Hej,

Det lilla staketprojektet inklusive grind har stött på patrull. Två av tre stolpfästen (se bild) blev fastgjutna på ett lyckat sätt men det tredje går att rucka på. Naturligtvis är det stolpen som ska bära grinden så det behöver räddas. Det är själva fästet som sitter löst i betongplinten. Känslan är att betongen inte har nypt åt kring spettet som sticker ned.

Hur gör jag det bäst?
Nu sitter där en plint på 30 kg. Ska jag försöka slita upp markfästet och borra upp ett litet hål och gjuta igen? Med betong eller kemankare?
Eller behöver jag spränga hela plinten på något sätt och börja om helt och hållet?
 
  • Svart stolpfäste med fyrkantigt rör och skruvhål samt ribbad metallstav, som ska förankras i betongplint för att bära en grind.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu kanske jag förstått fel, men när det gäller grindar så vill du väll helst gjuta ned själva stolpen du hänger grinden i kanske 50cm?
Om det "bara" är förankrat i marken blir det ju en jäkla belastning på fästet när grinden slängs igen år efter år.

För att svara på frågan så har tidigare råd getts om att använda ankarmassa. Men det gällde trädäck....

Tillägg: såg nu att plinten bara är 30kg, det tror jag bara kan räcka i längden för en väldigt lätt grind..
 
Jag hade låtit plinten vara och gått på med ankarmassa.
 
  • Gilla
dahmar
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Nu kanske jag förstått fel, men när det gäller grindar så vill du väll helst gjuta ned själva stolpen du hänger grinden i kanske 50cm?
Om det "bara" är förankrat i marken blir det ju en jäkla belastning på fästet när grinden slängs igen år efter år.

För att svara på frågan så har tidigare råd getts om att använda ankarmassa. Men det gällde trädäck....

Tillägg: såg nu att plinten bara är 30kg, det tror jag bara kan räcka i längden för en väldigt lätt grind..
Tack! Ja, du är säkert på rätt spår för i efterhand verkar det klart vettigare att få ner själva stolpen en bit också.
Dock är det, trots sättet jag gjorde på, inte mycket marginal för att få rum med själva staketet på stolpens höjd så den hade inte gått att köra ner i marken allt för långt.

Tror jag lyckades rädda situationen. Borrade två hål i botten på markfästet och vidare ner i betongen. Körde i ankarmassa och två gängstänger som stag.
Körde även ankarmassa runt foten på stolpfästet.

Vi får se hur länge det står pall…
 
  • Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.