T tla59 skrev:
Hmmm jo den stora skillnaden är väl att fibern oftast grävs ner.
Och el oftast är billigast att dra luftledning. Gräva ner kablar är en rätt stor process.
Svårare få lov av markägare osv...
Fast under det senaste deceinnet (-erna) har fler och fler ledningar grävts ned, och nya luftledningar (för lokalnäten iaf) dras väl i princip inte numer ?

Vad gäller redundans så har du en poäng i att mobilt bredband kan vara ett alternativ för många: Men det blir ju en lite krystad paralell ?

Om inte annat så började tråden med att elnätsavgifterna är för höga: Skall det byggas fullt redundanta elnät hela vägen ut till varje hus så kommer nog elnätsavgifterna idag kännas oerhört billiga i en jämförelse. Särskilt om man ska ha rriktig redundans och förlägga kablarna på rimliga avstånd från andra kablar (inte i samma dike) osv

Att alla skall skaffa sig alternativ (solceller och batteri osv) är ju också dyrt. Därför kikar man ju utifrån behov: Var är det mest kritiskt (sjukhus, vårdhem, vissa industrier osv), och vad får det kosta.
 
  • Gilla
och en till och 2 till
  • Laddar…
T tla59 skrev:
Hmmm jo den stora skillnaden är väl att fibern oftast grävs ner.
Och el oftast är billigast att dra luftledning. Gräva ner kablar är en rätt stor process.
Svårare få lov av markägare osv...
Nej den stora skillnaden är hur man kan uppgradera och bygga tekniskt när mera kapacitet behövs.
Blåsa ny fiber eller koppla in redan blåst fiber, med teknisk utrustning som uppgraderas är helt annorlunda.
Som exempel, första "fiber till hemmet" var 10Mbit/s, sedan 100Mbit/s och idag det minsta 1Gbit/s. Samma fiber bara olika "elektronik" som ansluter och så har man fått t.ex. 100 ggr högre kapacitet/hastighet.
Precis detsamma har kunnat göras i transportnät, och här är den stora skillnaden med att bygga för el.
Fibernät har inget som påverkas av "produktion" av trafik, elnät har stor påverkan hur produktionen också hanteras.
Det går inte jämföra.
 
Redigerat:
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Fast under det senaste deceinnet (-erna) har fler och fler ledningar grävts ned, och nya luftledningar (för lokalnäten iaf) dras väl i princip inte numer ?

Vad gäller redundans så har du en poäng i att mobilt bredband kan vara ett alternativ för många: Men det blir ju en lite krystad paralell ?

Om inte annat så började tråden med att elnätsavgifterna är för höga: Skall det byggas fullt redundanta elnät hela vägen ut till varje hus så kommer nog elnätsavgifterna idag kännas oerhört billiga i en jämförelse. Särskilt om man ska ha rriktig redundans och förlägga kablarna på rimliga avstånd från andra kablar (inte i samma dike) osv

Att alla skall skaffa sig alternativ (solceller och batteri osv) är ju också dyrt. Därför kikar man ju utifrån behov: Var är det mest kritiskt (sjukhus, vårdhem, vissa industrier osv), och vad får det kosta.
Håller med dig tråden har spårat och jag väljer nog att hoppa av.
Startade den för att se pulsen lite bland all Byggahus intressenter.
Jag har säkert fel i en del av mit resonemang, men vem kan allt. ?
Och tanken är ju fri.
Känns som att inlägg här skall ha en fullständig lösning från start.

Nikola Tesla som var upphovsmannen till det iv diskuterar, testade ju även "trådlös el" via induktion
typ en eltandborste eller mobil laddar idag.
Nasa gjorde många år senare fullskaligare experiment via mikrovågor.

Kanske den tekniken kan utvecklas ? Eller supraledare utan förluster...

Som ni vet var det en känd Utrikesminister som på nittiotalet sa "Internet är bara en fluga"

SÅ jag tackar för alla intressanta och trevliga inlägg.och hoppas på utvecklingen framåt.

Ha en underbar sommar ALLA
Thomas
 
Redigerat:
A AndersS skrev:
Nej den stora skillnaden är hur man kan uppgradera och bygga tekniskt när mera kapacitet behövs.
Blåsa ny fiber eller koppla in redan blåst fiber, med teknisk utrustning som uppgraderas är helt annorlunda.
Som exempel, första "fiber till hemmet" var 10Mbit/s, sedan 100Mbit/s och idag det minsta 1Gbit/s. Samma fiber bara olika "elektronik" som ansluter och så har man fått t.ex. 100 ggr högre kapacitet/hastighet.
Precis detsamma har kunnat göras i transportnät, och här är den stora skillnaden med att bygga för el.
Fibernät har inget som påverkas av "produktion" av trafik, elnät har stor påverkan hur produktionen också hanteras.
Det går inte jämföra.
Jo tänk vad en liten "sfp" kan göra för hastigheten :)
 
