Någon som har denna slinglösa robotgräsklippare och kan säga hur den fungerar då den är slinglös?
Verkar ju som om du ska rita in tomten och då ska den klippa efter den ”kartan”.
Klipper den bra ?
Är den värd pengarna?
Klarar den lutningar och slänter ?
Hittar så lite fakta om den.
Har en brant slänt på baksidan av tomten, och en slänt ner mot ett dike.
Båda slänterna ojämn lutning på.
 
  • Silverfärgad Dreame A1 robotgräsklippare utan slinga visas på en webbsida.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
U ullak40 skrev:
Någon som har denna slinglösa robotgräsklippare och kan säga hur den fungerar då den är slinglös?
Verkar ju som om du ska rita in tomten och då ska den klippa efter den ”kartan”.
Klipper den bra ?
Är den värd pengarna?
Klarar den lutningar och slänter ?
Hittar så lite fakta om den.
Har en brant slänt på baksidan av tomten, och en slänt ner mot ett dike.
Båda slänterna ojämn lutning på.
Man köper inte en robot hos Elgiganten,Biltema tex, vad gör du när roboten strejkar,? Tro mig,det kommer den att göra !Man köper hos en säljare som har servis i affären där man köpt roboten! Det är vad jag anser, lärt mig den hårda vägen...
 
  • Gilla
LeiJ och 1 till
  • Laddar…
husägaren TS husägaren TS skrev:
Man köper inte en robot hos Elgiganten,Biltema tex, vad gör du när roboten strejkar,? Tro mig,det kommer den att göra !Man köper hos en säljare som har servis i affären där man köpt roboten! Det är vad jag anser, lärt mig den hårda vägen...
Tips på någon annan liknande modell slinglös då som går köpa hos åf ? Vi har bara Grangården häruppe. Hade hit två lokala företag att testa sin modell men ingen av dem klarade ens den mindre slänten och definitivt inte den stora, fast gubbarna var så kaxiga o sa nog skulle deeras maskin klara det. De var inte slinglösa heller. Denna modell kommer fr ett företag i Stockholm, men närmsta åf är Elgiganten här uppe i Piteå.
 
Om det inte är panik, så kan du avvakta till nästa vår, då har dessa nya (kina)klippare som nu dyker upp funnits åtminstone en säsong på marknaden och då har kanske agnarna sållats från vetet och du kan se vilka modeller som fortfarande säljs.

Som tidigare har nämnts, det kan vara en fördel att köpa en klippare av en åf som ockås har service och kompetens på trädgårdsmaskiner.

Husqvarna får anses vara ett säkert kort när det kommer till robotklippare, service, reservdelar och kompetens finns, dock kommer det med en högre prisnivå.

Vad har du för krav på klipparen? Gräsyta/lutning osv? Är slinglös modell ett krav?
 
  • Gilla
Che71
  • Laddar…
E etompau skrev:
Om det inte är panik, så kan du avvakta till nästa vår, då har dessa nya (kina)klippare som nu dyker upp funnits åtminstone en säsong på marknaden och då har kanske agnarna sållats från vetet och du kan se vilka modeller som fortfarande säljs.

Som tidigare har nämnts, det kan vara en fördel att köpa en klippare av en åf som ockås har service och kompetens på trädgårdsmaskiner.

Husqvarna får anses vara ett säkert kort när det kommer till robotklippare, service, reservdelar och kompetens finns, dock kommer det med en högre prisnivå.

Vad har du för krav på klipparen? Gräsyta/lutning osv? Är slinglös modell ett krav?
Det är ganska akut. Har en vanlig slät villatomt men med en kraftigt lutande slänt på baksidan, så den tar nog ingen robot. De var hit de som sålde både Husqvarna och Toro, men ingen av de klipparna tog slänten, de tippade omkull och ingen av dem tog sig upp på högsta lutningen 😄. Nog svår klippa med maskin. Har även en mindre slänt mot ett dike. Annars inget speciellt.
Gräsyta ca 1100 kvm, själva tomten är på 1042 kvm men har nyttjanderätt på ytterligare en bit kommunmark i och med jag har jordvärme.
På tomten finns träd och buskar, altaner och en boda och ett växthus samt då huset och en carport.
Slinglös ja helst, annars att den klipper gräset helt enkelt.
Vad händer då om jag köper Husqvarna o grannar har såna, ”rymmer” min då ? 😊
Antar jag får fortsätta klippa slänterna med maskin.
Sett en robot som går snett ner och upp över en slänt hos några som bor några kvarter bort, men såg inget märke på den. Även den silverfärgad.
 
