Hej alla,

har precis köpt ett äldre hus med delvis inredd källare. Planerar riva gipsväggar som satts upp då det finns träreglar bakom dessa som ligger betongväggen, likaså golv som inte är ventilerat.

Känns som en möjligtvis dum fråga, men undrar brett om det finns något jag bör tänka på gällande att riva ut inredningen överlag? Är det bara att "köra på" och riva eller bör jag ha något i beaktning innan jag börjar utöver att se till att där inte ligger några rör eller ledningar som kan ligga bakom? Försökt läsa mig till men har svårt att hitta någon info.
 
Dett bara att blåsa ut.
Bättre ha rena väggar.
 
V V__L skrev:
Hej alla,

har precis köpt ett äldre hus med delvis inredd källare. Planerar riva gipsväggar som satts upp då det finns träreglar bakom dessa som ligger betongväggen, likaså golv som inte är ventilerat.

Känns som en möjligtvis dum fråga, men undrar brett om det finns något jag bör tänka på gällande att riva ut inredningen överlag? Är det bara att "köra på" och riva eller bör jag ha något i beaktning innan jag börjar utöver att se till att där inte ligger några rör eller ledningar som kan ligga bakom? Försökt läsa mig till men har svårt att hitta någon info.
Gjort det själv rätt nyligen, slå av strömmen först, sen är det bara att gå lös.

Sparade även mycket tid och damm på att välta innerväggarna och sen stampa ut gipsskivorna, mina reglade väggar satt inte fast i betonghålstenen.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Med hammare, kofot och lite sunt förnuft kommer man långt, undvik att såga i något när du inte vet vad som finns bakom. Tänk på att använda skyddsutrustning.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
tommib
Skyddsmask är det viktigaste. En bra, FFP3. Sundströms gör väldigt bra masker som är synnerligen överkomliga i pris.

Skyddsglasögon. Bra handskar som är bekväma att jobba i så att du faktiskt använder dem. Hörselskydd. Jag gillar kåpor med bluetooth så att man kan lyssna på musik eller en podd samtidigt.
 
  • Gilla
Unikt namn och 2 till
  • Laddar…
V V__L skrev:
Hej alla,

har precis köpt ett äldre hus med delvis inredd källare. Planerar riva gipsväggar som satts upp då det finns träreglar bakom dessa som ligger betongväggen, likaså golv som inte är ventilerat.

Känns som en möjligtvis dum fråga, men undrar brett om det finns något jag bör tänka på gällande att riva ut inredningen överlag? Är det bara att "köra på" och riva eller bör jag ha något i beaktning innan jag börjar utöver att se till att där inte ligger några rör eller ledningar som kan ligga bakom? Försökt läsa mig till men har svårt att hitta någon info.
Bara att riva på med förnuft skulle jag säga. Som andra skriver: kolla så du inte river rör, och stäng av elen så du inte får en stöt och använd skyddsutrustning.

Sen är förstås frågan om varför du river: Har du fuktproblem i källaren ?
Att den är felbyggd (organiskt material mot väggar/golv) behöver ju inte innebära problem. Är det väldränerat och inte fuktigt så kan man säkert klara sig väldigt länge - och har det byggt om för många år sen och fortfarande är ok utan indikationer på fukt så torde du ju inte behöva riva för sakens skull, eller tänkte ni göra ngn omfattande renovering och vill ha det ordentligt i botten månne ?
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Tack för alla svar, tar åt mig alla råd för tillvägagångssätt.
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Bara att riva på med förnuft skulle jag säga. Som andra skriver: kolla så du inte river rör, och stäng av elen så du inte får en stöt och använd skyddsutrustning.

Sen är förstås frågan om varför du river: Har du fuktproblem i källaren ?
Att den är felbyggd (organiskt material mot väggar/golv) behöver ju inte innebära problem. Är det väldränerat och inte fuktigt så kan man säkert klara sig väldigt länge - och har det byggt om för många år sen och fortfarande är ok utan indikationer på fukt så torde du ju inte behöva riva för sakens skull, eller tänkte ni göra ngn omfattande renovering och vill ha det ordentligt i botten månne ?
Fick det rekommenderat av en bekant som är fackman inom bygg (följde med på visning), liksom att besiktningsmannen anmärkte på att källaren var inredd. Har själv svårt att avgöra hur kritiskt det är men de sa att det inte var brådskande.

Huset är byggt 1953 med oisolerad källare och det är oklart när dränering gjordes senast (om någonsin så var det länge sen). Besiktningsmannen upplevde mikrobiell lukt i ena hörnet i ett rum i den inredda delen av källaren (varken jag eller han som följde med kände något), dock var alla fuktmätningar under kritisk fuktnivå för mikrobiell tillväxt i källaren. Varken han som följde med mig eller besiktningsmannen upplevde några andra besvär eller tecken på fukt i källaren, men rekommenderade att jag river ut inredningen för att få bort träreglarna som ligger emot betongen. Har inga planerade större renoveringar i källaren förutom möjlig framtida dränering om fuktproblem börjar uppstå. Tror ni det är lugnt att låta inredningen vara kvar trots att källaren är oisolerad och inte dränerad sedan länge om överhuvudtaget?
 
V V__L skrev:
Tack för alla svar, tar åt mig alla råd för tillvägagångssätt.

Fick det rekommenderat av en bekant som är fackman inom bygg (följde med på visning), liksom att besiktningsmannen anmärkte på att källaren var inredd. Har själv svårt att avgöra hur kritiskt det är men de sa att det inte var brådskande.

