Hej

Jag tänkte gjuta en ny betongklack under garagedörren, men jag funderar lite på hur jag ska göra med ståltröskeln som är nästintill helt sönderrostad.
Hur hade ni gjort här. Försöker er på att byta ut den? Den har en liten öppning för låsmekanismen att haka fast i (sista bilden) så en ny måste i så fall anpassas.

Alternativt bara gröpa ur rosten och fylla hålrummet inuti tröskeln med betong. För från ovansidan så är den ju hel.
Det är ju en billig och enkel lösning.

Betongklack under garagedörr med rostig ståltröskel och grusig markyta framför. Verktyg och utrustning syns i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rostig ståltröskel vid ingången till ett garage med betongklack under. Tröskeln är delvis sönderrostad med synliga skador och en öppning för låsmekanism.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rostig ståltröskel och betongklack vid garagedörr, marken nedanför fylld med småsten och grus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en rostig ståltröskel på botten av en garagedörr, med sprucken betong under den och grusig mark bredvid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rostig ståltröskel vid garagedörr med synlig öppning för låsmekanism och betonggolv i ett garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
R
Det är ett vinkeljärn du har i betongplattan..
Den behöver tas bort innan du gjuter annars kommer den nya gjutningen att skadas av det rostiga järnet som ligger kvar..
 
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Det är ett vinkeljärn du har i betongplattan..
Den behöver tas bort innan du gjuter annars kommer den nya gjutningen att skadas av det rostiga järnet som ligger kvar..
Ah, tack för svaret, bra info. Så alltså ersätta med ett nytt vinkeljärn som jag får göra ett hål i för dörrhaspen att gå ner i?
Hur gjuter man in den nya? Ska man göra en gjutning med ett 90-graders hörn som man bara lägger an järnet emot?

Något av dessa? https://www.metallvaror.se/shop/vinkeljarn-liksidig-21265p.html

Såg att det fanns färdiga tröskeljärn att köpa till garageport https://markgrossen.se/husgrund/armering/troskeljarn-kantskoningsjarn-till-garage-2500mm/ men dessa har ju armeringsjärn för ingjutning. Då blir det väl lite mer komplicerat och en hel del betong man måste bila bort?
 
R
N naikon skrev:
Ah, tack för svaret, bra info. Så alltså ersätta med ett nytt vinkeljärn som jag får göra ett hål i för dörrhaspen att gå ner i?
Hur gjuter man in den nya? Ska man göra en gjutning med ett 90-graders hörn som man bara lägger an järnet emot?

Något av dessa? [länk]

Såg att det fanns färdiga tröskeljärn att köpa till garageport [länk] men dessa har ju armeringsjärn för ingjutning. Då blir det väl lite mer komplicerat och en hel del betong man måste bila bort?
Ja det behöver vara en galvaniserad med insticksjärn i som du har på den ena länken..
Du får såga och bila upp det gamla järnet och sedan när du har köpt det nya ser du om du behöver bila ur mer för att få plats.
Gjut igen med typ expanderbetong som inte sjunker under torktiden..
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
N naikon skrev:
Ah, tack för svaret, bra info. Så alltså ersätta med ett nytt vinkeljärn som jag får göra ett hål i för dörrhaspen att gå ner i?
Hur gjuter man in den nya? Ska man göra en gjutning med ett 90-graders hörn som man bara lägger an järnet emot?

Något av dessa? [länk]

Såg att det fanns färdiga tröskeljärn att köpa till garageport [länk] men dessa har ju armeringsjärn för ingjutning. Då blir det väl lite mer komplicerat och en hel del betong man måste bila bort?
Just att de har armeringsjärn behöver ju inte bli så mycket mer komplicerat. De ser ganska korta ut. Du kan väl borra ner och använda ankarmassa för de där? Istället för att bila bort allt och gjuta om.
 
R Rejäl skrev:
Ja det behöver vara en galvaniserad med insticksjärn i som du har på den ena länken..
Du får såga och bila upp det gamla järnet och sedan när du har köpt det nya ser du om du behöver bila ur mer för att få plats.
Gjut igen med typ expanderbetong som inte sjunker under torktiden..
Ok. Måste det vara insticksjärn? Det känns som det blir ett väldigt mycket större arbete då.

Hittade denna tråden https://www.byggahus.se/forum/threads/garagekant-troeskel.348606/
Du tror inte det ser likadant ut för mig? Alltså att det bara är en betongkant den legat på. I tråden skriver dom t.om att man bara kan limma på en ny

Hade såklart kunna börja ha sönder tröskeln och kollat själv, men problemet är att då kan jag inte stänga garagedörren under tiden...
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Just att de har armeringsjärn behöver ju inte bli så mycket mer komplicerat. De ser ganska korta ut. Du kan väl borra ner och använda ankarmassa för de där? Istället för att bila bort allt och gjuta om.
Ja det är ju en smart ide annars. Låter väldigt mycket lättare.
 
