Min kökspanna läcker rök, men så lite att det inte är synligt med blotta ögat. Däremot känner man en svag lukt av rök, speciellt den första halvtimmen av eldning. Min kolmonoxidvarnare löser däremot inte ut.

Pannan är en Wamsler K158. När jag öppnar den kan jag inte se var det läcker. Allt ser normalt ut. Inte heller rökröret in mot murstocken har några synliga problem.

Finns det något sätt att hitta var rökläckan är? Pannans design är inte lufttät. T ex har de löstagbara spisplattorna i toppen stora springor som normalt inte är några problem för draget i skorstenen ska förhindra att röken tar fel väg. Så jag misstänker att jag inte kan göra ett trycktest, utan att jag istället måste testa på något annat sätt medan jag eldar.

Har ni tips?
 
Du får tejpa igen vid plattorna, täta till i skorstenstoppen och lägga in en rökbomb i spisen, det är samma som sotaren använder.. Heter rökpatron på nätet.
 
  • Gilla
AG A och 1 till
  • Laddar…
Det är inte så att det är lite dåligt drag i spisen i början av eldningen?
När vi inte har sotat köksspisen på ett tag blir det så som du beskriver men så fort vi sotar den slutar det.
 
  • Gilla
BjörnBygger
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Du får tejpa igen vid plattorna, täta till i skorstenstoppen och lägga in en rökbomb i spisen, det är samma som sotaren använder.. Heter rökpatron på nätet.
Tack, ska prova det.
 
Jiji Jiji skrev:
Det är inte så att det är lite dåligt drag i spisen i början av eldningen?
När vi inte har sotat köksspisen på ett tag blir det så som du beskriver men så fort vi sotar den slutar det.
Det stämmer nog för de första 10 minuterna, men sedan bör draget vara tillräckligt bra. Det är bra drag i min skorsten, så jag har svårt att förstå hur röken kommer in i rummet även om det skulle finnas hål någonstans. Draget suger ju i så fall in luft genom de hålen. Det är därför det är lite lurigt att testa med rökpatroner för i det scenariot finns inget drag (man eldar ju inte).

Först trodde jag att lukten var av kökspannans ytterplåt som blir varm. Men jag tror inte det.
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.