Hej!

Vi har en plåtdörr som rostat sönder i fästet till gångjärnen. Plåtdörren ramlar därför av när man öppnar den. Jag funderar därför på om det går att få ordning på detta genom att svetsa.

Vad tror ni svetskunniga här på forumet - är detta något som skulle vara görbart av någon (läs mig) som inte tidigare använt en svets? Jag är inte noga med det estetiska så något finlir förväntar jag mig inte åstadkomma.

Bifogar bilder som visar att de två nedre fästena är de som rostat sönder. Det övre är intakt men har ingen belastning/bärande funktion då dörren inte vilar på det fästet utan dörren istället ”trycks uppåt” eller vad man nu ska beskriva det som.

Tacksam för input!

Mvh Fredrik
 
  • Rostat gångjärn på en plåtdörr, fastsatt på en vitmålad trävägg; gångjärnsfästena är skadade på den undre delen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rostskadat gångjärnsfäste på en plåtdörr, där fästet har rostat sönder och gångjärnet är skadat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på ett gångjärn på en vitmålad plåtdörr som har rostat sönder, vilket skapar ett glapp och risk för att dörren faller av.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hade nog lämnat dörren till en mekanisk verkstad el. dyl. för åtgärd. Det ser ut att krävas att ny plåt behöver svetsas fast på dörren för att få gångjärnet att sitta.

Det krävs lite förkunskaper och känsla för att få detta att bli bra och hållbart.
 
Det är inte så att gångjärnen kärvar /går tung och dom egentligen brutits lös?
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Nej, nej, byt gångjärn.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.