husägaren TS husägaren TS skrev:
Man köper inte en robot hos Elgiganten,Biltema tex, vad gör du när roboten strejkar,? Tro mig,det kommer den att göra !Man köper hos en säljare som har servis i affären där man köpt roboten! Det är vad jag anser, lärt mig den hårda vägen...
Hahaha, du har inte provat båda alternativen va?
Jag köpte två liknande Robomow klippare ungefär samtidigt. En till mig via Elgiganten (TS1000) och en via argentur till syrran (RS622), just med tanke på att det var lite viktigare att hon fick bättre service.

Jag har haft ett par service-behov av min, en gång lämnade jag in den till Elgiganten, fixad på en vecka. En annan gång var det ett enklare fel att diagnosticera, då fick jag hjälp per telefon och nya delar utskickade.

Syrrans klippare tillbringade mer tid på service än på gräsmattan, mängden problem hon hade med service-företagen (hon testade ett antal olika under 4-5 år) var hårresande.
De flesta hade "service i affären", men den var antingen inkompetent eller så hade de inte tillgång till delar att byta med för att analysera vad som var fel.

Det hela slutade med att hon gav upp och köpte en ny av annat märke med en annan serviceorganisation.

Så jag tvekar inte en sekund att köpa nästa robot hos Elgiganten om de har den jag önskar till bra pris.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
U ullak40 skrev:
Det är ganska akut. Har en vanlig slät villatomt men med en kraftigt lutande slänt på baksidan, så den tar nog ingen robot. De var hit de som sålde både Husqvarna och Toro, men ingen av de klipparna tog slänten, de tippade omkull och ingen av dem tog sig upp på högsta lutningen 😄. Nog svår klippa med maskin. Har även en mindre slänt mot ett dike. Annars inget speciellt.
Gräsyta ca 1100 kvm, själva tomten är på 1042 kvm men har nyttjanderätt på ytterligare en bit kommunmark i och med jag har jordvärme.
På tomten finns träd och buskar, altaner och en boda och ett växthus samt då huset och en carport.
Slinglös ja helst, annars att den klipper gräset helt enkelt.
Vad händer då om jag köper Husqvarna o grannar har såna, ”rymmer” min då ? 😊
Antar jag får fortsätta klippa slänterna med maskin.
Sett en robot som går snett ner och upp över en slänt hos några som bor några kvarter bort, men såg inget märke på den. Även den silverfärgad.
Det är ju bra att du har haft några firmor ute hos dig, då kan de avgöra om klipparen kan fungera under tomtens förutsättningar.

Det låter som du har slänter med kraftig lutning om nu maskinerna välter.

Husqvarnas 4-hjulsdrivna maskin klarar upp till 70% eller 35 graders lutning.

De slinglösa från Husqvarna kallas "EPOS" och där startar prislappen på ca 35´ för 1000 m2.
Sedan 42´ för 3300 m2.

"Rymmande klippare" nej det är i princip omöjligt, där finns säkerhetsrutiner i grejorna som förhindrar detta.
 
  • Gilla
ullak40
  • Laddar…
Man blir ju lite sugen.
 
