Läktat på mitt äldre tp20 med bärläkt och ny plåt. Skjutit in fotplåten på bärläkten längst ned. Läste någonstans nu att man skall ha underlagspapp mellan fotplåt och läkten. Tycker man hör från de flesta att de inte har pappen under fotplåten och de har inga bekymmer.

Är det uppdaterat från AMA att dom vill gardera sig att det kan bli kondens, hur det då är möjligt, eller är det att det fotplåten kan vecka sig och släppa in vatten och därav läkt som ruttnar?

Är lite jobb slita ut fotplåten och montera dit papp. Är det överkurs eller är bärläkten rutten efter 3 år? Tacksam för svar hur man skall resonera om det behövs.
 
Problemet är väl att luften bär fukt som kundenserar mot plåtens undersida. Då får du en fuktig miljö mellan råspont och plåt => Möggel och ruttnad.

Hur utprett problemen är bergis olika beroende på vem man frågar. Men när jag läste runt inför vårt takbyte som jag gjorde så fick jag intrycket att det snarare var regel att ha pappen än att avstå. Att man adderat den borde grunda sig i att många fått problem med röta.

Men du skruver fotlpåten PÅ bärläkten?
 
Viktor.J Viktor.J skrev:
Problemet är väl att luften bär fukt som kundenserar mot plåtens undersida. Då får du en fuktig miljö mellan råspont och plåt => Möggel och ruttnad.

Hur utprett problemen är bergis olika beroende på vem man frågar. Men när jag läste runt inför vårt takbyte som jag gjorde så fick jag intrycket att det snarare var regel att ha pappen än att avstå. Att man adderat den borde grunda sig i att många fått problem med röta.

Men du skruver fotlpåten PÅ bärläkten?
Samtidigt har läkten och fotplåten samma temp kondens utfällning borde inte kunna uppstå.

Nä precis, mitt underlagstak är det gamla plåttaket. Så fotplåten sitter inte på ”råsponten” så att säga.

För mig ska den bara leda regnvatten ned i rännan.
 
K
Då är det ingen fotplåt egentligen, då den per definition sitter på råsponten. Även om det kan te sig logiskt att kalla en plåt som sitter vid takfoten för ”fotplåt”. Många hus sätter både och vid renovering, fotplåt på underlagstaket och en liten vinklad plåtbit på läkten för att leda bort och skydda läkten från regnvatten
 
K kniv skrev:
Då är det ingen fotplåt egentligen, då den per definition sitter på råsponten. Även om det kan te sig logiskt att kalla en plåt som sitter vid takfoten för ”fotplåt”. Många hus sätter både och vid renovering, fotplåt på underlagstaket och en liten vinklad plåtbit på läkten för att leda bort och skydda läkten från regnvatten
Precis håller med frågan är om ja behöver papp under min plåtbit som skyddar läkten? Är det overkill eller ett måste? 👍
 
Pappen är viktig när man fäster fotplåten direkt mot råspont, egen erfarenhet och vad jag läser hos de flesta tillverkare. Då rullar man ut en remsa papp och på den fästs sedan fotplåten.
Som jag tolkar ditt tak så gäller inte det utifrån att fotplåten hamnar ovanför ditt äldre plåttak, eller?
 
A AndersS skrev:
Pappen är viktig när man fäster fotplåten direkt mot råspont, egen erfarenhet och vad jag läser hos de flesta tillverkare. Då rullar man ut en remsa papp och på den fästs sedan fotplåten.
Som jag tolkar ditt tak så gäller inte det utifrån att fotplåten hamnar ovanför ditt äldre plåttak, eller?
Precis, gamla plåttaket är mitt kondensskydd ”råsponten”

Så egentligen är fotplåten nu ett skydd mot takfotsbrädan och bärläkten!

Annars måste ja ha pappremsa på båda sidorna min nya bärläkt 👍
 
K
Hur skulle du fästa den pappen under din ”fotplåt” menar du? Då du ska fästa ”fotplåten” ovanpå läkten…
 
En bild hade nog underlättat. Men när jag läser den utvecklade beskrivningen så tolkar jag det som att det du kallar fotplåt inte är en fotplåt och då håller jag med till fullo.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Om jag behöver pappremsa under min "fotplåt" som sitter på nya bärläkten för att leda vattnet ned i rännan skulle jag isåfall även behöva ha lagt en pappremsa mellan det gamla tp20 plåttaket och min nya bärläkt. SKA ju kunna bli kondens där också isåfall.
 
  • Korssnittsdiagram av ett tak med flera lager: nytt plåttak, ny och gammal bärläkt i trä och gammalt plåttak med kondensskydd, ingen pappremsa under fotplåten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
N Niklaspe skrev:
Om jag behöver pappremsa under min "fotplåt" som sitter på nya bärläkten för att leda vattnet ned i rännan skulle jag isåfall även behöva ha lagt en pappremsa mellan det gamla tp20 plåttaket och min nya bärläkt. SKA ju kunna bli kondens där också isåfall.
Nej du kan inte börja lägga papp på läkt utan man ska ha papp på råsponten/skivtäckningen innan man monterar fotplåten..
 
R Rejäl skrev:
Nej du kan inte börja lägga papp på läkt utan man ska ha papp på råsponten/skivtäckningen innan man monterar fotplåten..
Ja tack var frågan om jag behövde papp under min fotplåt som den sitter monterad👍
 
R
N Niklaspe skrev:
Ja tack var frågan om jag behövde papp under min fotplåt som den sitter monterad👍
Det svarade jag ju på nej det behöver du inte om den sitter på bärläkten..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.