Jag funderar på att skaffa ett högskåp för att där stoppa in en kyl/frys kombo. Utöver att det estetiskt ser trevlig ut, finns nackdelar? Är det svårt med måtten att hitta matchande vitvaror? Är det knepigt montera skåpdörrarna mot kylskåpsdörrarna?

Annat?
 
De kylfrysar som passar i ett högskåp är både avsevärt dyrare och mycket mindre än vanliga kylfrysar. Vi hade så från början sedan byggde jag om till traditionella vitvaror. Mycket bättre.
 
  • Gilla
mnils och 4 till
  • Laddar…
Finns det inte integrerade kyl/frys kombos anpassade för att montera dit egna luckor istället för att ställa in kylen i ett högskåp?
 
Keiller Keiller skrev:
Finns det inte integrerade kyl/frys kombos anpassade för att montera dit egna luckor istället för att ställa in kylen i ett högskåp?
...men vad tänkte du att de luckorna skulle ansluta mot då?

Svaret på din fråga är njet.
 
Vi har inbyggda hel kyl o frys nu, vilket funkar fint. Men som nämnts är de mindre och dyrare. Vi sparade de gamla som extra kyl och frys i källaren också. Gissar att de är 20-30% mindre.

I lägenhet där vi hade mer begränsat med plats valde vi inte integrerat av den anledningen.

Tänk på att man inte bör ha små fancy knoppar som handtag då kyl/frys kräver lite mer kraft än ett vanligt skåp.
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
...men vad tänkte du att de luckorna skulle ansluta mot då?

Svaret på din fråga är njet.
Jag vet inte hur jag tänkte 🤔 är inget fan av integrerade vitvaror gömda inuti skåp så jag har ingen koll på hur det funkar med luckor.
 
Jag vill ha en extra högt kyl/frys för att maximera mängden mat, så högskåp går bort.
 
Keiller Keiller skrev:
Finns det inte integrerade kyl/frys kombos anpassade för att montera dit egna luckor istället för att ställa in kylen i ett högskåp?
Ja det finns
 
MathiasS MathiasS skrev:
De kylfrysar som passar i ett högskåp är både avsevärt dyrare och mycket mindre än vanliga kylfrysar. Vi hade så från början sedan byggde jag om till traditionella vitvaror. Mycket bättre.
Finns nu även både bredare och högre
 
D
MathiasS MathiasS skrev:
De kylfrysar som passar i ett högskåp är både avsevärt dyrare och mycket mindre än vanliga kylfrysar. Vi hade så från början sedan byggde jag om till traditionella vitvaror. Mycket bättre.
Har också inbyggt. I nästa kök (om 20+ år) ska det vara fristående. Det försvinner mycket plats, installationen är meckigare, hos mig är ventilationen sämre, det är dyrare. Finns bara nackdelar förutom att det är snyggt.
 
D Den ofrivillige klåparen skrev:
. I nästa kök (om 20+ år) ska det vara fristående.
Jag gjorde bytet när ena kyl/frysen gick sönder. Opererade bort skåpen som kyl/frysarna stod i, monterade frisida mellan dessa, Byggde om snickeriluckorna på skåpen + skåpen ovanför K/F då de normala K och F var lite högre. Lite pyssel men inte skitsvårt. Köket lär antagligen överleva även denna omgång K och F....
 
  • Gilla
Den ofrivillige klåparen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.