1 467 223 läst · 24 285 svar
1467k läst
24,3k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Du ska ta bort avresetid helt, slå på smartladdning och sen ska det funka, jag tror det förutsätter att både bil och laddare stöds av Tibber.A Anaii skrev:
Smartladdning är på men det finns ingenstans att ställa in avresetid. Jag har sett avresetid någon gång för länge sedan men det saknas nu i menyerna. På bilen har jag bara en slider där jag manuellt kan sätta batteriets nuvarande laddning i %.D djac skrev:
Medan jag skrev så kom jag nu på att det är nog för att bilens tile har försvunnit från startskärmen och det är inte samma om man går till bilen via profilmenyn. Jag har inte rört några inställningar på bilen på nästan 3 år så det är ingen jag tänkt på innan Grid Rewards kom.
Kass UX design att allt måste gå via startskärmen och att det är olika inställningar beroende på hur du navigerar till en funktion. Speciellt eftersom saker försvinner från startskärmen så man måste lägga tillbaka dem igen då och då. Hänt med nästan alla "powerups" som för övrigt är extremt fånig namn.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 504 inlägg
Kör du på Bensin blir det ännu billigareK karlmb skrev:Ja. Dock har jag nu räknat ut att på vår tripp till Köpenhamn på totalt 80 mil där vi började med fullladdat och sedan enbart laddade på snabbladdare, 40kW eller mer, faktiskt betalade mer totalt än ifall vi tagit vår gamla Volvo V70 och kört den på E85...!
Det hade blivit ca 100 kr billigare eller ca 14 öre billigare per km. Då hade vi nog också kunnat köra lite snabbare.
Kan man inte ladda fullt till normalt pris iaf en gång, tex på en 11 kW 3-fas nånstans, på resan så är det meningslöst.
e85 drar 25-30% mer än B95
E85 pris: 14,7:-/l
Bensinpris 18:-/l
14,7*1,25=18,4,14,7*1,3= 19,1
Vad drog Fiaten på den resan? 1,8?
Vad drar en V70, för motsvarande resa 1,2l/milen på e85?
V70 17,64:-/milen 500e måste då ha kostat typ 10:-/kWh? Ionity ligger på 3,5 nu
Problemet med din typ av kommentar är att problemet är inte att förstå den menyn du visar bild på. Det är uppenbart eftersom det står "Avresetid". Problemet är att hitta dit...Stefan N skrev:
Så i mitt fall nu när jag själv insåg vad det var som hänt. Från startmenyn gå till de två sträcken med cirklar på uppe i högra hörnet, leta upp det generiska namnet på widgeten för bilen. Eftersom jag inte döpt bilen så hade widgeten bara ett serienummer. Aktivera den så den dyker upp på startskärmen. Nu kan jag klicka på widgeten och komma åt den menyn du visar bild på.
Problemet jag hade var att det finns massa inställningar för laddaren och bilen via widgeten för laddaren och via profilmenyn längst ner till höger på startskärmen. Så jag förväntade mig att de inställningar jag letade efter skulle finnas där.
Nja, det blir inga 30% mer E85. sommartid om man inte har turbo och kör lugnt.Johannes Carlsson skrev:Kör du på Bensin blir det ännu billigare
e85 drar 25-30% mer än B95
E85 pris: 14,7:-/l
Bensinpris 18:-/l
14,7*1,25=18,4,14,7*1,3= 19,1
Vad drog Fiaten på den resan? 1,8?
Vad drar en V70, för motsvarande resa 1,2l/milen på e85?
V70 17,64:-/milen 500e måste då ha kostat typ 10:-/kWh? Ionity ligger på 3,5 nu
Snarare går förbrukningen upp från 1.1 till 1.2 l/mil. Under 10%:alltså. Och bf95 är ca 24% dyrare.
Men bortsett från det så håller jag med dig, mina laddningsräkningar blev feta och jag vet inte om jag kommer att få se några specifikationer med uppgift om kWh eller ej. Har bara gått på vad kreditkortet debiteras så här långt.
Ionity?
Allvetare
· Östergötland
· 3 998 inlägg
Nu verkar Alpine a290 vara på gång;
https://feber.se/bil/alpine-a290---hot-hatch-med-eldrift/468642/
Hade denna funnits när det var dags att byta ut Minin så vetikatten om det blivit en bensinbil igen!
Nu är Swiften jag har så grymt rolig så kanske jag avvaktar och puttrar bensin några år till.
https://feber.se/bil/alpine-a290---hot-hatch-med-eldrift/468642/
Hade denna funnits när det var dags att byta ut Minin så vetikatten om det blivit en bensinbil igen!
