Hej,

detta forum är ju toppen! Har nyligen hittat hit, då vi nästan bestämt oss för att bygga nytt i södra Stockholm. Tomt säljs av Sjödalshus, och vi funderar på att bygga med generalentreprenad (dvs två kontrakt, ett med Sjödalshus, och ett med byggföretaget).

Tomten är på ca 700 kvm. Helst vill vi ha ett 1-planshus på ca 140 kvm, men blir det för stort för den tomten (dvs blir det nån tomt kvar att prata om)? Det är så svårt att föreställa sig...

Jag har fått för mig att det är bra vindsförråd på 1-planshusen, medan det kanske inte finns samma möjlighet till förvaring på 1,5 el 2-planshus - stämmer det? (De visningar vi har varit på begagnade 1-plans hus har alla haft förråd längs hela taket.)

Deras husserie Skagen verkar trevligt - är det nån här som byggt såna hus? I vilken prisklass (dyrare/billigare) ligger de jämfört med deras ordinarie sortiment? Annars verkar det som att Villa Johanna är deras mest prisvärda alternativ...? (Har ännu ej pratat priser med säljaren, därför kollar jag här först om det är nån som vet...)

Det är ju annars otroligt svårt att veta vilken typ av hus man ska ha. De "enda" kraven vi har är 4 sovrum, gärna bastu, garage - och det finns ju hur många hus som helst att välja på från Sjödalshus. Kan man generellt säga att ju fler kvadratmeter huset är på, desto dyrare är det?

Tacksam om ni har några synpunkter att dela med er av!
 
Ni ska möjligtvis inte bygga i Länna?
Har bekanta som har byggt där med sjödalshus
 
Nej... jag håller platsen hemlig tills vi skrivit på - så att inte tomten försvinner framför näsan på oss... ;-)
 
Angående hur stor plats huset tar på tomten så är mitt tips att åka dit med måttband, pinnar (typ stakkäppar) och massor av snöre. Ta reda på yttermåtten för några intressanta husmodeller och ert tänkta garage och sätt igång att mäta upp och markera! Det ger ett bra hum om hur det kommer att bli.

Om ni inte kan eller vill mäta på just den tomten så går det i nödfall även med godtycklig gräsplätt där ni då först får mäta upp tomtens storlek :).
 
Innan ni skriver på någonting se till att ni har koll på alla kostnader som tillkommer och vad det är som ingår.
Det är allmänt känt att det är lätt att missa någonting när man väljer en tomt som tillhör en husleverantör.
Sjödalshus ligger generellt sett lite högre i pris än många andra husleverantörer. På rak ar m så kan jag säga att sjödalshus var när vi tittade på olika husleverantörer dyrare än Eksjöhus, Mjöbäcksvillan, allmogehus, björklidenhus, trivselhus mfl. bara så ni vet.

Väljer man en tomt som redan ägs av en husleverantör så är det mycket svårare att förhandla med priset och olika tillval, så se verkligen till att ni har koll på så många kostnader som möjligt innan ni skriver på något. Hur trevlig säljaren än är så är han säljare och även om han verkar ärlig innan ni skriver på kan skenet bedra. Se också till att ni har papper på allt som ni kommer överens om.

Påpekar också det här med markarbeten som ofta drar iväg. Husleverantören uppskattar ofta hur mycket markarbetena kommer att kosta, den uppskattningen är i nästan alla fall för låg.
Tänk också på att om ni bygger i ett område som ligger lite avsidigt finns risk för att räkningen från Telia drar iväg. Idag får man själv bekosta inkoppling av telefon och det handlar om en kostnad från 7000kr (i bästa fall) och upp till flera hundra tusen (i värsta fall).

Så det är jättemycket att tänka på och det är extra viktigt om man binder sig vid en husleverantör redan från början för då har man inte så mkt valmöjligheter.

Låter som om jag är väldigt negativ men det är i all välmening så ni inte tar ett förhastat beslut och sen ångrar er. Vi gjorde nämligen det misstaget men lyckades som tur var ta oss ur det och fick sen välja husleverantör så det slutade lyckligt :)

Lycka till
 
Tusen tack för era tips!!

Efter att ha läst många inlägg här på detta forum, så är jag medveten om att det säljaren säger bör ifrågasättas - och att deras totalkostnad kan öka på ordentligt. Vi ska försöka pumpa honom med alla möjliga kostnader... ;-) Markarbetena bör de ju få lite koll på nu när allt fler hus har börjat byggas inom samma område... hoppas det i alla fall.

Men det där med telefonkostnader lät ju oroväckande!! Upp till flera hundra tusen??? Det är ju något vi måste ta reda på innan vi skriver på, för det är ju inte kul om det skulle kosta så mycket!! Undrar om säljaren vet nåt om det, eller bör man ringa telia direkt?
 
Problemet med Teliakostnaden är att det tar 5veckor innan man får svar på hur mkt det kan kosta. De vi har pratat med (4st) ville inte uppskatta vad det skulle kosta. Så den är lite svår, det bästa är kanske om det finns någon annan i området som begärt offert och höra vad de får betala. Men prova att ringa till Telia. Säljaren har jag svårt att tänka mig att han vet. Är det en bra säljare så kanske han säger sanningen men är det en oärlig säljare så kommer han inte berätta om han vet att kostnaden för telefoni blir stor.

Du frågade tidigare om det här med vind. Vi bygger 1,5 planare med mansardtak och vi kommer få ganska mkt vind (blir ju större än med sadeltak), det blir ju inte full ståhöjd så att man kan gå omkring där men det är garanterat tillräckligt stort för att förvara det mesta.

Glöm inte att kolla isolering, tjocklek på väggar (isolering), råspont, osb skivor (mdf el likn), golv, kakel klinker m.m.

Kolla även hur det är med container, städning, avlastning av hus, gatukostnader, el samt vad de har för avdrag om ni väljer att ta bort någonting. Tex att ni inte gillar badrumskommoder eller vitvaror (här kan det skilja väldigt mycket pengar)

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.