Hej,

Har sedan våren 2021 ett uterums parti av modell Isolent https://www.skanskabyggvaror.se/uterum/uterumspartier/s30/var-host---isolent-77 (Isolerglas med 2 sidor härdat 4 glas) från Skånska Byggvaror i vårt uterum. Det är monterat enligt deras monteringsanvisningar.
Helt utan någon påverkan sprack det inre glaset i en av dörrarna för ett tag sedan. Ingen åverkan eller annan typ slag eller liknande har skett på aktuell dörr. Då en av anledningarna till köpet från Skånska Byggvaror var deras 5 års produktgaranti (framgår på produktsidan) tog jag omgående kontakt med företaget för att få en ny dörr på garantin. Fick oväntat svaret att garantin inte gäller med hänvisning till en text i slutet av deras monteringsanvisning att trasigt eller sprucket glas omfattas inte av produktgarantin.

Efter fortsatt diskussion med företaget fick jag förklaringen att de flesta spontangranuleringar sker inom 2 - 7 år från det att glaset tillverkades och inget Skånska Byggvaror ersätter samt rådet att prata med vårt försäkringsbolag om jag inte ville köpa en ny dörr.

Efter kontakt med försäkringsbolaget skickade dom en glasmästare för att inspektera den trasiga dörren. Enligt honom är det ovanligt med denna typ av skada och att det med mycket stor sannolikhet beror på produktion, dvs felet borde åtgärdas av Skånska Byggvaror!

Borde inte garantin gälla?
 
  • Sprucken glasdörr i ett uterum, modell Isolent från Skånska Byggvaror. Glaset ser ut att vara krossat från insidan, ingen synlig yttre påverkan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ledsen
  • Haha
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Köpte ett parti från Willab garden i höstas och hade haft det uppe i kanske 3 veckor när det sa pang om en skjutdörr där glaset på utsidan sprack i tusen bitar (men satt kvar). Mailade dem som ville ha bilder på skadan. De hävdade att skadan var gjord mitt i glaset vilket tydde på yttre påverkan. Om man kunde se att skadan kom från karmen så var det mer troligt produktionsfel. Jag har svårt att tro att mitt glas var skadat då jag var försiktig vid installationen, eller iaf att skadan var orsakad av mig.
Vilket som så skötte Willab det väldigt bra och utan tjafs fick jag ett nytt glas på good will. Detta bytte jag utan problem själv.
 
Garanti är ju något frivilligt från tillverkaren, de kan skriva precis vilka avtal som de vill för det och kan då exkludera tex glas. Tyvär är ju reklamationsrätten 3 år så det låter ju som om den precis har gått ut om det är våren 2021 det köptes.
 
  • Gilla
Sernando
  • Laddar…
Det beror lite på. När jag var inne och tittade på länken och i deras köpvillkor är det inte, IMHO, på något sätt tydligt att det finns några begränsningar i deras garantiåtaganden, mer än att det bara gäller "material-, konstruktions- och produktionsfel".

Det är sant att en garantiutfästelse är frivillig, men om företaget gör en sådan, och dess begränsningar inte är tillräckligt tydliga, ja då kanske du har ett case.

Helst ska du dock kunna visa vilken information som fanns när du ingick avtalet, inte hur webbsidan och villkoren ser ut nu, typ 3 år senare.
 
  • Gilla
  • Haha
Dr650 och 2 till
  • Laddar…
P
T thomande skrev:
Hej,

Har sedan våren 2021 ett uterums parti av modell Isolent [länk] (Isolerglas med 2 sidor härdat 4 glas) från Skånska Byggvaror i vårt uterum. Det är monterat enligt deras monteringsanvisningar.
Helt utan någon påverkan sprack det inre glaset i en av dörrarna för ett tag sedan. Ingen åverkan eller annan typ slag eller liknande har skett på aktuell dörr. Då en av anledningarna till köpet från Skånska Byggvaror var deras 5 års produktgaranti (framgår på produktsidan) tog jag omgående kontakt med företaget för att få en ny dörr på garantin. Fick oväntat svaret att garantin inte gäller med hänvisning till en text i slutet av deras monteringsanvisning att trasigt eller sprucket glas omfattas inte av produktgarantin.

