2020 flyttade jag in i huset. Huset värms upp av en Nibe bergvärmepump som är installerad 2014. Under vinter halvåret så fladdrar pumpen något enormt i förbrukning. Jag ser förbrukning via min Tibber Pulse. Under sommaren drar jag ner värmen och då stabiliserar peakarna

Inomhusgivaren sitter nere i källaren bredvid pumpen. I det rummet är det konstant runt 17-19°. Så jag antar att pumpen försöker värma upp givaren som inte kommer upp till 22°

Min fundering, finns det någon anledning till att dom satte givaren i samma rum, i källaren som bergvärmepumpen står i.

Kolla printsen.
 
  • Skärmdump från en app som visar elförbrukning med en graf. Förbrukningen just nu är 342 W och dagens högsta noterade på 2816 W vid 14:32.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Energiförbrukningsdiagram i Tibber Pulse-appen, visar variationer i effekt från 446 W till 4519 W, med en nuvarande förbrukning av 2508 W klockan 09:21.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Låter väldigt slött att bara sätta innegivaren i pannrummet. Men montering av innegivaren brukar inte ingå i ordinarie installation utan tillkommer extra då den inte är nödvändig alls. Sätter man upp den bör den sitta mitt i huset i t.ex. entréhallen en bit in.
 
J Josth skrev:
Låter väldigt slött att bara sätta innegivaren i pannrummet. Men montering av innegivaren brukar inte ingå i ordinarie installation utan tillkommer extra då den inte är nödvändig alls. Sätter man upp den bör den sitta mitt i huset i t.ex. entréhallen en bit in.
Yes! Jag tänkte köpa en ny och sätta i hallen, rätt centralt på entréplan.
Ska jag koppla ut givaren som sitter nere i källaren eller köra med bägge?
 
Tror bara den klarar en innegivare. Och har man golvvärme ska man ställa in givaren så den bara visar innetemperaturen och inte är med och styr innetemperaturen.
 
J Josth skrev:
Tror bara den klarar en innegivare. Och har man golvvärme ska man ställa in givaren så den bara visar innetemperaturen och inte är med och styr innetemperaturen.
Eller ska jag bara dra ut kabeln och göra utan givare?
 
Det avgör du själv.
 
Börja med att koppla ur den och testa. Kostar gratis…
 
D
Kjell_hockeytränare Kjell_hockeytränare skrev:
Eller ska jag bara dra ut kabeln och göra utan givare?
Jag hade en utegivare till min BV-pump på en yttervägg som en dag blev innervägg istället (utbyggnad). Var enkelt att skarva på en kabel med ett par ubåtar och sätta givaren på nya ytterväggen. Dvs, jag föreslår att du skarvar på en kabel så att du kan sätta givaren på ett bättre ställe.
 
Flad
Kjell_hockeytränare Kjell_hockeytränare skrev:
2020 flyttade jag in i huset. Huset värms upp av en Nibe bergvärmepump som är installerad 2014. Under vinter halvåret så fladdrar pumpen något enormt i förbrukning. Jag ser förbrukning via min Tibber Pulse. Under sommaren drar jag ner värmen och då stabiliserar peakarna

Inomhusgivaren sitter nere i källaren bredvid pumpen. I det rummet är det konstant runt 17-19°. Så jag antar att pumpen försöker värma upp givaren som inte kommer upp till 22°

Min fundering, finns det någon anledning till att dom satte givaren i samma rum, i källaren som bergvärmepumpen står i.

Kolla printsen.
Vad är fladdrar något enormt? Självklart så stabiliserar det på sommaren då den bara gör vv. Kanske läge att titta lite allmänt på inställningar i vp å självklart så ska innegivaren flyttas å precis som skrivit så är entren/ hall bra ställe
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.