  • Gilla
ullak40
  • Laddar…
Vi har denna robot och är väldigt nöjda, vi har inte lagt in allt ännu eftersom vi har rätt mycket andungar i trädgården, vill inte jaga dom med klipparn.
Vi har inte lagt in våra slänter än men andra delar av trädgård som släntar mindre är inga problem.
Man laddar ner appen till mobilen och styr roboten dit där zonen börjar, lägger in start på zon och styr roboten runt tills man kommer tillbaka till där man började zonen, avslutar zonen, trycker på förbjudet område, lägger in start och styr roboten runt och lägger in slut på förbjudet område, fortsätter lägga in alla förbjudet zoner sen ska man visa start på väg från klippzon-laddställe och bara följa anvisningar på appen, jag är en teknisk analfabet och jag klarar av det.
Man kan radera och börja om, inga problem alls.
I början klippte den inte av om det var många maskrosor för den såg dom som ett hinder men man kan lägga in att den inte ska undvika hinder, viktigt att man lägger in no-go zoner innan.
Det finns lite filmer på youtube om klipparn som vi tittade på innan, ett tips , styr i appen med vänster tumme när/om du ska styra roboten runt trädgården.
Den klipper väldigt bra och är verkligen värd sina pengar
 
  • Gilla
ullak40
  • Laddar…
E EMEL skrev:
Vi har denna robot och är väldigt nöjda, vi har inte lagt in allt ännu eftersom vi har rätt mycket andungar i trädgården, vill inte jaga dom med klipparn.
Vi har inte lagt in våra slänter än men andra delar av trädgård som släntar mindre är inga problem.
Man laddar ner appen till mobilen och styr roboten dit där zonen börjar, lägger in start på zon och styr roboten runt tills man kommer tillbaka till där man började zonen, avslutar zonen, trycker på förbjudet område, lägger in start och styr roboten runt och lägger in slut på förbjudet område, fortsätter lägga in alla förbjudet zoner sen ska man visa start på väg från klippzon-laddställe och bara följa anvisningar på appen, jag är en teknisk analfabet och jag klarar av det.
Man kan radera och börja om, inga problem alls.
I början klippte den inte av om det var många maskrosor för den såg dom som ett hinder men man kan lägga in att den inte ska undvika hinder, viktigt att man lägger in no-go zoner innan.
Det finns lite filmer på youtube om klipparn som vi tittade på innan, ett tips , styr i appen med vänster tumme när/om du ska styra roboten runt trädgården.
Den klipper väldigt bra och är verkligen värd sina pengar
Om du då har träd o buskar och altaner, samt en boda på gräsmattan hur gör du då när den inte ska undvika hinder ? Har två altaner, flera träd med rabatter runt om, flera buskar och det växer ganska mycket maskrosor o tistlar i slänten mot diket.
 
U ullak40 skrev:
Om du då har träd o buskar och altaner, samt en boda på gräsmattan hur gör du då när den inte ska undvika hinder ? Har två altaner, flera träd med rabatter runt om, flera buskar och det växer ganska mycket maskrosor o tistlar i slänten mot diket.
Du gör no-go zoner runt träd och buskar, altanen låter du roboten gå vid sidan av altanen när du gör zonen eller gör en no-go zon, den stannar och vänder en liten bit innan den kommer fram till linjen och du kan sen låta roboten göra kantklippning efter att den är färdig med zonen, min sambo ritade zonen först och la inte in no-go zoner runt mina rabatter så jag ställde mig i vägen och blev på bumpad av klipparn tills jag stängde av klipparn och raderade zonen och gjorde om så som jag ville ha det men fick vänta tills sambon kom hem, appen var i hans mobil.
Vi gjorde en uppdatering idag så man ska kunna lägga in 5 zoner, uppdateringen fick han ett sms om. Vi ska lägga in våra slänter snart och hoppas att den klarar så mycket som möjligt av dom, den klipper i snedställda ränder, väldigt snyggt, och klarar den inte av så raderar vi och gör om och skippar biten den inte klarar, stora delar av vår tomt släntar ner mot vattnet och än så länge är det bara där det är extra gropigt som den slirar men det är bara att fylla på lite jord.
Den har inte på 3-4 veckor rymt eller gått utanför linjen en enda gång, jag har lyft den en gång för att testa om den larmar och det gör den, högt!
Det var bara första veckan som vi stängde av undvika funktionen så nu är den på igen.
 
