Först och främst ska jag säga att detta förmodligen har besvarats tidigare, men det jag hittade gav mig inte tillräckligt förtroende för att jag kan göra vad jag vill. Det var också sammansatt med att inte vara modersmål på svenska och användningen av översättare gör det svårare att vara säker på vad som sägs (till exempel, är detta en fast installation så jag kan inte göra det?).

Så, jag vill sätta en garderob på en vägg, och ett uttag och ljusströmbrytare är i vägen. De har externa lådor, och jag tror att gamla vägglådor ligger bakom dem (lägenhet från 50-talet). Att flytta dem åt sidan går inte, jag skulle behöva klippa en del av dörrkarmen. Jag tänkte sätta uttaget och ljusströmbrytaren på sidan av garderoben (som kommer att skruvas fast i väggen) och stänga vägglådor med blankplåtar.

Jag har ingen elektrisk utbildning, men har gjort den här typen av små saker förut, så jag känner mig trygg på det (för att inte få mig själv elektriserad). Jag bor i en bostadsrätt, och jag vill inte ha några problem med föreningen eller försäkringsbolaget pga det. Kan jag göra detta lagligt och utan att bryta normer, eller kan jag inte?
 
  • Vägg med en dörr, en ljusströmbrytare monterad ovanför ett dubbelt vägguttag, installerade utanpåliggande med kablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Uttag med dubbelkontakt monterad på väggen med tillhörande kabel, belägen vid ett hörn nära golvet, i vad som verkar vara ett äldre lägenhetskomplex.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Väggmonterad ljusströmbrytare med vit plastram och extern plastkabelkanal på vit vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Detta är inget du får göra enligt lag, det krävs behörighet.

Om du ändå skulle göra det är nog uttaget lätt att flytta (eller ta bort), men troligtvis kommer ledningarna till strömbrytaren ut genom väggen och dessa måste då förlängas. Antagligen får man göra ett hål i garderobens baksida för att sätta en kopplingsdosa.

Med din begränsade kunskap föreslår jag att du kontaktar en elektriker.
 
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
Var det inte på tal för några år sedan att erbjuda hemmafixare en utbildning för att på ett säkert och behörigt sätt kunna/få utföra just den här typen av jobb (som ”alla” ändå gör ändå)? Jag menar; hitta en elektriker som gör det där till en rimlig penning.
 
P pjkw skrev:
Detta är inget du får göra enligt lag, det krävs behörighet.

Om du ändå skulle göra det är nog uttaget lätt att flytta (eller ta bort), men troligtvis kommer ledningarna till strömbrytaren ut genom väggen och dessa måste då förlängas. Antagligen får man göra ett hål i garderobens baksida för att sätta en kopplingsdosa.

Med din begränsade kunskap föreslår jag att du kontaktar en elektriker.
Enkelt och rakt på sak. Tack, jag ska inte göra det själv 🙂
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.