Hej!

Har sedan gammalt en brunn i huset med tillhörande pump, vattnet i denna brunn är inte tjänligt som dricksvatten eftersom regnvatten från stuprör leds ned i denna. Jag har tänkt behandla taket med Grönfri eller dylikt och därefter kommer ju inte vattnet att heller vara tjänligt till att bevattna växter.

Det finns sedan tidigare PEM-slang runt hela tomten med vattenutkastare som varit kopplade till denna brunn och pump.

Finns där några risker att koppla på vattnet på befintlig vattenutkastare på huset till detta system för att ta över vattenförsörjningen till trädgården ?

Tänker då främst på att bakterier tar sig in i dricksvattnet i huset osv. eller är det bara att köra ?
 
Men vad i svartsvedda......tänker du förgifta en brunn som i varje fall duger till bevattning och för att sedan vattna med kommunalt vatten ? 😣
Om du inte har möjlighet att koppla på stuprännorna på dagvattnet så ställ dit några regnvattentunnor och pumpa ur dem i avloppet.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
K Kapsyl skrev:
Men vad i svartsvedda......tänker du förgifta en brunn som i varje fall duger till bevattning och för att sedan vattna med kommunalt vatten ? 😣
Om du inte har möjlighet att koppla på stuprännorna på dagvattnet så ställ dit några regnvattentunnor och pumpa ur dem i avloppet.
Finns inga dagvattenledningar här, så alternativen är få.

Visst kan jag göra någon tillfällig bortkoppling när jag sprutar på medel, men hela grejjen är ju att det kommer ligga på taket och döda mossa och lav.

Dessutom skulle jag vilja ha en backup om brunnen sinar eftersom det enbart fylls på av regnvatten.
 
Först och främst tycker jag att du ska koppla bort utkasten från stuprören. Därefter koppla på några stora rör/slangar, och på så vis leda bort vattnet från taket vid rengöringen.
Om du ändå av någon anledning vill koppla ditt dricksvatten till utkastarna så är det ingen som helst fara. Bakterier trivs ganska dåligt i så kallt vatten. Röret på utkastaren är dessutom litet. Det är alltså en väldigt liten bakteriehärd vi talar om. Låter du vattner sedan spola ett par minuter finns det inge många bakterier kvar. Att dessa sedan ska kunna föröka sig bakvägen genom rören till din hydrofor är omöjligt. I synnerhet då det inte heller finns någon luft eller något organiskt i rören. Det är alltså helt lugnt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.