Hej!

Vi flyttade nyligen in i kedjehus med förhållandevis ny och välgjord stenläggning som vi tycker om. Dock är den för vårt behov alldeles för bred då vi aldrig kommer skaffa två bilar. Gäster och besökare kan utan problem parkera på gatan precis framför oss, så det behovet finns inte heller. Vi skulle hellre minska bredden på plattsättningen och snygga till framsidan och komplettera med lite insynsskydd eller åtminstone rumsbildning.

Först for tankarna iväg mot att vi måste ha en mur eller avgränsad plantering, men sen ramlade jag över dessa planteringar med små träd och lavendel som vi tycker mycket om:

https://1.bp.blogspot.com/-i0wkL6zCa3g/VVyItSonz_I/AAAAAAAATsQ/Ql686ScxFSk/s1600/buxbom+stor.jpg

https://blekingeplantan.se/app/uploads/2018/07/silverpäron-2.jpg

Kan det vara så enkelt som att lyfta bort plattorna, kanske ersätta översta skiktet med jord och plantera direkt i plattsättningen utan ramar? Hur skulle ni ha gjort?

Eventuellt en förlängning även av den gula ytan, med en variation, eller så bygger jag något annat där eller ordnar utekök eller grillplats.

Tacksam för alla förslag!
 
  • Bred stenläggning framför ett hus med markeringar i rött och gult som visar potentiella områden för förändring. En bil står parkerad på stenläggningen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
R
J jockemedw skrev:
Hej!

Vi flyttade nyligen in i kedjehus med förhållandevis ny och välgjord stenläggning som vi tycker om. Dock är den för vårt behov alldeles för bred då vi aldrig kommer skaffa två bilar. Gäster och besökare kan utan problem parkera på gatan precis framför oss, så det behovet finns inte heller. Vi skulle hellre minska bredden på plattsättningen och snygga till framsidan och komplettera med lite insynsskydd eller åtminstone rumsbildning.

Först for tankarna iväg mot att vi måste ha en mur eller avgränsad plantering, men sen ramlade jag över dessa planteringar med små träd och lavendel som vi tycker mycket om:

[länk]
[länk]

Kan det vara så enkelt som att lyfta bort plattorna, kanske ersätta översta skiktet med jord och plantera direkt i plattsättningen utan ramar? Hur skulle ni ha gjort?

Eventuellt en förlängning även av den gula ytan, med en variation, eller så bygger jag något annat där eller ordnar utekök eller grillplats.

Tacksam för alla förslag!
Ska ni ha träd eller större mängd buskar så behöver man få lite djup på jorden under dom så 30-50cm skulle jag säga är minimum för att inte behöva vattna hela tiden..
 
Skulle byggt snygga stora trälådor på några cm höga fötter att plantera i och ställa dem på plattorna.

Fått samma funktion med mer ombonat och lite skyddande utan att rört stenen och minsta jobbet.

Kan man flytta om man ångrar sig.
 
  • Gilla
Deltidslantisen
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Ska ni ha träd eller större mängd buskar så behöver man få lite djup på jorden under dom så 30-50cm skulle jag säga är minimum för att inte behöva vattna hela tiden..
Ja jag tänker alltså att träden Inte ska planteras i behållare, utan direkt i backen, som i länkarna. Just för att slippa bevattning helt. Skulle ni tänka på något särskilt? Kanske att skydda resterande plattsättningen från trädrötter etc?
 
Redigerat:
R
J jockemedw skrev:
Har inte speciellt

Ja jag tänker alltså att träden Inte ska planteras i behållare, utan direkt i backen, som i länkarna. Just för att slippa bevattning helt. Skulle ni tänka på något särskilt? Kanske att skydda resterande plattsättningen från trädrötter etc?
Ja det är inte fel med en markduk av högre klass N3 eller högre..
 
P Pligg85 skrev:
Skulle byggt snygga stora trälådor på några cm höga fötter att plantera i och ställa dem på plattorna.

Fått samma funktion med mer ombonat och lite skyddande utan att rört stenen och minsta jobbet.

Kan man flytta om man ångrar sig.
Ja jag har som sagt haft tanken på någon typ av låda eller inmurning. Mursten faller på jobb och kostnad. Trälådor har jag bara inga snygga exempel på, så har ont om referenser som jag gillar. Vi skulle dock föredra att slippa plantera i behållare, för att slippa frågan om vattning (till stor del iaf).
 
