Jag hittade inget mer lämpligt forum än denna, admin var god radera/flytta ifall fel forum.
Jag har i nuläget ett bolån på sommarstuga, det återstår ca 400k.

Jag har sparat ihop ca 250k (fonder och sparkonto) som jag vill använda som handpenning till en bostadsrätt.
Problemet är att jag inte får låna tillräckligt mycket även fast jag inte kommer ha minsta problem att betala av lånet, jag behöver lånelöfte för 1,4 miljoner slutpris.

Att sälja sommarstugan är inget alternativ.
Så vilket av följande låter mest klokt?

*Amortera 100% återstående lån på stugan.

*Amortera 50% återstående lån på stugan.

*Samla ihop en större handpenning, 400-500k

Vad låter klokast?

En annan grej jag stötte på var att ifall man bockar i att man äger ett fordon, 0% belånat
så får jag låna 350k mindre, enbart för att jag äger ett fordon. Går det tekniskt sätt då att sälja bilen och sedan köpa en ny efter bostadsköpet är genomfört?
 
Redigerat:
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
J jesper--- skrev:
Jag hittade inget mer lämpligt forum än denna, admin var god radera/flytta ifall fel forum.
Jag har i nuläget ett bolån på sommarstuga, det återstår ca 400k.

Jag har sparat ihop ca 250k (fonder och sparkonto) som jag vill använda som handpenning till en bostadsrätt.
Problemet är att jag inte får låna tillräckligt mycket även fast jag inte kommer ha minsta problem att betala av lånet, jag behöver lånelöfte för 1,4 miljoner slutpris.

Att sälja sommarstugan är inget alternativ.
Så vilket av följande låter mest klokt?

*Amortera 100% återstående lån på stugan.

*Amortera 50% återstående lån på stugan.

*Samla ihop en större handpenning, 400-500k

Vad låter klokast?

En annan grej jag stötte på var att ifall man bockar i att man äger ett fordon, 0% belånat
så får jag låna 350k mindre, enbart för att jag äger ett fordon. Går det tekniskt sätt då att sälja bilen och sedan köpa en ny efter bostadsköpet är genomfört?
Har du pratat med banken. Det första steget är väl för dig att förstå varför du inte får låna?
Om du har 250k som handpenning så har du ju mer än handpenningen på 15%.

Så det är din inkomst som bromsar då?
 
  • Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
J jesper--- skrev:
En annan grej jag stötte på var att ifall man bockar i att man äger ett fordon, 0% belånat
så får jag låna 350k mindre, enbart för att jag äger ett fordon. Går det tekniskt sätt då att sälja bilen och sedan köpa en ny efter bostadsköpet är genomfört?
Det här har jag aldrig varit med om, men det ser jag inga problem med. Det vore orimligt att bankens villkor skulle hindra låntagare från att skaffa ett fordon, särskilt ett obelånat.

Men det enklaste är väl bara att skriva över fordonen på någon närstående, vän eller liknande, under tiden som låneprocessen pågår, och sen skriva tillbaka det?
 
  • Gilla
maxmsm och 3 till
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
Har du pratat med banken. Det första steget är väl för dig att förstå varför du inte får låna?
Om du har 250k som handpenning så har du ju mer än handpenningen på 15%.

Så det är din inkomst som bromsar då?
Det är mitt befintliga lån på 400k som sätter käppar i hjulen.
Dem val jag har framför mig är: Amortera 200k eller spara ihop 200k till handpenning = 450k så kan jag köpa för 1,4 enligt kalkylen.
 
MultiMan
Det måste väl vara KALP-kalkylen som inte går ihop eftersom även en betald bil påverkar, dvs för låg lön som orsak i förhållande till utgifterna.
 
  • Gilla
mnils och 2 till
  • Laddar…
G globaljuggler skrev:
Det här har jag aldrig varit med om, men det ser jag inga problem med. Det vore orimligt att bankens villkor skulle hindra låntagare från att skaffa ett fordon, särskilt ett obelånat.

Men det enklaste är väl bara att skriva över fordonen på någon närstående, vän eller liknande, under tiden som låneprocessen pågår, och sen skriva tillbaka det?
Det skulle varit definitivt enklare ja.
 
I princip så har du två olika faktorer som begränsar hur stort lån du kan ta.

Dels kravet på 15% kontantinsats. Dels att din månadsbudget skall gå ihop. Du skall ha råd att betala räntor och amorteringar, även om räntan går upp avsevärt.

Här låter det som det är budgetbegränsningen som kickar in. Du har ju kontantinsats som borde räcka. Banken brukar räkna med en kalkylränta som är avsevärt högre än den faktiska räntan som gäller nu. Då när räntenivån låg strax över 1%, så använde bankerna typiskt en nivå på 7% som kalkylränta. Du skulle alltså klara dig även om räntorna gick upp till 7%. Jag vet inte vilken kalkylränta som används idag.

En grov tumregel för budgetkravet för personer med "normal höga" inkomster, är att du får inte låna mer än 4,5 ggr din bruttoårsinkomst (alltså inkomst före skatt). Men det "finräknas" också på det, det är där bilkostnader kommer in.

