28*95 fanns i alla fall inte att köpa när jag letade efter det i höstas för att jag skulle laga min altan. Jag fick köpa 28*120, såga ner och fräsa kanten. Det gör man inte för en hel altan men jag behövde bara cirka fem meter.
 
T Thomas Buskhagen skrev:
Konstruktionen i det översta fotot är fel! Som det är nu kommer altanen att tippa när man närmar sig kanten. Det måste finnas två stödben. Ta bort det enda stödet som nu finns och sätt ett stöd i vardera vinklingen i altanens yttre hörn.
Och hela konstruktionen hänger på fyra skruvar (eller sex, svårt att se säkert) som håller snedbiten. När de skruvarna blir gamla så kommer någon att åka med ansiktet före i marken när de går ut på morgonen.
 
T Troberg skrev:
Och hela konstruktionen hänger på fyra skruvar (eller sex, svårt att se säkert) som håller snedbiten. När de skruvarna blir gamla så kommer någon att åka med ansiktet före i marken när de går ut på morgonen.
Stolpen ser då ut att vara uttagen för regeln. Så en dymling eller en grov bult så håller de länge.
 
Bjor Bjor skrev:
Stolpen ser då ut att vara uttagen för regeln. Så en dymling eller en grov bult så håller de länge.
...och regeln händer bara ihop med resten av konstruktionen med en handfull skruvar. Det är där problemet ligger.
 
T Troberg skrev:
...och regeln händer bara ihop med resten av konstruktionen med en handfull skruvar. Det är där problemet ligger.
Så är allt bygt idag. Allt sitter ihop med lite skruvar, men skruvarna där tar inte nå belastning dom gör så det inte ska glida isär..

Såg nu att du måste ha menar skarvarna mellan reglarna. Där måste det förstärkas lite.

Två snesträvor mot regeln från sidorna på altanen så fungerar det bra sen. Ungefär som timber frame konstruktin.
 
Bjor Bjor skrev:
Så är allt bygt idag. Allt sitter ihop med lite skruvar, men skruvarna där tar inte nå belastning dom gör så det inte ska glida isär..

Såg nu att du måste ha menar skarvarna mellan reglarna. Där måste det förstärkas lite.

Två snesträvor mot regeln från sidorna på altanen så fungerar det bra sen. Ungefär som timber frame konstruktin.
Antingen det eller så gör man urtag i reglarna så att kantreglarna faktiskt vilar ovanpå snedregeln.
 
  • Gilla
Bjor
  • Laddar…
Men vilken intetsägande artikel! Tror att många skulle vilja få lite tips om dimensionering av regelverket men i artikeln finns inga riktlinjer. Vet att det är komplicerat och beror på konstruktion, men några exempel på vettiga konstruktioner kunde man väl ge…
 
Larsa Larsa skrev:
Men vilken intetsägande artikel! Tror att många skulle vilja få lite tips om dimensionering av regelverket men i artikeln finns inga riktlinjer. Vet att det är komplicerat och beror på konstruktion, men några exempel på vettiga konstruktioner kunde man väl ge…
Det finns utmärkta tips! Sök på länken.
https://www.google.com/url?q=https:...YQFnoECBcQAQ&usg=AOvVaw3tgkDUQj_MarBpVc2ps16f
 
larsbj larsbj skrev:
Här finns ett lättanvänt gratisprogram om du vill dimensionera,

[länk]
Den där sajten tycker jag är överdriver virkesdimensionerna man behöver ganska grovt. Känns som den är skapad av träförsäljare för att få folk att tro de behöver köpa limträ för minsta lilla....
 
DennisCA DennisCA skrev:
Den där sajten tycker jag är överdriver virkesdimensionerna man behöver ganska grovt. Känns som den är skapad av träförsäljare för att få folk att tro de behöver köpa limträ för minsta lilla....
Titta på lnkarna ”Svenkt trä”. Där finns alla dimensioner. #23
 
Det är ju samma organisation som gjort den där appen ifråga som jag klagar på.
 
DennisCA DennisCA skrev:
Det är ju samma organisation som gjort den där appen ifråga som jag klagar på.
Jaha, så du är konstruktör och kan allt om stabiltet, snözoner - vindlaster samt infästningar. Duktigt. Lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.