C
T tla59 skrev:
Precis och ett "öppet nät" som delas av alla operatörer skulle underlätta.
Har vi något exempel inom "fibervärlden" där ett öppet nät är billigare än ett stängt?
Min uppfattning är att öppna fibernät inte leder till lägre priser, tvärtemot vad man naivt kan förutsätta på teoretiska grunder.
 
  • Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
I all enkelhet tror jag det vore bra om du och andra i många liknande trådar bara lätt försöker skatta vad det innebär från A-Ö att anlägga, planera, underhålla, modernisera i flykten osv för olika infrastrukturer. Många verkar tyvärr helt utanför normal verklighetsuppfattning och helt utan respekt för vad det till symes enkla hemma på kammaren innebär när det ska bli något gjort.

Själv ser jag det som kul att fundera på varför det blivit så i accelererande takt hos så många som vid en mer direkt diskussion är helt blanka i de flesta områden som krävs för att seriöst närma sig frågorna.
Det här var bara en fundering, som jag la ut som en tanke.
Och en del som du säger att jag i princip är dum i huvet !
Tror jag har minst lika bra koll som du på vad det skulle innebära.
Å andra sidan är det inte så många år sedan du hade ett Telenät med en ägare...
Men vill du utan knorra betala hur mycket som helst för elen så är du välkommen.
Jag personligen har lite svårt för en helt oreglerad marknad på ngt som alla behöver.
 
C cpalm skrev:
Har vi något exempel inom "fibervärlden" där ett öppet nät är billigare än ett stängt?
Min uppfattning är att öppna fibernät inte leder till lägre priser, tvärtemot vad man naivt kan förutsätta på teoretiska grunder.
Det är nog mer redundansen som är en drivkraft för mig.
Fler spelare som alla hjälper till med underhållet.
Och i ett krisläge kan hjälpas åt för att upprätthålla leveransen.
 
T tla59 skrev:
Det här var bara en fundering, som jag la ut som en tanke.
Och en del som du säger att jag i princip är dum i huvet !
Tror jag har minst lika bra koll som du på vad det skulle innebära.
Å andra sidan är det inte så många år sedan du hade ett Telenät med en ägare...
Men vill du utan knorra betala hur mycket som helst för elen så är du välkommen.
Jag personligen har lite svårt för en helt oreglerad marknad på ngt som alla behöver.
Det är definitivt inte en oreglerad marknad för elnät. Det är en ett reglerat monopol.
Jag kan inte se att något annat skulle vara bättre. Sedan kan regleringen bli bättre och näten borde vara offentligt ägda.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
P
T tla59 skrev:
Det är nog mer redundansen som är en drivkraft för mig.
Så du menar att vi ska dra ner dubbla elkablar till varje hus?
Härlig kostnad det blir.

Eller vad är det du egentligen vill?
Flera som äger samma kabel?
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det är definitivt inte en oreglerad marknad för elnät. Det är en ett reglerat monopol.
Jag kan inte se att något annat skulle vara bättre. Sedan kan regleringen bli bättre och näten borde vara offentligt ägda.
Reglerat med fri prissättning på fasta avgifter...
Jag har inte sagt "offentligt eller statligt ägda"
Men skall alla köra elbil och industrin endast använda el.
Så bör man nog hitta en modell, där man säkerställer leveransen för alla delar av landet.
Och framför allt samma pengar för en kilowatt i HELA landet.
 
  • Haha
PappasHammare
  • Laddar…
Du tycks ha väldigt dålig koll på hur det fungerar. Det är INTE fri prissättning, det är reglerat.
 
  • Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
Om man jämför med Tågtrafik så äger staten rälsen och tågoperatörerna betalar för att använda rälsen, de tar sen i sin tur betalt av resenären för både användandet av rälsen och resan.

