Hejsan!

Vi bor i ett hus med källare byggt -71. I ett av källarrummen har jag haft två tavlor på väggen och när jag tog bort ena tavlan så var det fläckar på väggen bakom (se bild nedan). Jag luktade på det mörka området och det luktade "fel" så att säga. Området som påverkats är begränsat till tavlans storlek som jag markerat. Det syns ganska tydligt att det "vandrat" längs där tavlan suttit, men det finns ingen synlig påverkan "utanför" tavlans område.

När jag kikade på tavlans baksida (se bild nedan) så var det tydligt att materialet (organiskt sådant) varit i kontakt med väggen och att påväxt således kunnat ske där. Jag har försökt att ta en så bra bild som möjligt. Bakom den andra tavlan var det ingenting, men där låg heller inte baksidan av tavlan direkt emot väggen på samma sätt som vid den tavla där det skett påväxt.

Då rummet framledes är tänkt att användas till extrarum i form av kontor så behöver jag lite råd och tips vad man bör tänka på vad gäller hanteringen. Följande gäller för rummet:
  • I rummet så är det betonggolv på oisolerad grund. Det är målat med diffusionsöppen färg.
  • Jag har en hygrometer i rummet som brukar ligga på 45-55 % RFiD och som därmed ligger inom ok värden.
  • Väggarna var från början tapetserade, men jag har tidigare målat över dem med vanlig inomhusfärg. Det gick inte att måla med silikatfärg på grund av den tapet som satt uppe.
  • Det förekommer "bubblor" i tapeten på enskilda ställen, men det är inte mycket.
  • Inget organiskt material mot vägg någon annanstans i rummet, förutom då det trämaterial som var bakom ena tavlan och som då ledde till möglet.
  • Väggen i fråga är ut mot tomten.
  • Det finns en friskluftsventil i ena hörnet av rummet.
  • I övriga delar av källaren (gillestuga, badrum och extra sovrum) är det uppreglat golv med icke organiskt material mot källargolv, ventilerat golv samt stålreglar mot väggar. I tvättstugan finns det friskluftsventil och frånluft med pax-fläkt. Det är ingen specifik "källarlukt" någonstans i källaren, vilket intygas av oss som bor där så som besökare.

Mina frågor:
  1. Kan någon hjälpa mig att identifiera vilken typ av mögel det är? Svartmögel t ex? Räcker det med att tvätta bort med rätt behandling?
  2. Rummet är tänkt att användas till kontor där ingen ska sova, men det kommer spenderas lite tid där inne trots allt. Finns det risk att det är mögel bakom tapeten på fler ställen som jag inte sett ännu eller räcker det med att bevaka så det inte dyker upp på fler ställen i rummet?
 
  • Fläckar och mögel på vit vägg bakom en borttagen tavla, markerat med röd ram, i ett källarrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Baksidan av en tavla med mögelfläckar belägen på en randig matta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
1. Är möglet svart så brukar man kalla det svartmögel, men svartmögel är bara ett gruppnamn som består av många sorters mögel.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Svartmögel
Mögel dör av normala rengöringsmedel. Däremot kan det ju ha skadat tapeten/målarfärgen så att det fortsätter att vara en missfärgning.

2. Ja, det finns en sån risk. I de flesta källare är det olämpligt att ha tapet och rätt tät målarfärg på väggarna. Att tapeten har bubblat sig tyder på fukt bakom tapeten. Det blir ju tydligen lätt mögel där väggen inte torkas upp av ett luftflöde.
 
BirgitS BirgitS skrev:
1. Är möglet svart så brukar man kalla det svartmögel, men svartmögel är bara ett gruppnamn som består av många sorters mögel.
[länk]
Mögel dör av normala rengöringsmedel. Däremot kan det ju ha skadat tapeten/målarfärgen så att det fortsätter att vara en missfärgning.

2. Ja, det finns en sån risk. I de flesta källare är det olämpligt att ha tapet och rätt tät målarfärg på väggarna. Att tapeten har bubblat sig tyder på fukt bakom tapeten. Det blir ju tydligen lätt mögel där väggen inte torkas upp av ett luftflöde.
Hej,

Tack för återkoppling!

  1. Ok - det är så klart svårt att avgöra exakt vilken sorts mögel det är, speciellt på bilder. Min plan med detta påverkade område är att göra rent med rengöringsmedel och därefter hålla lite koll och se så inte tillväxten kommer tillbaka. Tapeten/målarfärgen bryr jag mig inte så mycket om som tur vad.
  2. Jepp, så är det dessvärre. Min plan i nästa steg är att skära upp tapeten på de områden där det det bubblat sig för att inspektera hur det ser ut bakom mot betongen.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.