tommib
T tla59 skrev:
Håller med dig tråden har spårat och jag väljer nog att hoppa av.
Urspårad? Tycker jag inte. Däremot får du inte medhåll för din ståndpunkt.
T tla59 skrev:
Jag har säkert fel i en del av mit resonemang, men vem kan allt. ?
Ja, du har fel i hela grundpremissen för din fråga. Du frågar varför elnätet principiellt inte fungerar som Öppen fiber när det är exakt så elnätet fungerar.
T tla59 skrev:
Känns som att inlägg här skall ha en fullständig lösning från start.
Absolut inte. Hade du inte inlett med en helt felaktig premiss hade också diskussionen kanske blivit annorlunda. Även senare i tråden missar du helt hur det fungerar med elnäten och intäktsramarna.
T tla59 skrev:
Nikola Tesla som var upphovsmannen till det iv diskuter, testade ju även "trådlös el" via induktion
Nej, det var han inte och hans trådlösa el var en serie försök med många olika variationer. Min grunda förståelse av det är att det snarare rörde sig om E-fält eller RF-energi för något som involverade lite avstånd.
T tla59 skrev:
Nasa gjorde många år senare fullskaligare experiment via mikrovågor.
Igen, en annan teknik.
T tla59 skrev:
Kanske den tekniken kan utvecklas ? Eller supraledare utan förluster...
Om det var det du ville diskutera skulle du inlett med det. Sannolikt finns flera här på forumet som har intressanta tankar kring det.

Det finns mycket att diskutera om du vill. Lite trist att ge upp bara för att du inte fick medhåll.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 3 till
  • Laddar…
Nikola Tesla cirka 1893. Stora delar av Teslas patent och teoretiska arbeten bildade grund för modern växelströmsteknik inklusive flerfasiga distributionssystem och växelströmsmotorer, vilka banade vägen för den andra industriella revolutionen.
 
Nja, han var inte först med just något av det.
 
tommib
Tesla var onekligen en viktig person på många sätt men det finns väldigt många andra också som bidrog till utvecklingen av AC-tekniken. En av dem är vår egen Jonas Wenström på ASEA, "ZBD"-gänget på Ganz och Mikhail Dolivo Dobrovolsky. Att säga att Tesla var upphovsman till ett modernt eldistributionssystem är i mitt tycke felaktigt.
 
  • Gilla
och en till och 2 till
  • Laddar…
Det som istället händer just nu är att storskalig vindel och solel fortsätter växa, tillsammans med "batteridepåer". Det görs parallellt med småskalig produktion av solel från oss privatkomsumenter.
Så en del av tanken med "öppna elnät" finns här, men det blir inte utifrån hur fibernäten byggs.
Här blandas istället konsumenter och producenter, ibland är man båda, tillsammans med funktionen att lagra energi för tillfällen när behov uppstår.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
E
T tla59 skrev:
Satt och summerade lite på elkostnaden för Sommarhuset.
Vi har energieffektiva vitvaror, Värmepump samt Solceller.
Det enda jag inte kan påverka är dom fasta kostnaderna.
På Gotland har dom ökat med över 50% senaste 5-6 åren.
Nätägaren har monopol så det går inte att byta,.
Så var det med bredband förr i tiden...
Tänk tanken att ha ett "öppet" elnät som alla operatörer kan använda oberoende av hemvist.
MAO bort med med monopolet.
Troligen inte genomförbart, Svårt med debitering vilket skulle betyda samarbete mellan nätägare.
Och ligger naturligtvis inte i deras intresse.
Men då skulle man i alla fall få konkurrensutsättning.
Kan inte du bli politiker, invald i riksdagen och lobba för detta?

Riktigt bra idé! Du har min röst rakt av.
 
Om du läser tråden så borde du byta uppfattning.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
P
E enoch85 skrev:
Kan inte du bli politiker, invald i riksdagen och lobba för detta?

Riktigt bra idé! Du har min röst rakt av.
Nu har det ju konstaterats att det är ju redan ett öppet elnät när det gäller elförsäljninen.

Så snälla berätta hur du tycker man ska ta bort monopolet på elnätet utan att bygga parallella nät?
Eller du kanske är "kusin" med TS och har inget svar.
 
C
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Det är väl lite av ett ideologiskt vägval - lär inte hända under nuvarande regering iaf :)
Det finns så klart en rent ideologisk aspekt, men som regleringen fungerar har det ju även blivit en ekonomisk aspekt och en rättvisefråga - varför skall jag betala mycket mer för nödvändig infrastruktur än invånarna i grannkommunen?

Det finns väl ett antal exempel på kommunala nät som sträcker sig över kommungränserna - t.ex. Stockholm Energi (innan utförsäljningen), Sydkraft (innan utförsäljningen) och Mälarenergi. Fast störst är nog inte bäst i detta sammanhang, det är väl lite poängen.
 
T tla59 skrev:
Å andra sidan är det inte så många år sedan du hade ett Telenät med en ägare...
Det är snart 25 år sedan som Telia såldes ut som "folkaktien".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.