Med samma logik skulle staten äga all infrastruktur för el, elbolagen skulle betala för att få distribuera el och konsumenten skall betala en faktura för el och infrastruktur
 
D Daniel 109 skrev:
Du tycks ha väldigt dålig koll på hur det fungerar. Det är INTE fri prissättning, det är reglerat.
Hur kan det då vara en skillnad ? Mellan olika orter och olika leverantörer.
 
Drivisen: Ja, det var ju på förslag att det skulle bli så, som tur var blev det inte så. Jag tycker att nuvarande system är klart mer transparent.
 
T tla59 skrev:
Hur kan det då vara en skillnad ? Mellan olika orter och olika leverantörer.
Pratar du elnät eller elhandel nu?
Olika nätföretag har olika förutsättningar och får olika intäktsramar fastställda av EI. Om det var elnät du syftar på.
 
P
T tla59 skrev:
Och framför allt samma pengar för en kilowatt i HELA landet.
Du menar monopol prissättning?
Vill du också ha samma pris på att åka tåg i x antal kilometer oavsett var?
Och varför begränsa dig till just Sverige då el importeras/exporteras i realtid dvs alla länder runtom är också inblandad i ekvationen.

Tror nog att du får flytta norr om DMZ linjen på koreanska halvön.... Då har du nog bara ett pris.
 
C
T tla59 skrev:
Hur kan det då vara en skillnad ? Mellan olika orter och olika leverantörer.
1. De kommunala näten inte plockar ut den vinstmarginal som regleringen medger
2. Det finns ett stort incitament bland de kommersiella aktörerna att "vinstplanera" sin verksamhet för att maximera möjligheterna till vinstuttag
3. Det är olika förutsättningar - t.ex. glesbygd vs. tätort
 
  • Gilla
och en till och 2 till
  • Laddar…
T tla59 skrev:
Hur kan det då vara en skillnad ? Mellan olika orter och olika leverantörer.
Det har med många faktorer att göra: Tex är frågan hur många som delar på kostnaden för elinfrastrukturen (befolkningstätheten)?
Men också hur svårt det är att gräva/sätta upp ledningar, överföringsförluster, transformatorstationer och underhåll osv, men också en avkastning beroende på ägarna (i vissa fall kanske det är kooperativ som i princip tar självkostnadspris)

Näten består ju också av nationella nät, regiona nät och lokala nät - och din elnätsleverantör skall betala "uppåt i kedjan". Så att just Gotland är dyrt är ju förståeligt då det antagligen krävs tex ledningar på havsbotten för att koppla på ön på stamnätet.
Illustration av elnätet i tre nivåer: transmissionsnät, regionnät och lokalnät. Visar elens väg från produktion till stora och små elanvändare samt egenproduktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Att skapa en "fri" konkurans kring sådan infrastruktur känns orimligt ur ett samhällsperspekltiv: Då skulle vissa ställen kanske få 3-4 olika ledningar paralellt dragna (om det är lätt att göra till stora befolknignscentra), medans andra inte skulle få någon alls utan subventioner. Alternativet är att staten äger och förvaltar även regional- och lokalnäten (vattenfall äger iofs en del regionalnät redan): Frågan är om det skulle bli billigare överlag: Men om inte annat skulle nog vissa få höjningar och andra sänkningar (dvs en utjämning), om det politiskt fanns en vilja till det. Hur mycket det skulel göra på räkningen i medel hos gemene man är jag dock tveksam till...statliga verksamheter brukar inte, över tid, drivas mer effektivt...

https://www.energiforetagen.se/energifakta/elsystemet/elnatet--distribution-av-el/fragor--svar/
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
C
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Alternativet är att staten äger och förvaltar även regional- och lokalnäten
Nej, det självklara alternativet är kommunalt drivna elnät. Det fungerar bevisligen utmärkt såväl i nutid som historiskt. Av Vattenfall har vi väl alla lärt oss att staten skall hålla sina fingrar borta från denna verksamhet.
 
  • Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.