Hej,
Skall bygga Villa Västervik under hösten. Som de flesta av Smålandsvillans hus så är Villa Västervik 1,5-plans villa med inredningsbar vind, där man fixar vinden själv. Då jag tänkte ta tag i övervåningen rätt så snart så håller jag på med planlösningen. Dock är jag rådvill hur jag skall planera övervåningen, som skall uppfylla följande krav:
1 – Våra två barn skall ha varsitt sovrum
2 – Det skall finnas ett badrum
3 – Om möjligt också nån form av förvaring, typ klädkammare
4 – Ytan som är kvar skall innefatta nån form av allrum som barnen skall ha för sig och sina kompisar

Utöver detta funderar jag på följande:
A – Kanske skall man lägga till nån forma av takkupa framför trappen för att utöka ”ståbar golvyta
B – Kanske skall man lägga till ett takfönster i toaletten
C – Man kanske skulle man göra en ”fet” takkupa på den takdelen som är ovanför badrum och trapp för att skapa ett större badrum samt ett större ljusgenomsläpp genom trapphuset.

Jag har i även bifogat en bild på hur jag min nuvarande planlösning ser ut.
Kom gärna med åsikter om vad som kan göras bättre utifrån mina krav (punkt 1 – 4) samt mina funderingar (punkt A – C).

Bifogar här också länken till Smålansvillan och Villa Västervik:
http://www.smalandsvillan.se/villor/hus.asp?hus=24&page=2

Med vänlig hälsning,
Anders
 
  • Presentation1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej

Jag tror att det blir svårt att få in båda sovrummen på samma gavel. Som trappan kommer upp finns inte plats för dörren till första rummet innan du är vid mitten av huset och eftersom fönstren sitter tätt ihop, måste väggen vara i mitten.

Eftersom du bara behöver två sovrum tror jag att det är bättre att lägga dem vid var sin gavel, då kan de bli tillräckligt stora. Om du sedan har en rejäl takkupa på baksidan så kan det fungera som barnens "vardagsrum". Det är bra om fönstrena i takkupan har "normal" höjd och om möjligt tre fönster bred. (I äldre hus är ofta fönsterbönken i takkupan ganska högt uppe, men jag tror att de flesta nya hus har fönsterbänken i "normalhöjd".)

Beroende på hur stora du vill rummen kan det rymmas toalett på ena sidan trappan och eventuellt klädkammare på den andra.

/PiaC

(Som själv försöker fixa till en planlösning på ett 1,5-plans hus, men behöver 4 sovrum där uppe....)
 
Håller med PiaC det där med rummen. Ha ett på varje sida om gaveln istället och sätt in en takkupa för ljuset i allrummet. Tror att om du gör som du ritat så blir inte rummen stora nog för att barnen vill vara där och leka. Bara en plats att sova på. Det tjuvtar ganska mycket utrymme när väggarna lutar innåt och man inte har full ståhöjd. Du får ca 6/kvm stor yta med full takhöjd och det e nog i minsta laget. Allt går, men när ni har möjlighet så skulle jag inte tveka att sätta ett rum på varje gavel. ;)
 
H
Vi håller oxå på med planlösningen för detta hus.
Vi tänker ha fyra sovrum ( 2 på varje gavel )
Sedan en toalett ( mindre version )
Och allrummet i mitten blir barnens "lekrum" där de överflödiga leksakerna hamnar, samt en tv plats.
Själv tycker jag inte barnen behöver så stora sovrum. Det viktigaste är att de får ett rum där de får plats med en säng och deras viktigaste prylar. En dörr som de kan stänga om sig, så de får vara ifred ibland.
Sedan kan man satsa på ett större lekrum istället........ :)

 
Tänk på att barn växer upp och att deras behov förändras. En vacker dag ska de ha ett skrivbord på rummet för att kunna läsa läxor, rita på osv osv. Att ha för små sovrum tror jag är osedvanligt dumt.

