Inte aktuellt nu, men vi började pratade om det här hemma, och jag tänkte jag kan ställa frågan.
När jag googlar verkar ju anledningen vaea dålig isolering i snedtaket. Men skulle det kunna bero på takläckage? Att jag har någon takläcka där och att istället för att snön blir kvar, smälter det in på vinden? Å med en takläcka kanske även värme sipprar ut så att snön smälter?
Vad tror ni?
 
Bild? Kanske bara avloppsluftningen?
 
  • Gilla
plåtrickard
  • Laddar…
En läcka borde ha visat sig på insidan gissar jag...
 
plåtrickard plåtrickard skrev:
En läcka borde ha visat sig på insidan gissar jag...
Vinden är konstruerad så att det är golv bara på toppen så att säga, tittar jag in så kommer jag inte åt att se hur det ser ut ovanpå snedtaket på övervåningen om ni förstår hur jag menar? Jag ska se om jag har någon bild, det är ju inte snö där nu. Men kan snön försvinna på en fläck om plåten inte håller tätt så att säga,
 
Vad är det för slags hus vi pratar om? T.ex. 1-planshus med sadeltak. Då har man normalt bara vindsgolv i mitten, men kan lätt se insidan på råsponten.
 
det ena utesluter klar inte det andra, det är en köldbrygga i den punkten.
tex en regel, genomföring eller infästning just där.

men just ovannämnda är ju också riskkonstruktioner i ett tak och kan innebära läckage.
 
O oliven1 skrev:
det ena utesluter klar inte det andra, det är en köldbrygga i den punkten.
tex en regel, genomföring eller infästning just där.

men just ovannämnda är ju också riskkonstruktioner i ett tak och kan innebära läckage.
Det är ett gammalt torp. nu när jag tittar nämre på bilden så borde det vara strax ovanför vindsluckan inifrån. Vi har bara en lucka i taket på övervåningen att titta in i.
 
  • Snötäckt tak på gammalt torp med synlig vindslucka och markerat område ovanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L Lillamyran skrev:
Det är ett gammalt torp. nu när jag tittar nämre på bilden så borde det vara strax ovanför vindsluckan inifrån. Vi har bara en lucka i taket på övervåningen att titta in i.
kan det vara så enkelt att isoleringen ligger på bjälklaget men där vindsluckan sitter är det ingen isolering?
värmen inifrån läcker ut och värmer upp taket
 
O oliven1 skrev:
kan det vara så enkelt att isoleringen ligger på bjälklaget men där vindsluckan sitter är det ingen isolering?
värmen inifrån läcker ut och värmer upp taket
Vid vindsluckan ligger bara en kaka av gul fiberull, som lägges på insidan av luckan när jag puttar upp den igen, så kanske är så enkelt. Jag har tjockare fiberull jag skulle kunna lägga över vind öppningen innan jag skjuter tillbaka luckan. Ska testa det i vinter och se. Har inte tänkt förrän nu att det känns som att det vid inne luckan
 
surris
Vet inte om man ska dra för stora slutsatser på enbart den bilden. Ser mest ut som snön glidit. Om det kommer nysnö på plåten, smälter den bort där då?
 
surris surris skrev:
Vet inte om man ska dra för stora slutsatser på enbart den bilden. Ser mest ut som snön glidit. Om det kommer nysnö på plåten, smälter den bort där då?
Beror hur kallt det är ute. Är det varmare så försvinner snön helt på plåten i området, kallare så ligger den kvar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.