Nu är Swiften jag har så grymt rolig så kanske jag avvaktar och puttrar bensin några år till.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 504 inlägg
Volvo påstår att deras bilar drar 30% mer och de flesta verkar rapportera runt 25%. Man får väl köra tomt tanken och samma körsätt för att få det rättvist. Men energiinnehållet är runt 30% mindre, kanske 25 då nu med E10.K karlmb skrev:Nja, det blir inga 30% mer E85. sommartid om man inte har turbo och kör lugnt.
Snarare går förbrukningen upp från 1.1 till 1.2 l/mil. Under 10%:alltså. Och bf95 är ca 24% dyrare.
Men bortsett från det så håller jag med dig, mina laddningsräkningar blev feta och jag vet inte om jag kommer att få se några specifikationer med uppgift om kWh eller ej. Har bara gått på vad kreditkortet debiteras så här långt.
Ionity?
Körde en del med en V70 2.0F och den drog 1,25 på E85 och strax över 0,9 på B95. 2,5FT motorn va märkbart snålare dock
Jag har 15000+ mils erfarenhet av E85-körning och mäter alltid vid fulltankning.Johannes Carlsson skrev:Volvo påstår att deras bilar drar 30% mer och de flesta verkar rapportera runt 25%. Man får väl köra tomt tanken och samma körsätt för att få det rättvist. Men energiinnehållet är runt 30% mindre, kanske 25 då nu med E10.
Körde en del med en V70 2.0F och den drog 1,25 på E85 och strax över 0,9 på B95. 2,5FT motorn va märkbart snålare dock
Tillverkarnas smabbkonverterade motorer var inte stressade alls att gå snålt.
Tex så behöll man stora mängder uppfetningar vid högre laster trots att etanol kyler massivt bättre än bensin.
Om ville kunde man dessutom ha magerkört motorerna men allt var bara tillfixat på några månader.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 504 inlägg
Sant, hela E85 satsningen är ju ett skämt. Bättre som nu att köra E10 överallt då bränslena är såpas bra att blanda, ett bränsle för allt så det i alla fall blir optimerat. Oavsett är det dyrt när man kan tanka Diesel som drar 30% mindre för samma kostnad som bensinen. Ja, eller hemmaladdad elbil dåK karlmb skrev:Jag har 15000+ mils erfarenhet av E85-körning och mäter alltid vid fulltankning.
Tillverkarnas smabbkonverterade motorer var inte stressade alls att gå snålt.
Tex så behöll man stora mängder uppfetningar vid högre laster trots att etanol kyler massivt bättre än bensin.
Om ville kunde man dessutom ha magerkört motorerna men allt var bara tillfixat på några månader.
En riktig satsning som inte kom av sig pga fosdillobbyism skulle gett oss effektiva etanolbilar. Inte bara som i Brasilien, utan riktigt snåla och rena motorer för E96.Johannes Carlsson skrev:Sant, hela E85 satsningen är ju ett skämt. Bättre som nu att köra E10 överallt då bränslena är såpas bra att blanda, ett bränsle för allt så det i alla fall blir optimerat. Oavsett är det dyrt när man kan tanka Diesel som drar 30% mindre för samma kostnad som bensinen. Ja, eller hemmaladdad elbil då
E10 eller E20 är bara mellanmjölk.
Allvetare
· Östergötland
· 3 998 inlägg
Etanol går ju att göra på allt som jäser eller redan har förjäsbara sockerarter i sig. Det innefattar t.ex. en hel del olika sorters avfall.W witten skrev:
Så att sluta använda något bara för att det går att göra på ”fel” sätt blir ju lite konstigt. Som att sluta använda el bara för att det går att göra på kolkraft.
Kan själv!
· Trelleborg
· 15 732 inlägg
Ett argument mot elbilar som kommit upp några gånger är att man borde satsa på biobränsle istället.
Jag har flertalet gånger efterfrågat uträkningar från dessa skribenter för att till sist räkna själv på att det inte går ihop.
Nej, biobränsle kan inte ensamt driva vår fordonsflotta, de kan definitivt ha en plats, men vi behöver nog reservera det till de fordonstyper som inte kan drivas helt på el (traktorer och liknande).
Jag har flertalet gånger efterfrågat uträkningar från dessa skribenter för att till sist räkna själv på att det inte går ihop.
Nej, biobränsle kan inte ensamt driva vår fordonsflotta, de kan definitivt ha en plats, men vi behöver nog reservera det till de fordonstyper som inte kan drivas helt på el (traktorer och liknande).