Ljud hela dagen i lägenhet bostadsrätt

På vardagar låter det konstant från taket från 06 till 23. Tror det är vattenledning eller annat VVS-system. Får aldrig någon ro i lägenheten pga det om man är hemma mellan den tiden. Vad kan man göra? Känner mig jättestressade och mår dåligt av allt oljud konstant.Har tagit upp detta med föreningen och de säger att jag ska kontakta fastighetsförvaltaren. Jag gjorde det men han är helt obenägen till att hjälpa. Trots bevis. Jag köpte lägenheten ett år sedan och hade ingen aning om detta. Är nyinflyttad och ganska ung så har ingen erfarenhet men alla jag visat ljudklippen för (spelat in oljudet) tycker att det är helt orimligt och att jag ska ta ”action”. Finns det möjlighet att begära att föreningen ska köpa lägenheten av mig eller hur kan man gå tillväga? Bor för övrigt på våning 3 och jag har knackat dörr till dörr i alla närliggande lägenheter vid flertalet tillfällen då jag först trodde att det var grannar men nu när ljudet pågått konstant i flera månader insåg jag att det rör sig om annat. Ljudet kan låta olika, kan låta som nån tappar något, spikar något, bankar, drar extremt tunga möbler, vibrerar… allt möjligt och det slutar aldrig.

All hjälp sökes 🤕🤕
 
Redigerat:
  • Ledsen
  • Gilla
Buke och 2 till
  • Laddar…
Davidbagare
Om du har en inspelning med ljudet, kan du posta den här?
 
  • Wow
bussis
  • Laddar…
Ja! La upp en ljudfil precis i inlägget. Man kan hoppa första 20 sek, resten är hörs bättre
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
RoTe
Har du fått ljudnivån uppmätt? Vi hade ventilationsjustering och OVK nyss och då ökade man på luftflödet vilket gjorde att jag inte längre kunde somna av oljudet. Det uppmättes ganska fort efter min klagan till 35db vilket var långt över det godkända för sovrum så det fick dom åtgärda, samma dag faktiskt.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Vad är det ovanför, granne, vind, tak?
Någon granne som hör det också?

Har du mätt ljudnivån t.ex. med appen Buller?
 
  • Gilla
Revhiet1
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Har du fått ljudnivån uppmätt? Vi hade ventilationsjustering och OVK nyss och då ökade man på luftflödet vilket gjorde att jag inte längre kunde somna av oljudet. Det uppmättes ganska fort efter min klagan till 35db vilket var långt över det godkända för sovrum så det fick dom åtgärda, samma dag faktiskt.
Tyvärr inte uppmätt men det låter klart över 35 dB 😅 hur fick ni det åtgärdat så snabbt? Varit på föreningen/förvaltaren sen Januari kring ett annat problem för vattenledningen tjuter o man väcks på morgonen av grannar som kanske duschar. Sover med öronproppar nu för att inte väckas. Men det är ett annat problem…
 
  • Wow
Revhiet1
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Vad är det ovanför, granne, vind, tak?
Någon granne som hör det också?

Har du mätt ljudnivån t.ex. med appen Buller?
Det är granne, bor tredje våningen och det är 10 våningar.

Tack ska testa bullerappen!
 
  • Gilla
Revhiet1
  • Laddar…
RoTe
M MrFly skrev:
Tyvärr inte uppmätt men det låter klart över 35 dB 😅 hur fick ni det åtgärdat så snabbt? Varit på föreningen/förvaltaren sen Januari kring ett annat problem för vattenledningen tjuter o man väcks på morgonen av grannar som kanske duschar. Sover med öronproppar nu för att inte väckas. Men det är ett annat problem…
Firman som justerade ventilationen fick komma med ljudmätarutrustning och försöka bevisa att deras justeringar var godkända, vilket dom inte var. Ljudet justerades ner till 25db. Det finns massa gränsvärden för vad som är ok eller inte. Kolla upp detta.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
M MrFly skrev:
Det är granne, bor tredje våningen och det är 10 våningar.