Det borde inte spela någon roll om du amorterar ditt bef. lån på sommarstugan, det blir väl i så fall med pengar som annars skulle gå till kontantinsats för det nya köpet. Det är den totala skuldnivån som inte får bli för hög i förhållande till din inkomst.

Har du någon släkting som kan hjälpa dig, antingen att låna ut till dig, gå in som medlåntagare, eller gå i borgen?
 
  • Gilla
Vestmania och 1 till
  • Laddar…
P
Ang frågan om bilen: ja, sälj den eller skriv över på någon annan tills du fått lånet.

Har du kollat med flera banker eller bara en? Kolla med några av de mindre bankerna om de ger större lån. Länsförsäkringar har tex en enkel indikator på sin hemsida där du fyller i dina uppgifter och befintliga län och får se möjligheten för att få lån hos dem.
 
H hempularen skrev:
I princip så har du två olika faktorer som begränsar hur stort lån du kan ta.

Dels kravet på 15% kontantinsats. Dels att din månadsbudget skall gå ihop. Du skall ha råd att betala räntor och amorteringar, även om räntan går upp avsevärt.

Här låter det som det är budgetbegränsningen som kickar in. Du har ju kontantinsats som borde räcka. Banken brukar räkna med en kalkylränta som är avsevärt högre än den faktiska räntan som gäller nu. Då när räntenivån låg strax över 1%, så använde bankerna typiskt en nivå på 7% som kalkylränta. Du skulle alltså klara dig även om räntorna gick upp till 7%. Jag vet inte vilken kalkylränta som används idag.

En grov tumregel för budgetkravet för personer med "normal höga" inkomster, är att du får inte låna mer än 4,5 ggr din bruttoårsinkomst (alltså inkomst före skatt). Men det "finräknas" också på det, det är där bilkostnader kommer in.

Det borde inte spela någon roll om du amorterar ditt bef. lån på sommarstugan, det blir väl i så fall med pengar som annars skulle gå till kontantinsats för det nya köpet. Det är den totala skuldnivån som inte får bli för hög i förhållande till din inkomst.

Har du någon släkting som kan hjälpa dig, antingen att låna ut till dig, gå in som medlåntagare, eller gå i borgen?
Dessa kalkyler räknar på ett sätt, i det här fallet behöver en faktisk människa kolla på siffrorna för att det ska gå igenom.
Det som sabbar mina möjligheter är befintligt bolån, jag är öppen för att amortera det men jag vill veta vad jag än gör, blir det mest kostnadseffektiva.

Vid 300k återstående skuld på sommarstugan är 50% av avbetalt, ifall det skulle skaka till maskineriet? Det jag

Medlåntagare är ett alternativ ja, jag hoppas inte behöva blanda in andra än mig själv i denna situation.
 
P Posselosse skrev:
Ang frågan om bilen: ja, sälj den eller skriv över på någon annan tills du fått lånet.

Har du kollat med flera banker eller bara en? Kolla med några av de mindre bankerna om de ger större lån. Länsförsäkringar har tex en enkel indikator på sin hemsida där du fyller i dina uppgifter och befintliga län och får se möjligheten för att få lån hos dem.
Ska kolla in länsförsäkringar. Har hittils kollat SEB och ICAbanken. Tack.
 
J jesper--- skrev:
Det som sabbar mina möjligheter är befintligt bolån, jag är öppen för att amortera det
Men om du amorterar det bef. lånet, så blir du väl tvungen att låna motsvarande mer på den nya bostaden? Då bör det bli samma resultat.
 
J jesper--- skrev:
Det är mitt befintliga lån på 400k som sätter käppar i hjulen.
Dem val jag har framför mig är: Amortera 200k eller spara ihop 200k till handpenning = 450k så kan jag köpa för 1,4 enligt kalkylen.
Så med ytterligare 400k lån så blir det för mycket lån för dig? är det det banken säger?
Vad är det som begränsar då? Det är väl fortfarande inkomsten i relation till belåning som begränsar?
Enda sättet att få ner den kvoten är att ha mindre lån = amortera. men gör du det har du ingen kontantinsats om jag förstår det rätt.

Enda återstående alternativet om detta är korrekt är att skaffa mer pengar, t.ex. genom att spara.
 
Fråga om du kan göra en kalp-kalkyl, "kvar att leva på" Baserad på dina 12 senaste månader.
Vår bank skulle godkänna det om de behövdes och kalkylen verkade vettig.

De räknar oerhört högt på vissa kostnader, som man redan idag kanske lever mycket billigare än.

Vissa banker är mindre fyrkantiga än andra
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Ett fritidshus innebär ju också betydande utgifter utöver lån. Banken kanske reagerar redan på att det ligger ett aktivt bolån. Låter som att personlig kontakt med banken är nödvändig här.
 
  • Gilla
och en till och 1 till
  • Laddar…
RoTe
J jesper--- skrev:
Ska kolla in länsförsäkringar. Har hittils kollat SEB och ICAbanken. Tack.
Kolla även lite utanför dom "vanliga" bankerna. En släkting skulle ta över sitt föräldrahem och behövde låna under halva taxeringsvärdet men pga sin ekonomi och historia så var det kalla handen från alla banker, förutom dom med lite högre ränta. I och med att lånet var så litet spelade någon procent högre ränta inte så stor roll vilket gjorde det enkelt att ta en sådan bank.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.