Ifö Sign toalett som läcker från cisternen efter spolning, med synligt vatten på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Toalettcistern kopplad till vattenrör med droppar som indikerar läckage vid spolning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Toalettcistern som läcker vatten, röd markering där vattnet samlas efter spolning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Min 2 år gamla Ifö Sign toalett har börjat läcka från cisternen vid spolning. Har gått från droppar till att det sipprar några sek efter spolning. Helt tät i övrigt - bara direkt efter spolning.

Det verkar ha med påfyllningen att göra då det inte läcker när jag stänger av vattnet och spolar. När jag sedan sätter på vattnet och cisternen fylls börjar det droppa några s senare - men droppandet slutar när tanken är full och påfyllningen stoppar.

Några förslag vad det kan bero på?
 
  • Gilla
Nina Grundemark
  • Laddar…
Kan inte hjälpa dig men har idag upptäckt exakt samma fel.
 
Det sjuka är att problemet försvann när jag klämt och känt på allt, skruvat åt det jag kunde - och lagt tillbaka överdelen. Ingen aning vad som var fel eller om det var tillfällig kondens?!
 
Då ska jag se till och göra samma sak :rofl:

Har skickat en fråga till Ifö med referens till denna tråden.
 
Svaret från Ifö
Det är svårt att säga utan att göra en felsökning på plats, vi rekommenderar att du tar kontakt med en auktoriserad vvs-installatör för detta.
Ja det är klart inte så lätt att trolla via mail men de borde ju ha hört talas om problemet sen tidigare.

Gjorde istället på samma sätt som du. Tog isär, satte ihop, spolade, håller tätt.
:cool:
 
  • Gilla
Fredrik Björkman och 1 till
  • Laddar…
Har precis upptäckt samma fel på våran toalett. Fick ni något svar av Ifö vad det kunde bero på?
 
Fick inget mer svar men fungerar efter att jag plockat isär och ihop den. Magi!
 
Hej!
Jag har exakt samma problem på en Ifö Sign, men jag tror att en av anledningarna till att det samlas vatten där är att det sprutar lite vatten när cisternen fylls på efter spolning. Det jag hittade var att fästet som (risk för en helt felaktig benämning) flottörkontollen var trasig, vilket gör att den flyttar sig när det blir tryck av vattenpåfyllningen.
Det är inte verifierat än, tänkte prova att limma dit biten för att se om det hjälper.
/J
 
  • Öppen toalettcistern med fokus på trasigt flottörkontrollfäste som kan orsaka vattenläckage vid påfyllning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
JN72 och 1 till
  • Laddar…
Hej
Min ifö läcker exakt likadant. De felsökningar ni gjorde, fungerade någon av dessa?
Mvh
 
Ja, min ”lösning” har funkat. Tog isär den och satte ihop. Inget läckage sen dess.

Magi.
 
F Faffe77 skrev:
Hej!
Jag har exakt samma problem på en Ifö Sign, men jag tror att en av anledningarna till att det samlas vatten där är att det sprutar lite vatten när cisternen fylls på efter spolning. Det jag hittade var att fästet som (risk för en helt felaktig benämning) flottörkontollen var trasig, vilket gör att den flyttar sig när det blir tryck av vattenpåfyllningen.
Det är inte verifierat än, tänkte prova att limma dit biten för att se om det hjälper.
/J
Samma fel hos mig där fästet gått sönder på samma ställe. Tror att det är svårt att få limningen att hålla, så jag beställde ett nytt inloppsstativ (IFÖ Z96772)
/G
 
Är det verkligen ingen som fått svar från Ifö? Jag har samma problem på en toastol som är drygt 1,5 år, ska det verkligen vara så dålig kvalitet? Föregående toastol var drygt 40 år gammal och läckte inte!
 
Exakt samma bekymmer här. Ingen som fått nån feedback från Ifö. Ska ta isär och kika ikväll.
 
Jag har haft liknande problem, men det är en gammal Gustavsberg. Där beror det på att en packning (eller om det är nåt membran) blivit gammal och spruckit så när den fyller på så sprutar det vatten upp mot locket på cisternen. Min tillfälliga lösning blev att skära upp en plastburk och liksom sätta som en hatt över för att stoppa sprutet. Den tillfälliga lösningen har suttit flera år nu, en vacker dag orkar jag kanske köpa rätt reservdelar och renovera :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.