Tack ska testa bullerappen!
Har du kontakt med grannen ovanför?

Om inte föreningen och förvaltaren gör något så är nästa steg kommunens avdelning för miljö och hälsa.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
M MrFly skrev:
Ljud hela dagen i lägenhet bostadsrätt

På vardagar låter det konstant från taket från 06 till 23. Tror det är vattenledning eller annat VVS-system. Får aldrig någon ro i lägenheten pga det om man är hemma mellan den tiden. Vad kan man göra? Känner mig jättestressade och mår dåligt av allt oljud konstant.Har tagit upp detta med föreningen och de säger att jag ska kontakta fastighetsförvaltaren. Jag gjorde det men han är helt obenägen till att hjälpa. Trots bevis. Jag köpte lägenheten ett år sedan och hade ingen aning om detta. Är nyinflyttad och ganska ung så har ingen erfarenhet men alla jag visat ljudklippen för (spelat in oljudet) tycker att det är helt orimligt och att jag ska ta ”action”. Finns det möjlighet att begära att föreningen ska köpa lägenheten av mig eller hur kan man gå tillväga? Bor för övrigt på våning 3 och jag har knackat dörr till dörr i alla närliggande lägenheter vid flertalet tillfällen då jag först trodde att det var grannar men nu när ljudet pågått konstant i flera månader insåg jag att det rör sig om annat. Ljudet kan låta olika, kan låta som nån tappar något, spikar något, bankar, drar extremt tunga möbler, vibrerar… allt möjligt och det slutar aldrig.

All hjälp sökes 🤕🤕
Om föreningen hänvisar dej till förvaltaren och förvaltaren inte gör något så går du tillbaka till föreningen och KRÄVER att de tar tag i problemet.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Har du kontakt med grannen ovanför?

Om inte föreningen och förvaltaren gör något så är nästa steg kommunens avdelning för miljö och hälsa.
Ja jag har haft kontakt och personen är borta för det mesta under vardagarna på dagen och kan lita på personen.

Är det miljöförvaltningen du menar?
 
M maxmsm skrev:
Om föreningen hänvisar dej till förvaltaren och förvaltaren inte gör något så går du tillbaka till föreningen och KRÄVER att de tar tag i problemet.
Tack ska testa. Men är det rimligt att kontakta miljöförvaltningen gällande det här om även det du skrev inte fungerar?
 
BirgitS
M MrFly skrev:
Ja jag har haft kontakt och personen är borta för det mesta under vardagarna på dagen och kan lita på personen.

Är det miljöförvaltningen du menar?
Jag tänkte på hur den personen upplever ljudet. Om det låter starkt så kan det ju knappast vara bara du som hör det och både förening och förvaltare blir ju mer intresserade av åtgärder om fler har problem.

Det är det antagligen, det kan heta lite olika i olika kommuner.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
M MrFly skrev:
Tack ska testa. Men är det rimligt att kontakta miljöförvaltningen gällande det här om även det du skrev inte fungerar?
Om din förening inte tar tag i problemet så borde väl nästa steg vara kommunens miljöförvaltning som kan ålägga föreningen att åtgärda problemet.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Det här med gränsvärden på ljud kan nog bli svårt i det här fallet. De brukar gälla kontinuerligt ljud men det här låter som mer tillfälliga ljud vilket gör att man förmodligen inte kommer över gränsvärden?

Låter som bäst är att få föreningen att ligga på förvaltaren så de försöker ta reda på vad problemet är.

Men det finns ju lite intressekonflikter här, bostadsrättsföreningen sköts av medlemmarna själva, alla kostnader hamnar på avgiften. Beroende på avtal om förvaltningen så kan det också kosta extra pengar att kolla vidare på det här. Kan ju vara problem som är jättedyra att åtgärda i ett gammalt hus.

Man kan ju också erbjuda sig att gå med i styrelsen eller bara att hjälpa till med fastighetsskötseln, brukar oftast vara uppskattat eftersom de flesta styrelser har svårt att hitta medlemmar som vill engagera sig.
 
  • Gilla
MrFly och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.