Huset är byggt 1953 med oisolerad källare och det är oklart när dränering gjordes senast (om någonsin så var det länge sen). Besiktningsmannen upplevde mikrobiell lukt i ena hörnet i ett rum i den inredda delen av källaren (varken jag eller han som följde med kände något), dock var alla fuktmätningar under kritisk fuktnivå för mikrobiell tillväxt i källaren. Varken han som följde med mig eller besiktningsmannen upplevde några andra besvär eller tecken på fukt i källaren, men rekommenderade att jag river ut inredningen för att få bort träreglarna som ligger emot betongen. Har inga planerade större renoveringar i källaren förutom möjlig framtida dränering om fuktproblem börjar uppstå. Tror ni det är lugnt att låta inredningen vara kvar trots att källaren är oisolerad och inte dränerad sedan länge om överhuvudtaget?
Stressa inte, hade exakt samma planer som dig så fort jag köpte mitt hus för 6 år sedan, hade också inredd gillestuga då, men la det på vila och sen tog det 6 år innan jag tog tag i det, ville ha vattenburen golvvärme och isolerad platta, då passa jag på att riva ut det organiska.

Men allt som var organisk såg fint ut, och hade ändå suttit där i 50 år nästan.

Ta tag i det den dagen du själv upplever lukt eller fukt :)
 
  • Gilla
John Karlsson och 3 till
  • Laddar…
V V__L skrev:
Tack för alla svar, tar åt mig alla råd för tillvägagångssätt.

Fick det rekommenderat av en bekant som är fackman inom bygg (följde med på visning), liksom att besiktningsmannen anmärkte på att källaren var inredd. Har själv svårt att avgöra hur kritiskt det är men de sa att det inte var brådskande.

Huset är byggt 1953 med oisolerad källare och det är oklart när dränering gjordes senast (om någonsin så var det länge sen). Besiktningsmannen upplevde mikrobiell lukt i ena hörnet i ett rum i den inredda delen av källaren (varken jag eller han som följde med kände något), dock var alla fuktmätningar under kritisk fuktnivå för mikrobiell tillväxt i källaren. Varken han som följde med mig eller besiktningsmannen upplevde några andra besvär eller tecken på fukt i källaren, men rekommenderade att jag river ut inredningen för att få bort träreglarna som ligger emot betongen. Har inga planerade större renoveringar i källaren förutom möjlig framtida dränering om fuktproblem börjar uppstå. Tror ni det är lugnt att låta inredningen vara kvar trots att källaren är oisolerad och inte dränerad sedan länge om överhuvudtaget?
Jag skulle inte rört det om det inte är problem.
Besiktnignsmannen har förstås rätt i att det är fel som så att sätta organsikt material på oisolerad betong. Men det är ju långt ifrån alla som får faktiska problem.
Är det generellt torrt och inga problem med mögel osv så skulle jag låtit det vara.

Tills den dag man vill bygga om/till nere i källaren, då är det ju lika bra att få det bra nedifrån och upp så att säga. Kanske också att jag skulle gjort om för säkerhets skull om det fanns ett permanent sovrum därnere (för tex barnen): Det kan ju finnas mögel man inte ser/uppfattar normalt sett, men som kan ge allergier osv

Men som källarutrymme med en gillestuga eller liknande känns det som att jag skulle lägga pengar och tid på ngt annat.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Tack igen för hjälp! Vi tänkte mest ha ena rummet som hobbyrum och det andra som film- och gästrum (flyttar dit om ca en vecka), d.v.s. kommer nog hålla till där ganska regelbundet men inte större delen av dagarna. Om jag förstår er rätt så borde det vara lugnt att använda rummen för de ändamålen så länge vi inte märker av problem med fukt (kan vara värt att tillägga att vi också har småbarn)? Också, betongen tar inte heller skada om man låter det organiska materialet ligga kvar över tid om där skulle ligga något som vi inte upptäckt? Uppskattar hjälpen stort!
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Jag har i kåken byggd 53? ett biorum i källaren som ursprungligen var med träreglar på betongväggarna och tunn fanerskiva ovanpå, cellplast isolering mellan reglarna.

Jag rev ner väggarna och upptäckte att reglarna (och väggen) var snustorra, så jag satte bara upp nya spånskivor och sedan (foto)tapet ( rummet heter numera Manhattan för det är en vy över just Manhattan på tapeten).
 
V V__L skrev:
Tack igen för hjälp! Vi tänkte mest ha ena rummet som hobbyrum och det andra som film- och gästrum (flyttar dit om ca en vecka), d.v.s. kommer nog hålla till där ganska regelbundet men inte större delen av dagarna. Om jag förstår er rätt så borde det vara lugnt att använda rummen för de ändamålen så länge vi inte märker av problem med fukt (kan vara värt att tillägga att vi också har småbarn)? Också, betongen tar inte heller skada om man låter det organiska materialet ligga kvar över tid om där skulle ligga något som vi inte upptäckt? Uppskattar hjälpen stort!
Det är torrt vid besiktningstillfället men luktar mögel i ett hörn. Oklart om det är dränerat. Oklart om färg sitter kvar på väggar eller har genomsläpp som antyder på fukt. Det är lite väl mycket x-faktorer som är svåra att ge några bra råd på.

Och det är lite skralt med information i övrigt om vad ni har för tankar med huset, ambitioner och vad det har för behov utöver källaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.