Redigerat:
  • Gilla
ullak40
  • Laddar…
E EMEL skrev:
Du gör no-go zoner runt träd och buskar, altanen låter du roboten gå vid sidan av altanen när du gör zonen eller gör en no-go zon, den stannar och vänder en liten bit innan den kommer fram till linjen och du kan sen låta roboten göra kantklippning efter att den är färdig med zonen, min sambo ritade zonen först och la inte in no-go zoner runt mina rabatter så jag ställde mig i vägen och blev på bumpad av klipparn tills jag stängde av klipparn och raderade zonen och gjorde om så som jag ville ha det men fick vänta tills sambon kom hem, appen var i hans mobil.
Vi gjorde en uppdatering idag så man ska kunna lägga in 5 zoner, uppdateringen fick han ett sms om. Vi ska lägga in våra slänter snart och hoppas att den klarar så mycket som möjligt av dom, den klipper i snedställda ränder, väldigt snyggt, och klarar den inte av så raderar vi och gör om och skippar biten den inte klarar, stora delar av vår tomt släntar ner mot vattnet och än så länge är det bara där det är extra gropigt som den slirar men det är bara att fylla på lite jord.
Den har inte på 3-4 veckor rymt eller gått utanför linjen en enda gång, jag har lyft den en gång för att testa om den larmar och det gör den, högt!
Det var bara första veckan som vi stängde av undvika funktionen så nu är den på igen.
Ok, är det omständigt rita zoner, och hur gör ni det, utifrån tomtkarta eller går ni och ritar zoner i appen ? Orkar den upp på brant slänt även om den går snedställd? Min slänt på baksidan är väldigt ojämn och brant på vissa ställen. Det sägs ju att nyare robotar inte rymmer som de gamla gjorde.
 
Man styr roboten med appen i mobilen och styr roboten framför dig och gör linjerna genom att låta roboten gå runt ytterkanten i området du vill få klippt, man gör en rektangel,fyrkant och avslutar den typ där du började , stänger zonen och går till no-go i appen och styr roboten dit och trycker på start och styr runt rabatt etc och avslutar typ där du började, det dyker upp en text i appen, tror det är stänga. Det är en cirkel i appen på vänster sida nedre kant, trycker du upp, går roboten framåt, trycker du lite åt sidan, svänger den. Jag tyckte i början att det var lite krångligt att styra den för jag är högerhänt men läste tipset att styra den med vänster tumme och det fungerar bättre, det är som att du kör en radiostyrd bil runt ytterkanten av det du vill få klippt, tar du bort tummen från mobilen stannar roboten och fortsätter när du vill, det går även att backa och sen även radera om du inte är nöjd, jag raderar zonen och börjar om.
Titta på youtube, sök på dream A1 robotklippare och det kommer upp flera klipp. Man lär sig rätt fort genom att göra, i början är det lite krångligt men radera knappen finns, använd den.
Roboten räknar själv ut hur den ska klippa området, i början klippte den mer raka linjer nu lägger han dom mer på sniskan.
Vi har rätt stor trädgård, nästan 4700 kvm, vissa ställen går bara att trimma och vissa får vi klippa själva, har mycket berg i dager och trädrötter som går längs marken men dom stora områdena klipper roboten ca 1200 kvm än så länge, kommer att lägga in mer så småningom. Tidigare tog det ca 1,5 timme att klippa gräset med 2 man, min sambo körde den åkbara och jag den vanliga klipparn, nu tar det max 1 timme med den vanliga klipparn men den tiden kommer att minska vartefter vi lägger in mer i appen.
 
Redigerat:
  • Gilla
ullak40
  • Laddar…
Jag är också nyfiken på en slinglös robot. Är den någon som har erfarenhet av Worx Landroid Vision. Den använder en HD kamera för att navigera och undvika hinder.
 
B Bernie99 skrev:
Jag är också nyfiken på en slinglös robot. Är den någon som har erfarenhet av Worx Landroid Vision. Den använder en HD kamera för att navigera och undvika hinder.
Läste lite om den och den är inte slinglös. Du behöver lägga magnetband rund hela eller delar av tomten beroende på hur det ser ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.