Jag förstår att ni vill mjuka upp platsen, det ser väldigt stelt och fyrkantigt ut. Det är aldrig fel att en entre är både intressant och inbjudande.

För att det som syns ovan mark skall bli så bra som möjligt krävs att underlaget ger de förutsättningarna. Det är levande material som ställer vissa krav så därför skall underlaget aldrig fuskas med. Jag gissar att marken under plattorna är ganska grusig och näringsfattig, där behöver jordförbättras, alltså tillföras mull som blandas med befintligt underlag. Nöj er inte med att gräva en liten grop och fylla den med jord där växten skall planteras.

Silverpäron är utmärkta träd för platsen, notera att de är antingen toppympade eller bottenympade. De på bilden är toppympade och stammen växer inte mera, enbart kronan som behöver klippas och formas regelbundet. Träden är, när de etablerat sig torktåliga som alla silverfärgade växter.

Lavendel passar väl in i denna miljö som kantväxter, insektdragare av stora mått och väldoftande. Viktigt - lavendel bör klippas ner och formas tidig vår innan de sätter fart. Klipps de inte ner blir de fula och förvedade i formen.
 
  • Gilla
Mathildatiger och 3 till
  • Laddar…
Fruktträd är ingen höjdare i närheten av bilar eller plattsättningar. Även om jag personligen skulle gilla att plattorna får en snabbare patina så verkar ni vara nöjda med utseendet.
 
T
Du behöver lägga kantsten mot plattorna annars kan dom röra sig.
Jag hade inte rört det, ställa några större cement krukor på rad eller bygg nått istället ovanpå.

Ger mer insynsskydd också om det kommer upp lite.
 
Hej, så roligt att du hittade exakt samma bilder som jag fastnade för innan jag planerade mina silverpäron för drygt 10 år sedan, med lavendel under. Sedan dess har jag planterat ytterligare 20+ träd på min vanliga villatomt, men de 3 silverpäronen med lavendel är min absolut mest omtyckta plantering, gläder mig varje dag, trots att de fäller en del liten frukt om höstarna, men inte fler än att jag kan sopa undan dem eller plocka upp dem. Men som någon påpekade kan det vara irriterande med ett bredväxande träd med hängande/nedåtväxande växtsätt precis där man ska kliva ur och in bilen, lasta ur och in etc, så varför inte plantera avenbokhäck inom den röda rektangeln och silverpäronrabatten inom den gula.
Beträffande jordmån planterade jag mina direkt i makadam och den grusblandade näringsfattig fyllning som omgav vårt nybyggda hus, likaså lavendeln. De frodades. Men i dag har ju silverpäron stigit mycket i pris och bara av den anledningen kan det ju vara bra att överväga jordmånen. Lycka till.
 
  • Gilla
jockemedw
  • Laddar…
Det kommer bli superfint med en plantering där. Lavendel och silverpäron är lättsamma växter med stort skönhetsvärde så kör på det. Plattorna borde ni utan problem kunna kapa och lägga tillbaka. En lite tjockare cortenplåt som ni gräver ner ca 30 cm borde räcka för att hålla dem på plats. Varken silverpäron eller lavendel har rotsystem som lyfter plattor. De är båda lättskötta och kräver egentligen bara att jorden är väldränerad. Dvs ingen anledning att köpa matjord åt dem. Jordförbättra befintlig jord med kompost eller barkmull.

Tänk på att toppympade silverpäron inte får högre stam änden har när ni köper dem så välj träd som är tillräckligt höga för att det ska vara trevligt att gå förbi dem. Lavendeln behöver ni klippa ner på våren så att den inte drar iväg och blir konstiga buskar. Silverpäron klippern man mest för att hålla en trevlig form på.

Jag ser att många föreslår att ni ska satsa på stora krukor istället. Det kan man såklart göra men det är mycket mer pyssel med växter i krukor. Träd och buskar i krukor behöver till exempel rotbeskäras med jämna mellanrum för att inte kväva sig själv i krukorna. Och de kräver bevattning på ett helt annat sätt även om man köper torktåligt. En lavendel som står i backen skickar ut långa rötter för att hitta fukt. I krukan finns det ingen att hitta.
 
  • Gilla
Perplexus och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.