@Benders
Är inte prickarna som syns på skissen stödben i takstolen? Dessa kommer i så fall stjäla en hel del av utrymmet.
 
H
:cool: Skrivbord får plats....... ::)
Stödbenen är faktiskt väldigt fina tycker jag, ser lite läckert ut och kul att inreda efter.
 
Hejsan! Ska också bygga villa Västervik. Vi har två olika skisser här hemma. Ex. på hur ovanvåningen kan se ut som vi fått från vår säljare. Vi hade nog tänkt att ha tre sovrum på ovanvåningen. Två i gavelspetsen precis som ni har. Men på vår ritning går dörrarna lite snett inåt så att de får plats. Allrum i mitten samt badrum och vi tror att vi kan klämma in ett trekantsbadkar där. Ett till sovrum till i andra gaveln men där tänkte vi göra en klädkammare i ena änden, mot snedtaket alltså. Kan maila bilder om du vill på våra ritningar.
 
Det blir ju inte speciellt små sovrum... Räcker alldeles utmärkt tycker jag! Vilka barn leker på sina rum, speciellt om dessa befinner sig på övervåningen? Inte så många tror jag, oavsett rummens storlek!

Dörrarna kan man som sagt snedställa lite för att mellanväggen ska hamna i mitten. Då blir det väldigt lätt att i framtiden göra ett föräldrasovrum på andra sidan för den som vill.

Takkupa tror jag att man ska satsa på från början. Inte så mycket för ståhöjdens skull som för att få in ljus. Det blir ett mörkt allrum om det bara kommer ljus från två fönster i ena änden.

Snedtaket kan man ju välja att se som en möjlighet att få större golvyta, istället för att det tar bort ståhöjd och gör det svårmöblerat. Jag älskar snedtak! Skulle jag köpa ett en- eller tvåplanshus skulle jag nog göra snedtak i vårt sovrum ;)
 
Ella skrev:
Det blir ju inte speciellt små sovrum... Räcker alldeles utmärkt tycker jag! Vilka barn leker på sina rum, speciellt om dessa befinner sig på övervåningen? Inte så många tror jag, oavsett rummens storlek!
Tonåringar.....

Ella skrev:
Snedtaket kan man ju välja att se som en möjlighet att få större golvyta, istället för att det tar bort ståhöjd och gör det svårmöblerat. Jag älskar snedtak! Skulle jag köpa ett en- eller tvåplanshus skulle jag nog göra snedtak i vårt sovrum ;)
Lite väl subjektivt. Vissa ser det som en möjlighet andra som något som de skyr som pesten. Men det är ju EN åsikt du framför. ;)

 
Banders skrev:
Hej,
Skall bygga Villa Västervik under hösten. Som de flesta av Smålandsvillans hus så är Villa Västervik 1,5-plans villa med inredningsbar vind, där man fixar vinden själv. Då jag tänkte ta tag i övervåningen rätt så snart så håller jag på med planlösningen. Dock är jag rådvill hur jag skall planera övervåningen, som skall uppfylla följande krav:
1 – Våra två barn skall ha varsitt sovrum
2 – Det skall finnas ett badrum
3 – Om möjligt också nån form av förvaring, typ klädkammare
4 – Ytan som är kvar skall innefatta nån form av allrum som barnen skall ha för sig och sina kompisar
Hej vi håller på att bygga ett lösvirkeshus själva och har ungeför samma behov som ni på övervåningen.

När vi satt med vår arkitekt och skulle se över hur vi ville ha övervåningen insåg vi att det svårt att få till en bra övervåning om huset är för smalt pga ta snedtaket.

Vi gjorde därför vårt hus 9m djupt för att få en bättre övervåning, samt att vi bygger med en kupa som vi använder till badrummet. Nu vet jag inte hur djupt ert hus är men jag bifogar hur vi kommer att planera vår övervåning.

