::) Hej alla efrarna "hemma fixare"
vi skulle behöva lite rådgivning om att renovera skorstenar i vårt gammla hus byggt ca år 1800,
Vi har 2st öppna spisar och en bergslagskamin, sotaren har givit eldningsförbud på alla
pga följande.
sotaren skriver följande, bägge skorstenarna har kraftiga timmerväggar anslutna mot rökkanalernas utsidor,
dessa timmerkonstruktioner bör friläggas för att utröna om eldning skall kunna ske, ev, kan utrymme mellan timmerväggar och skorstenar förses med någon form av värmeskydd,
detta kan ej bedömmas innann friläggning.
skorstenar kommer troligen att behövas muras om alternativt förses med insatsrör.

Detta enligt sotaren

är det någon därute som vet vad ett sådant projekt skulle kunna kosta per meter skorsten.
har varit i kontakt med några företag som gett "luddiga" svar som ca 1000-2000 kr / meter.
Hur mycket kan man göra själv hur mycket får man göra själv.

samt att jag behöver tips på bra insatskaminer att ställa i dom öppna spisarna.
Jag måsta göra något då el priset äter upp mycket av våra pengar.
vi betalar ca 2000-4000kr i månaden för el.

vi har en varmluftspump sen bara direktverkande el-element
husets yta är ca 200m2

 
Jag monterade insatsrör i min 10m höga skorsten. 100mm syrafast böjligt rör. Gjorde arbetet själv och det var inte svårt. kostade ca. 6000kr för 10m rör, bottenkona, toppkona samt vermiculit. Sök monteringsanvisningar på internet. Sotaren godkände installationen i fredags så nu eldar jag för fullt :)

Huset vårt är byggt -47 och har träbjälklag och kutterspån mot muren, sotaren menade att eftersom jag installerat insatsrör med isolering (vermiculit) så var det ok med trä mot skorstensmuren. Ska nämnas att jag eldar i pelletskamin och inte har lika höga rökgastemperaturer som du, men värt att kolla upp tycker jag.
 
Jag kan varmt rekomendera Isokern Modulskorsten. Gjord i Islänsk pimpsten.
Kan man bygga Lego, så kan man bygga en sådan. Med tanke på att det är ett gamalt hus, så är det inte kul att våldföra sig hur som helst i det.

Min skorsten kan jag inte känna någon som helst temperatur-ökning på utsidan trots att jag eldar ved hårt i min 70 kw panna i flera timmar.
Enligt Isokern själva tål dom skorstensbrand, utan nämnvärd temperaturhöjning.

Det kan ju vara av värde när byggnationen grundars sig på att skortenen är en bärande del i huset.

 
Vi har 2st öppna spisar och en bergslagskamin, sotaren har givit eldningsförbud på alla
pga följande.
sotaren skriver följande, bägge skorstenarna har kraftiga timmerväggar anslutna mot rökkanalernas utsidor,  
dessa timmerkonstruktioner bör friläggas för att utröna om eldning skall kunna ske, ev, kan utrymme mellan timmerväggar och skorstenar förses med någon form av värmeskydd,  
detta kan ej  bedömmas innann friläggning.
skorstenar kommer troligen att behövas muras om alternativt  förses med insatsrör.

Detta enligt sotaren  
Nu blir jag förvirrad.
Alla gamla timmerhus med murstock har väl "kraftiga timmerväggar anslutna mot rökkanalens utsidor" ?
Eller gör jag en tankevurpa?
Bjälklaget i dessa typer av hus är ju delvis inbyggt i yttre skiktet på skorstenen.
Antingen är jag helt borta just nu eller så har ni en annan konstruktion på skorsten och hus  :-?
 
spararen skrev:
Känner till det där med "luddiga" svar som ca 1000-2000 kr / meter för att sätta in insatsrör i skorstenen.  :-[ Dessutom var väntetiden flera månader. Jag sökte lite på nätet och hittade bl a www.skorsten.org och www.soliduct.com där man kan köpa insatsrör för ca 500-600kr per meter. Jag och min kompis jämförde priserna och studerade instruktionerna. Verkade busenkelt så jag slog till på 5,5meter typgodkänt 110 insatsrör, bottenkona, toppfoder och vermikulit hos Soliduct (klart billigast) ;).   Priset landade runt 3500kr med frakt. Tog en dag för oss att montera och blev godkänt av sotaren utan anmärkning.  Så nu eldar jag så det ryker. ;D
:D Tackar för svaret
skall nog handa hos Landy vent i Sävsjö
bra pris och billig frakt
vad betalade ni för vermikulit??
kollade med några trädgårdsmästare som använder vermikulit vad det skulle kosta!!
är priset i liter eller Kg
 
