Min (billiga) plexgear switch verka hålla på att ge upp. För en som inte alls är insatt i branschen - vad köper jag? Ska ju vara nåt som bara funkar 🙂. Vad är uppsidan med en managerbar?
 
Köpt på Jula .
Bra TP link.
 
D Dublin skrev:
Min (billiga) plexgear switch verka hålla på att ge upp. För en som inte alls är insatt i branschen - vad köper jag? Ska ju vara nåt som bara funkar 🙂. Vad är uppsidan med en managerbar?
Fördelen med hantering är att du oftast kan skapa VLAN för att hålla isär olika sorters trafik och sätta regler för ”Layer 3 routing” mellan VLAN. T.ex. lägga misstänkt hårdvara som Tuya-prylar och annat hemringande i ett separat VLAN.
TP-link är bra och pålitliga budgetgrejer. Har jobbat med HP på tidigare jobb och ser ingen anledning att köra dessa i hemmiljö.
 
  • Gilla
Dublin
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Fördelen med hantering är att du oftast kan skapa VLAN för att hålla isär olika sorters trafik och sätta regler för ”Layer 3 routing” mellan VLAN.
Köper bara managerbara switchar nuförtiden, men inte för att skapa vlan utan för att kunna se vad som är anslutet till respektive port. Underlättar oerhört vid ev felsökning att sådan info finns i något mgmt-gui. Om det är värt pengarna för svensson-konsumenten kan man kanske fundera på, men jag tycker det är väldigt bra.
 
MrJay
Alla märken som säljs i de vanligaste konsumentbutkerna får väl anses vara pålitliga. Konfigurerbar eller inte? Upp till TS att bestämma utifrån behovet, troligen inte.
 
MrJay MrJay skrev:
Alla märken som säljs i de vanligaste konsumentbutkerna får väl anses vara pålitliga. Konfigurerbar eller inte? Upp till TS att bestämma utifrån behovet, troligen inte.
Det håller jag inte med om. Allt jag köpt från D-link har förr eller senare gått sönder. Allt jag köpt från Netgear (blåa plåtswitcharna) har också gått sönder. Inte nog med att de går sönder, de går sönder på ett sätt som varit nästan helt omöjligt att felsöka. Intermittenta fel och rätt lampor lyser fortfarande osv. Nu kör jag Ubiquiti och då verkar jag slippa dessa problem, men det blir lite dyrare.

För budget skulle jag som Johan föreslå Tplink. Billigt och verkar tugga på utan konstiga problem. Inte snabbast, men fungerar.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
MrJay
MathiasS MathiasS skrev:
Det håller jag inte med om. Allt jag köpt från D-link har förr eller senare gått sönder. Allt jag köpt från Netgear (blåa plåtswitcharna) har också gått sönder. Inte nog med att de går sönder, de går sönder på ett sätt som varit nästan helt omöjligt att felsöka. Intermittenta fel och rätt lampor lyser fortfarande osv. Nu kör jag Ubiquiti och då verkar jag slippa dessa problem, men det blir lite dyrare.

För budget skulle jag som Johan föreslå Tplink. Billigt och verkar tugga på utan konstiga problem. Inte snabbast, men fungerar.
Du behöver inte hålla med, det är OK. Allt går sönder förr eller senare, frågan är bara vilka krav du har och storleken på din plånbok. Jag tolkar det som TS inte har särskilt höga krav med tanke på att han nu kör med en kinaswitch med Kjell varumärke, något som tom. D-Link klår. TP-Link är helt OK.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.