Hej,
Vi har ett suterränghus där en del av nedre våningen ligger helt under mark. Ovanpå denna har vi en uteplats där vi gärna vill bygga en stor altan. Frågan är då om vi behöver göra en dränering först, vilken lär bli omfattande (och dyr) om vi behöver gräva upp ovan, bak och på sidan?

Huset är från tidigt 70-tal på oisolerad platta. Det är främst förråd i delen helt under mark, men i mitten finns en bastu och ett relaxrum. Planen är kanske på sikt att bygga en ny bastu men oavsett skall vi ta ned större delen av träpanelen som finns idag, i relaxrummet. Jag tror att det blir till viss del fuktigt i förråden idag och besiktningsmannen sade att det innanför bastupanelen inte var fuktigt vid testet men att det luktade som att det hade varit fukt.

Se bild för en fantastisk teckning över hur det ser ut på ett ungefär. Jag är osäker om stuprören går på punkt 1 eller 2, under mark. Jag tänker att de två stuprören skulle kunna sättas till en tunna ovan mark och ledas bort om dränering inte skulle behövas?

Vad hade ni gjort?
 
  • Ritning som visar ett suterränghus med stuprör, uteplats och förråd/bastu under mark. Dräneringslägen vid punkter 1 och 2 indikeras.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
dresen
  • Laddar…
Jag hade dränerat om innan ev. byggnation, med isolerande dränskivor-metoden.
Då slipper ni riva altanen om ni får ökade fuktproblem om några år.
Dessutom får du ordning på stuprörledningarna också.
 
T T.Gustafsson skrev:
Jag hade dränerat om innan ev. byggnation, med isolerande dränskivor-metoden.
Då slipper ni riva altanen om ni får ökade fuktproblem om några år.
Dessutom får du ordning på stuprörledningarna också.
Hade du dränerat även om du inte tänkt bygga?
 
Jag hade inte tvekat att dränera ifall jag skulle bygga en stor altan som skulle vara i vägen för framtida dräneringar. Om ni inte ska bygga det så behöver ni väl inte dränera just nu.
 
M Maledictus skrev:
Jag hade inte tvekat att dränera ifall jag skulle bygga en stor altan som skulle vara i vägen för framtida dräneringar. Om ni inte ska bygga det så behöver ni väl inte dränera just nu.
Syftadepå att inte bygga ny bastu under. :)
 
Skulle säga att du känner ditt hus bäst. Väldigt olika ifall huset ligger i slutet på en lång sluttning eller på toppen av en torr tallbacke (som vårt hus). Var i samma läge som du och funderade på att dränera men eftersom vi inte fått tillstymmelse till fukt genomslag sen 1969 så hoppade vi över att lägga ny dränering.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.