Hej!

Jag har köpt ett begagnat badrumsskåp (Svedbergs). Till min gamla klotlampa gick det en svart och en grön kabel, båda enfärgade. Det nya skåpet har 4 spotbelysningar och ett eluttag, och betydligt fler kablar. Nånstans på skåpets kopplingsplint antar jag att mina två gamla kablar ska anslutas.

Jag kunde lika gärna titta på en prinsesstårta, så jag hoppas nån kan föreslå var gamla kablarna ska in? :)

/Björn
 
  • Närbild på en vit taklampa med en grön och en svart kabel, båda avskalade i ändarna, hålls av hand mot gul bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Anslutningsplint med flera elektriska kablar i ett badrumsskåp, kablarna har olika färger inklusive svart, grön, blå och brun, samt en strömbrytare och ett eluttag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ifall nån är hjälpt av det: Den högra delen med brun, blå och gulgrön kabel är det inbyggda eluttaget.
 
BirgitS
Med bara två ledare kan du inte använda uttaget eftersom det kräver jordanslutning vilket inte finns till din nuvarande lampa. Det är mycket farligt med uttag utan jord i badrum. Du behöver därför börja med att koppla bort (eller klippa av) den bruna och blå som går till uttaget. Därefter kan du koppla in ledarna från nuvarande lampa på kopplingsplintens högra sidan och de två mittersta.

Observera att dessa färggranna ledare aldrig får vara synliga eller lätt åtkomliga utan de måste alltid täckas med något isolerande. Detta för att förhindra mycket farliga situationer.

Sen enligt lagen kräver detta en behörig/auktoriserad elektriker just för att det kan uppstå livsfarliga situationer i badrum om man gör på fel sätt.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Observera att dessa färggranna ledare aldrig får vara synliga eller lätt åtkomliga utan de måste alltid täckas med något isolerande. Detta för att förhindra mycket farliga situationer.
Det inbyggda eluttaget jag nämner är alltså det nya skåpets inbyggda. Ingen el på det än eftersom jag inte vet hur jag ska koppla på gamla trådarna som gick till lampan. Elen från lampan (och till skåpet) går långt från vatten.

Verkar ju underligt att inte kunna få ström i grejerna. Det är ett gammalt hus och det finns bara några jordade uttag i köket.
 
Ah, nu fattar jag kanske. Jag får ge upp på uttaget men den inbyggda belysningen i skåpet bör ändå gå att använda? Jag tar bort alla 3 kablarna från skåpets eluttag helt då. Den gröna och svarta från gamla lampkontakten hamnar då mittemot varsin svart kabel i plinten?
 
BirgitS
Att ha uttag i badrum som inte är jordanslutna har alltid varit förbjudet eftersom det innebär en stor risk för livsfara. Ojordad el i en miljö där vatten förekommer, oavsett om det är blöta fötter, fuktiga händer, fuktigt golv, fuktigt handfat kan göra att någon dör.

Du behöver anlita en elektriker om du vill ha ett uttag i badrummet. Elektrikern kan dra jord från elcentralen.
 
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
E Eskapisten skrev:
Ah, nu fattar jag kanske. Jag får ge upp på uttaget men den inbyggda belysningen i skåpet bör ändå gå att använda? Jag tar bort alla 3 kablarna från skåpets eluttag helt då. Den gröna och svarta från gamla lampkontakten hamnar då mittemot varsin svart kabel i plinten?
Japp
 
Fairlane
Du behöver också jordfelsbrytare, finns det?
 
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Du behöver också jordfelsbrytare, finns det?
Om man bara använder skåpets belysning och ej eluttaget?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Begagnat badrumsskåp i plåt... Jag skulle definitivt inte vilja vara utan jordfelsbrytare även om man klipper av ledningarna till uttaget.
 
J Josth skrev:
Begagnat badrumsskåp i plåt... Jag skulle definitivt inte vilja vara utan jordfelsbrytare även om man klipper av ledningarna till uttaget.
Inte jag heller! Missade att det var i plåt.
 
Eller delvis i plåt är bättre att säga, svårt att se exakt. Inte alls dubbelisolerat utförande.
 
Fairlane
Jag tänkte iofs mer på att man även behöver jordfelsbrytare om uttaget ansluts, även om man drar fram en jordkabel. Håller dock med om att man bör ha det med det skåpet även utan att uttaget kopplas in.
 
det är kanske ett 110 volt rakuttag
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.