Ändringarna vi har gjort på bilden ni skickade är gjorda i neon-grönt. =)
 
  • forslag2.GIF
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ella skrev:
Det blir ju inte speciellt små sovrum... Räcker alldeles utmärkt tycker jag! Vilka barn leker på sina rum, speciellt om dessa befinner sig på övervåningen? Inte så många tror jag, oavsett rummens storlek!
Håller inte med! Lillan (nyss fyllda 4 år) leker jättemycket uppe i sitt rum även när hon är helt ensam på ovanvåningen. Hon älskar sitt rum (ca 10,2 kvm med snedtak) där hon har sina grejjer. Blir aldrig någon konflikt med storebror (7 år) som har sitt rum och sina grejjer på nedervåningen. Ett gemensamt lekrum kan de ha ett par år, men sedan vill de kunna leka med sina kompisar i sina egna rum. Om man nu har planerat det så. Vi har inget lekrum. Vardagsrummet fungerade så ett par år, men nu har de inte alls lika stort behov av att leka med leksaker där.


Pernilla
 
FreddaAsp skrev:
Vi gjorde därför vårt hus 9m djupt för att få en bättre övervåning, samt att vi bygger med en kupa som vi använder till badrummet. Nu vet jag inte hur djupt ert hus är men jag bifogar hur vi kommer att planera vår övervåning.

Ändringarna vi har gjort på bilden ni skickade är gjorda i neon-grönt. =)
Jag hade lagt sovrummen till höger och vardagsrummet/allrummet till vänster. Tycker inte det ser bra ut med sneda vinklar, men det är min åsikt.
Föresten får ni gärna titta på min ovanvåning, som jag inte är nöjd med! Huset är från 1980 och vi köpte det 1999.
http://hem.passagen.se/hydrogene/

Pernilla
 
pillan71 skrev:
Jag hade lagt sovrummen till höger och vardagsrummet/allrummet  till vänster. Tycker inte det ser bra ut med sneda vinklar, men det är min åsikt.
Föresten får ni gärna titta på min ovanvåning, som jag inte är nöjd med! Huset är från 1980 och vi köpte det 1999.
[länk]

Pernilla
Jag håller med dig, jag gillar inte heller sneda vinklar heller, det kan kännas lite trångt.

Nu utgick jag ifrån deras planlösning när skulle visa på vår lösning, men den är lite annorlunda, men snarlik.... se bifogad bild.

det som är svårt med planlösningar på övervåningen är att förutom att man måste ta hänsyn till väderstreken även måste ta hänsyn till hur undervåningen är byggd.

I vårt fall så blir allrummet till vänster,och vi skulle egentligen vilja ha trappen till vänster så att den inte blir så mörk, men vi kan inte till att lägga den till vänster om klädkammaren/förrådet pga av ingång till köket på bottenvåningen.  Att då i detta fall byta sida på sovrum och allrum är ingen bra idé heller eftersom vänster gavel är i västläge och det är inte så kul att få kvällssol på sovrummen.

Så nackdelen vi känner nu är att trappen blir ganska mörk vid övervåningen, men vi valde denna kompromiss.  Tanken med allrummet är att vi även ska in med en hemmabio där och som det är nu ligger allrummet ovanför kök och vardagsrum på nedervåningen och inte över sovrummet som det skulle göra om det låg till höger.

 
  • DSC00176.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle undvika att ha sovrumsdörrarna rakt ut mot stora rummet, jag skulle ritat in en liten hall, ungefär som på våran övervåning.

Kika in där.
 
Vi har sovrummen i västerläge http://hem.passagen.se/hydrogene/, och det är varmt på sommaren, men annars funkar det bra. Min man funderar på att lägga in ett takfönster bredvid klädkammaren. Hos er, FreddaAsp, kanske det hade funkat med ett takfönster i trappan? Vi har takfönster i wc/dusch. Kan du lägga in mått på din bild?

Pernilla
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.