Hej,

Köpt en ny köksblandare IKEA Sundsvik som jag ska installera i ett äldre kök. Kopplingen är R10. På de gamla rören har jag lyckats skruva loss den övre muttern på bild men det passar ju såklart inte med de nya slangarna. Tänkte göra ett eget försök innan jag ringer rörmokaren och tänker mig att en övergångsnippel R10 borde fungera. Har dock ingen större erfarenhet av detta och undrar om någon på forumet kan hjälpa till med råd?

Tack!
 
  • Övergångsnippel R10 avsedd för anslutning av köksblandare med detaljerad gängning och sexkantig mutter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Illustration av IKEA Sundsvik köksblandare och dess installation, inklusive varningar på flera språk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Äldre köksrörskopplingar med lösgängade muttrar som väntar på installation av ny köksblandare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fattar inte ens vad det är för kopplingar som sitter där nu, och den ena ser ju minst sagt åtgången ut.

Mitt förslag: lossa klämman/väggfästet, skala och kapa rören lite längre ned och sätt två vanliga kopplingar med klämring i rörets dimension på ena sidan och R10 utvändig på andra sidan.

Var noggrann när du mäter rörens dimension bara! Är de 12 mm ska det vara en 12 x R10 koppling osv. Mät med ett riktigt skjutmått bara! 12 och 15 mm är vanligast och lätta att skilja på, men på många håll sitter det kvar gamla 16mm-rör, och då får du skaffa en särskild koppling för det.
 
  • Gilla
newbee och 1 till
  • Laddar…
Kapa bort det där och sätt dit nya ballofixer (minikulventiler) som passar direkt istället.
 
  • Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
Tack för tipsen! Följde råden och är mycket nöjd med resultatet. Nya blandaren på plats!
 
  • Nya röranslutningar och slangar installerade under diskbänken, med den nya blandaren på plats enligt råd från forumet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
torparavgrund och 4 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.