Spåntat kommer ruttna/bli fult efter 5-10 år, för tätt. Beror såklart hur man använder bastun. Obehandlad trall med springor ger fin tilluft dessutom, vilket dock kan vara ett problem vid rejäl kyla/hård vind beroende på hur bastun är placerad.
 
Jag körde obehandlade 22x95 som gick över med hyvel på kanterna och därefter slipmaskin på den hyvlade sidan. Det gick fort för mina 4 kvadratmeter och billigare blir det inte.

Så här ser det ut och det ser fortfarande nytt ut efter över 10 år av regelbunden användning (ca1 gång i veckan).
Inga problem med uppvärmning oavsett utetemperatur (Västernorrland) med elaggregat (9kW) trots utsatta lägen och en stuga som står på vagnsunderrede med gott om luft under.
Inga problem med insekter heller då varje bastubad skrämmer livet ur allt levande. Har aldrig stött på en spindel eller något annat kryp här inne, har varit nån enstaka fluga som vill ut genom fönstret nån gång.

Springor ger fin luft, bra uttorkning och enkel rengöring med såpaskurning och vattenslang 1 gång per år.

216818-ae1843cf85d5e127fee2ff8259cd56a4.jpg
 
  • Gilla
BengtH och 4 till
  • Laddar…
Snyggt! Min bastu från Sorselestugan levererades med snarlikt golv för ca 3 år sedan, helnöjd! På landet däremot levererades bastun med spåntat, mörka fuktiga fläckar och allmänt svårt att hålla rent. Antar att man behöver behandla ytan med vax eller liknande.
 
  • Utrymme med träväggar och -golv, möblemonteringslådor, verktyg, kamin låda framträder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
nochl
  • Laddar…
N nochl skrev:
Jag körde obehandlade 22x95 som gick över med hyvel på kanterna och därefter slipmaskin på den hyvlade sidan. Det gick fort för mina 4 kvadratmeter och billigare blir det inte.

Så här ser det ut och det ser fortfarande nytt ut efter över 10 år av regelbunden användning (ca1 gång i veckan).
Inga problem med uppvärmning oavsett utetemperatur (Västernorrland) med elaggregat (9kW) trots utsatta lägen och en stuga som står på vagnsunderrede med gott om luft under.
Inga problem med insekter heller då varje bastubad skrämmer livet ur allt levande. Har aldrig stött på en spindel eller något annat kryp här inne, har varit nån enstaka fluga som vill ut genom fönstret nån gång.

Springor ger fin luft, bra uttorkning och enkel rengöring med såpaskurning och vattenslang 1 gång per år.

[bild]
Jag fick tipset av en finsk snickare att köpa finnfoam och ha i golvet som isolering. Tänkte sen ha råspont för att slippa se isoleringen genom golvet. bor utanför Luleå och bastar gärna ca 4-5ggr i veckan och vill inte ha golvkallt i bastun. Finns det något bättre alternativ än råspont för bastugolvet?
 
Ingen som har någon erfarenhet i detta?
 
wildeside
Råspont blir inte bra=skitvirke. Bygg ett riktigt golv med fall och brunn
 
Hade ju en plan att ha lutning på golvet och en ränna som leder bort vattnet. Men jag vet bara inte vad jag ska använda för brädor för golvet. Vill inte ha plastmatta..
 
wildeside
D Davbos skrev:
Hade ju en plan att ha lutning på golvet och en ränna som leder bort vattnet. Men jag vet bara inte vad jag ska använda för brädor för golvet. Vill inte ha plastmatta..
Isolerat golv=tätskikt
Golv utan tätskikt=bra dränering/luftväxling
Är väl mer regel än undantag
 
S
D Davbos skrev:
Jag fick tipset av en finsk snickare att köpa finnfoam och ha i golvet som isolering. Tänkte sen ha råspont för att slippa se isoleringen genom golvet. bor utanför Luleå och bastar gärna ca 4-5ggr i veckan och vill inte ha golvkallt i bastun. Finns det något bättre alternativ än råspont för bastugolvet?
Jag skulle snarare satsa på luftigt golv som ventilerar. Att golvet är svalt känner du ju inte av mer än när du går in/ut från bastun?
 
Ja fast är det en bastu med kallt golv så är det ju lite tråkigt? Tanken är då också att ha stugan som gäststuga sommartid och är det då öppet golv så blir det 100% omöjligt att ha myggfritt nattetid? Eller övertänker jag detta nu? Jag hade tänkt ha lutning på golvet och en ränna som leder ut vattnet. sen kan man sätta en diskboll i slutet av rännan som skydd mot div. inkräktare.
Men om ett golv med brädor som överlappar måste bytas vart tredje år så är det ju inte värt det? Finns andra lösningar än spontat golv?
Kan man ha golv med springor och istället isolera som en låda under hela bastudelen? Så man slipper kalldrag från golvet?

Ska påbörja bygget under nästa vecka och har bara detta lilla hinder innan allt är klart och planerat...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.