifteshus så vi pratar om?

Nej det är så. På mitt jobb just nu har jag tagit många beslut i timmen och jag är väldans trött.
Renoveringsbeslut är jobbiga de med.

Gick du in i väggen för att du också renoverade? Var det vad som gjorde att det rann över?

Det här är vi vana med… jobbigt för att man måste planera om och skjuta på saker. Att det tar 2-3 ggr längre tid.

Vi är inte 40+ än .

Du får nog utveckla det sista resonemanget för jag förstår inte ;)
3msek är absolut inte svettigt för att totalrenovera ett hus.

Att Totalrenovera ett gammalt hus är DYRARE än att bygga ett helt nytt
 
Clarken37 Clarken37 skrev:
Att Totalrenovera ett gammalt hus är DYRARE än att bygga ett helt nytt
Givetvis blir det så då det så om man lejer ut arbetet då det generellt fodras betydligt fler arbetstimmar. Gör man istället renoveringsjobbet själv kan man ju reducera kostnaderna betydligt då eget arbete är "gratis" och den eventuella vinsten vid framtida försäljning skattas lågt jämfört med lönearbete.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Clarken37
F fribygg skrev:
Givetvis blir det så då det så om man lejer ut arbetet då det generellt fodras betydligt fler arbetstimmar. Gör man istället renoveringsjobbet själv kan man ju reducera kostnaderna betydligt då eget arbete är "gratis" och den eventuella vinsten vid framtida försäljning skattas lågt jämfört med lönearbete.
Tja du får ju ta en alternativkostnad när du lägger tid på att stå hemma och snickra istället för att vara på jobbet. All tid du lägger på kåken kunde du ha lönearbetat på.

Tjänar du 50k brutto är du runt 1 600 netto ned varje dag du inte jobbar.

Dessutom har sällan privatpersoner samma utrustning som hantverkarna och jobbar därmed betydligt långsammare
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.