Efter fortsatt diskussion med företaget fick jag förklaringen att de flesta spontangranuleringar sker inom 2 - 7 år från det att glaset tillverkades och inget Skånska Byggvaror ersätter samt rådet att prata med vårt försäkringsbolag om jag inte ville köpa en ny dörr.

Efter kontakt med försäkringsbolaget skickade dom en glasmästare för att inspektera den trasiga dörren. Enligt honom är det ovanligt med denna typ av skada och att det med mycket stor sannolikhet beror på produktion, dvs felet borde åtgärdas av Skånska Byggvaror!

Borde inte garantin gälla?
Jag har sett en tråd här på Byggahus om fönsterglas som spruckit pga. värme när man använt inre solskydd, som du tydligen har...
 
  • Gilla
Hoshult och 3 till
  • Laddar…
byggmax är ju inte dom bästa på garanti
 
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Jag har sett en tråd här på Byggahus om fönsterglas som spruckit pga. värme när man använt inre solskydd, som du tydligen har...
Jag har pangat en ruta på det viset. Tryckte en soffkudde mot glaset som solskydd regelbundet. Efter byte av glas monterade jag en mörkläggningsgardin med vit utsida med luft mellan glas och gardin. Har fungerat i flera år.

På bilden ser man ju att ts har vita lamellgardiner. Jag har väldigt svårt att se att det skulle vara problemet.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Råkade ut för liknande på två isolerglasrutor i vårt uterum, på solsidan. Efter många år, så inget fabrikationsfel eller sättningar. Enligt glasmästaren berodde det troligen på temperaturspänningar vintertid då jag hade ställt möbeldynor lutande mot insidan av rutan. Mjukt mot rutan kan tydligen vara lika skadligt som något hårt. Gick på hemförsäkringen.
 
Väldigt off-topic men det här med garantiåtaganden... Raderna nedan finns att läsa i en annons för en veteranbil just nu. Lite oklara besked...

"Endel svetsjobb gjort men behövs på bakskärm samt nyköpta delar finnes
All interiör finnes, med undantag för något
Alla delar finns med undantag för reservationer "
 
T thomande skrev:
Hej,

Har sedan våren 2021 ett uterums parti av modell Isolent [länk] (Isolerglas med 2 sidor härdat 4 glas) från Skånska Byggvaror i vårt uterum. Det är monterat enligt deras monteringsanvisningar.
Helt utan någon påverkan sprack det inre glaset i en av dörrarna för ett tag sedan. Ingen åverkan eller annan typ slag eller liknande har skett på aktuell dörr. Då en av anledningarna till köpet från Skånska Byggvaror var deras 5 års produktgaranti (framgår på produktsidan) tog jag omgående kontakt med företaget för att få en ny dörr på garantin. Fick oväntat svaret att garantin inte gäller med hänvisning till en text i slutet av deras monteringsanvisning att trasigt eller sprucket glas omfattas inte av produktgarantin.

Efter fortsatt diskussion med företaget fick jag förklaringen att de flesta spontangranuleringar sker inom 2 - 7 år från det att glaset tillverkades och inget Skånska Byggvaror ersätter samt rådet att prata med vårt försäkringsbolag om jag inte ville köpa en ny dörr.

Efter kontakt med försäkringsbolaget skickade dom en glasmästare för att inspektera den trasiga dörren. Enligt honom är det ovanligt med denna typ av skada och att det med mycket stor sannolikhet beror på produktion, dvs felet borde åtgärdas av Skånska Byggvaror!

Borde inte garantin gälla?
Har du fått någon lösning på problemet?
Råkade ut för samma idag, plötsligt bara small ett parti. Ska kolla med försäkringsbolaget imorgon, men är nyfiken på input hur andra har gjort. Fick du ny dörr på försäkringen eller kunde glasmästaren byta det trasiga glaset?
Tack på förhand!
 
E ElySberg skrev:
Har du fått någon lösning på problemet?
Råkade ut för samma idag, plötsligt bara small ett parti. Ska kolla med försäkringsbolaget imorgon, men är nyfiken på input hur andra har gjort. Fick du ny dörr på försäkringen eller kunde glasmästaren byta det trasiga glaset?
Tack på förhand!
Skånska byggvaror vägrar ersätta oss, hänvisar till garanti villkoren i monteringsanvisningen. Kontaktade försäkringsbolaget som omgående tog kontakt med Ryds Glas som byte glaset mot en självrisk på 1500.-.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.