R
N naikon skrev:
Ok. Måste det vara insticksjärn? Det känns som det blir ett väldigt mycket större arbete då.

Hittade denna tråden [länk]
Du tror inte det ser likadant ut för mig? Alltså att det bara är en betongkant den legat på. I tråden skriver dom t.om att man bara kan limma på en ny

Hade såklart kunna börja ha sönder tröskeln och kollat själv, men problemet är att då kan jag inte stänga garagedörren under tiden...
Måste och måste men vinkeljärnet behöver ju sitta fast att bara lägga den emot betongen som du vill kommer inte att hålla..
 
  • Gilla
tergo och 2 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
annars kommer den nya gjutningen att skadas av det rostiga järnet som ligger kvar..
Det är en sanning med viss modifikation…

Under de första åren skyddar betongen mot fortsatt korrosion eftersom den är rejält alkalisk. Med åren karbonatiseras dock betongen och pH-värdet sjunker. Om vatten och luft tränger in kan metall inne i betongen börja rosta, men det är då det.

Rostar järnet kan den spräcka betongen genom att det utvidgas. Men någon bärande funktion verkar det ju inte ha här, så det värsta som kan hända är att du får gjuta om framåt 2040-talet.

ps! Nog för att det nyss varit EU-val, men var det så jobbigt för balken att den känner sig sönderröstad…? 😁😁
 
  • Haha
Rejäl
  • Laddar…
R
ricebridge ricebridge skrev:
Det är en sanning med viss modifikation…

Under de första åren skyddar betongen mot fortsatt korrosion eftersom den är rejält alkalisk. Med åren karbonatiseras dock betongen och pH-värdet sjunker. Om vatten och luft tränger in kan metall inne i betongen börja rosta, men det är då det.

Rostar järnet kan den spräcka betongen genom att det utvidgas. Men någon bärande funktion verkar det ju inte ha här, så det värsta som kan hända är att du får gjuta om framåt 2040-talet.

ps! Nog för att det nyss varit EU-val, men var det så jobbigt för balken att den känner sig sönderröstad…? 😁😁
Vad är en sanning med modifikation?
Så du menar på fullaste allvar att TS ska behålla det sönderrostade järnet och gjuta emot det, så garanterar du att det håller till 2040?
 
R Rejäl skrev:
Vad är en sanning med modifikation?
Så du menar på fullaste allvar att TS ska behålla det sönderrostade järnet och gjuta emot det så garanterat du att det håller till 2040?
Garanterar och garanterar. Korrosion är en kemisk process som förutsätter syre och vatten. Inuti betong är det ont om sådant och förblir så i många år. Annars finge man ju börja använda rostfria armeringsjärn, men de brukar ju vara rödbruna av ytrost redan när man lägger in/ned/i dem.
 
  • Haha
Rejäl
  • Laddar…
R
ricebridge ricebridge skrev:
Garanterar och garanterar. Korrosion är en kemisk process som förutsätter syre och vatten. Inuti betong är det ont om sådant och förblir så i många år. Annars finge man ju börja använda rostfria armeringsjärn, men de brukar ju vara rödbruna av ytrost redan när man lägger in/ned/i dem.
Men har du någon koll på det byggtekniska utom kemin så förstår väl även du att detta vinkeljärn är inte omslutet av betong utan ligger vid ytan så vatten och salter mm. Kommer att rinna in emellan..
Du får tycka o tro vad du vill, men det befintliga järnet är slut det har till o med rostat igenom på stora ytor..
 
  • Gilla
naikon
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Men har du någon koll på det byggtekniska utom kemin så förstår väl även du att detta vinkeljärn är inte omslutet av betong utan ligger vid ytan så vatten och salter mm. Kommer att rinna in emellan..
Du får tycka o tro vad du vill, men det befintliga järnet är slut det har till o med rostat igenom på stora ytor..
Ligger det exponerat vid ytan kommer saken i ett annat läge. I sådana fall ska det naturligtvis bytas. Det missade jag isf.

Om det däremot ska inneslutas i betong kommer det inte att rosta vidare på ett tag.
 
R
ricebridge ricebridge skrev:
Ligger det exponerat vid ytan kommer saken i ett annat läge. I sådana fall ska det naturligtvis bytas. Det missade jag isf.

Om det däremot ska inneslutas i betong kommer det inte att rosta vidare på ett tag.
Men man gjuter inte in kraftigt rostiga järn om man vill att det ska hålla, är det ytrost eller mindre rostiga skador så slipar man rent dom och rostskyddslammar och sedan gjuter..
Men hatten av att du till slut insåg att det var lite galet med ditt resonemang i TS fall..😉
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.