Hakke skrev:
Jag monterade insatsrör i min 10m höga skorsten. 100mm syrafast böjligt rör. Gjorde arbetet själv och det var inte svårt. kostade ca. 6000kr för 10m rör, bottenkona, toppkona samt vermiculit. Sök monteringsanvisningar på internet. Sotaren godkände installationen i fredags så nu eldar jag för fullt  :)

Huset vårt är byggt -47 och har träbjälklag och kutterspån mot muren, sotaren menade att eftersom jag installerat insatsrör med isolering (vermiculit) så var det ok med trä mot skorstensmuren. Ska nämnas att jag eldar i pelletskamin och inte har lika höga rökgastemperaturer som du, men värt att kolla upp tycker jag.
;D Tackar för svaret ;D
 
Vi har 2st öppna spisar och en bergslagskamin, sotaren har givit eldningsförbud på alla
pga följande.
sotaren skriver följande, bägge skorstenarna har kraftiga timmerväggar anslutna mot rökkanalernas utsidor,  
dessa timmerkonstruktioner bör friläggas för att utröna om eldning skall kunna ske, ev, kan utrymme mellan timmerväggar och skorstenar förses med någon form av värmeskydd,  
detta kan ej  bedömmas innann friläggning.
skorstenar kommer troligen att behövas muras om alternativt  förses med insatsrör.

Detta enligt sotaren
 


Nu blir jag förvirrad.
Alla gamla timmerhus med murstock har väl "kraftiga timmerväggar anslutna mot rökkanalens utsidor" ?
Eller gör jag en tankevurpa?
Bjälklaget i dessa typer av hus är ju delvis inbyggt i yttre skiktet på skorstenen.
Antingen är jag helt borta just nu eller så har ni en annan konstruktion på skorsten och hus  
 
spocks_beard skrev:
Nu blir jag förvirrad.
Alla gamla timmerhus med murstock har väl "kraftiga timmerväggar anslutna mot rökkanalens utsidor" ?
Eller gör jag en tankevurpa?
Bjälklaget i dessa typer av hus är ju delvis inbyggt i yttre skiktet på skorstenen.
Antingen är jag helt borta just nu eller så har ni en annan konstruktion på skorsten och hus
BUMP på detta. Är det inte någon här som har en kommentar? Är en väldans relevant fråga...
 
Jag har för mig att sotaren inte kan komma med synpunkter på huruvida väggarna sitter mot murstocken eller inte, byggnadslagstiftningen ska i alla fall inte vara retroaktiv. Däremot så kan han säkert kräva att man sätter in insatsrör, men om man har raka kanaler i skorstenen så är det jättelätt att montera insatsrör. Dvs om man inte har höjdskräck alltså:)
 
Men om man installerar ett (eller flera, ett per rör antar jag) så är det för att inte värma upp stocken med rökgaser - är inte detta något som man *vill* göra. Fungerar ju som ett finfint element som kan spara en *massa* energi och släppa ut den långsamt enl. samma princip som tunga kakel- och täljstens- ugnar.
 
lemma skrev:
Fungerar ju som ett finfint element som kan spara en *massa* energi och släppa ut den långsamt enl. samma princip som tunga kakel- och täljstens- ugnar.
Vi blev tvugna att sätta in insatsrör i vår drygt 200-åriga murstock, som läckte som ett såll. Och visst saknar vi murstockens värmemagasinerande förmåga, men är murstocken så otät som vår var är ju alternativet att huset kan ta eld... Sover betydligt bättre med insatsrör och en sval murstock.
 
Jag har murade skorstenar från 1900 talets början, dom sitter i direktkontakt med stockväggarna i huset, jag har inte insatsrör och det var då inga problem med att få dom godkända av sotarmästaren när jag monterade i en insats i en öppen spis, mot den andra sitter det en gammal kombipanna som jag inte använder, dock så provtryckte sotaren den med och gav tillstånd till att kunna haka på det största jag ville, utan insatsrör!
 
  • Gilla
Anna100
  • Laddar…
köp inte ladyvent det är rena skiten om du ska kunna elda för värme sattsa på isokern om du menar allvar att värma huset
 
köp inte ladyvent det är rena skiten om du ska kunna elda för värme sattsa på isokern om du menar allvar att värma huset
Fattar inte riktigt relevansen i detta inlägg.
Du verkar en aning klen i roten (kanske ryker in hemma hos dig). Jag har köpt en hel del av båda firmorna och dom har kvalite båda två, talar vi stålskorstenar är landys till och med bättre steel är, ur montörens perspektiv-lätta att få täta och tvärtom, dock är det ingen skit nån av dom har.
Sen kan man diskutera stål och sten fram och tillbaka hur länge man vill.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.