Nej, den slutsatsen kan man inte dra från nuvarande marknadsläge.
 
C
T tla59 skrev:
Det är nog mer redundansen som är en drivkraft för mig.
Fler spelare som alla hjälper till med underhållet.
Och i ett krisläge kan hjälpas åt för att upprätthålla leveransen.
Hur menar du?
Är öppna fibernät mer redundanta än de som inte är öppna?
På vilket sätt bidrar tjänsteleverantörerna till nätets underhåll?
Hur skulle tjänsteleverantörerna kunna hjälpa nätägaren i ett krisläge?
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Nej, det självklara alternativet är kommunalt drivna elnät. Det fungerar bevisligen utmärkt såväl i nutid som historiskt. Av Vattenfall har vi väl alla lärt oss att staten skall hålla sina fingrar borta från denna verksamhet.
Det fins dom som driver den tesen: Det är väl lite av ett ideologiskt vägval - lär inte hända under nuvarande regering iaf :)

Däremot finns det ju kommunalt ägda lokalnätsbolag, men dom får inte driva elnät på andra ställen (om jag förstått det rätt)

https://etcel.se/energi/borde-vi-aga-elnatet-gemensamt/
 
C cpalm skrev:
Hur menar du?
Är öppna fibernät mer redundanta än de som inte är öppna?
På vilket sätt bidrar tjänsteleverantörerna till nätets underhåll?
Hur skulle tjänsteleverantörerna kunna hjälpa nätägaren i ett krisläge?
Nej,
Jag menar att ett fibernät är mer redundant än elnätet genom att det finns redundanta vägar.
Om elnäten hade samma ägare så skulle man gemensamt bidra till nätets underhåll.
Och det borde vara lättare i ett krisläge hitta lösningar. Då det redan finns ett sammarbete.
 
Elnätet är redundant på ett bättre sätt än fibernät brukar vara.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
T tla59 skrev:
Nej,
Jag menar att ett fibernät är mer redundant än elnätet genom att det finns redundanta vägar.
Om elnäten hade samma ägare så skulle man gemensamt bidra till nätets underhåll.
Och det borde vara lättare i ett krisläge hitta lösningar. Då det redan finns ett sammarbete.
Vad utgår du från tekniskt när du anser att fibernätet är mera redundant?
Det är ju olika nivåer/funktioner beroende av var i nätstrukturen du analyserar diversitet/redundans och även olika fysiska framföringsvägar.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Elnätet är redundant på ett bättre sätt än fibernät brukar vara.
Håller tyvärr inte med dig.
Gotland har betydligt fler fiber mellan oss och fatlandet. Än elkablar.
Vi slåss för fler.
Och samma är det med "stamnätet" för el i Sverige.
Problem med distribution över landet, det saknas kapacitet.
 
Elnätet är normalt byggt med cirkelmatning ut till transformatorstationer.
 
T tla59 skrev:
Nej,
Jag menar att ett fibernät är mer redundant än elnätet genom att det finns redundanta vägar.
Om elnäten hade samma ägare så skulle man gemensamt bidra till nätets underhåll.
Och det borde vara lättare i ett krisläge hitta lösningar. Då det redan finns ett sammarbete.
Det där stämmer väl bara delvis och ibland ?
Från kopplingsbox till själva huset går väl normalt sett bara en fiber ?

Från kopplingsboxen till ISP-knupunkterna kan det gå flera vägar, men det är inte alls säkert och beror nog väldigt mycket på om det är landsbygd vs stad osv kan jag tänka mig. Vet inte exakt hur det ser ut, och troligen finns olika implementationer, men rent marknadsmässigt finns inga skäl att bygga det redundant om inte det bestäms centralt (vilket iofs diuskuteras)
https://etn.se/index.php/71015?via=n

Med elnätet är det väl detsamma: Lokalnäten är oftast inte redundanta eller har iaf låg redundans.
Även på regionell och nationell nivå har det konstaterats att det behövs en högre nivå, men hur långt man har kommit ver jag inte. Denna skall ju också bekostas av någon (oss konsumenter) och läggs på på elnätspriset.

Det är ju inte så enkelt som att bara sätta "dubbla ledningar" heller: Det finns många knutpuntker (transformatorstationer, ställverk osv samt styrningen av dessa), som också måste vara motståndskraftiga och/eller redundanta


https://www.svk.se/siteassets/om-os...ka-kraftnat-risk-och-sarbarhetsanalys2022.pdf
 
Är så stor skillnad i att bygga transportnät för fiber/internetkapacitet jämfört med elnät för transport. Går inte att jämföra eller dra paralleller. Har min kunskap inom nätarkitektur "internet" och liknande, men haft lite insyn i elproduktion och dess komplexitet.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Håller helt med dig ang en pipa in till varje hushåll...
Men det finns ju även ett mobilnät som kan användas för "backup"
Och mobil har no dom flesta
Elalternativet är ju en generator eller solceller o Batteri.
Men hur många har det ?

Jag generaliserar här det vet jag...
 
T tla59 skrev:
Håller helt med dig ang en pipa in till varje hushåll...
Men det finns ju även ett mobilnät som kan användas för "backup"
Och mobil har no dom flesta
Elalternativet är ju en generator eller solceller o Batteri.
Men hur många har det ?

Jag generaliserar här det vet jag...
Det är behovet som styr när man skaffar sig backuplösning, men inte minst kostnaden för det.
Tanken är säkert god med ditt hypotetiska resonemang, men jämförelserna blir lite fel utifrån olikheterna.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Är så stor skillnad i att bygga transportnät för fiber/internetkapacitet jämfört med elnät för transport. Går inte att jämföra eller dra paralleller. Har min kunskap inom nätarkitektur "internet" och liknande, men haft lite insyn i elproduktion och dess komplexitet.
Hmmm jo den stora skillnaden är väl att fibern oftast grävs ner.
Och el oftast är billigast att dra luftledning. Gräva ner kablar är en rätt stor process.
Svårare få lov av markägare osv...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.